Hier is het laten loslopen van een hond zo goed als overal verboden, dus op zich “misdadig”.
Nu meestal trek ik me hier niet echt veel van aan, wij wonen nogal landelijk dus velden, weiden en boerenpadjes genoeg om mijn Viggo, bruine labradorreu van 3.5 jaar, eens te laten loslopen. Zie ik andere wandelaars, fietsers of mensen met honden dan roep ik hem bij me en indien nodig lijn ik hem aan.
Soms mag hij ook wel eens spelen met een bevriende Labrador of Golden Retriever als we die toevallig eens tegenkomen en dan is het natuurlijk dikke fun
Onlangs kwam ik via via op de site van een hondenschool in de buurt waar een speelweide bij hoort, op zondag kunnen honden daar gaan spelen (er is een zwemvijvertje en wat heuveltjes) op een afgesloten domein met toezicht.
Vorige week mocht ik met Viggo gaan voor een eerste ontmoeting en intake. Hij mocht spelen met de Mechelse Herder van de trainer en dat ging heel vlotjes. De woorden van de trainer “Viggo is een leuke, sociale en heel enthousiaste hond, soms een beetje druk maar er zit niets van kwaad in.” Nu ja, dat wist ik ondertussen wel al…
Gisteren was onze eerste grote test, hij mocht samen met een 5-tal andere honden de speelweide op.
En toen begon het, één van die honden was een gecastreerde blonde labradormix en Viggo was niet bij die hond weg te slaan, hij wou er constant op rijden, die andere hond vond het niet echt leuk en toonde dit wel maar Viggo was niet onder de indruk en bleef maar op die reu springen… Hij had ook alleen maar aandacht voor die ene hond…Hij werd een aantal keer gecorrigeerd door de trainer maar vergat dit na een paar minuten en deed gewoon lustig verder…
Nu heb ik wel al gelezen dat dit zou komen omdat een gecastreerde reu anders ruikt, dat dit een teken van dominantie kan zijn maar dat dit ook een uiting van onzekerheid zou kunnen zijn…Het was dan ook zijn eerste keer daar.
Wat kan ik hier aan doen? Gaat hij na verloop van tijd leren om niet meer op die reu te gaan rijden? Zijn hier mensen die dit ook al gehad hebben? Tips & Tricks?
Ik wil volgende zondag graag terug naar de speelweide en zou het zonde vinden moest Viggo weer enkel oog hebben voor die ene reu en op die manier dus eigenlijk niet speelt met de andere honden.
Ik ben heel benieuwd of iemand hier raad weet, ervaringen en meningen zijn meer dan welkom!!