Als hij het commando wel kent maar toch niet naar je komt, dan negeert hij je gewoon keihard en dat moet gecorrigeerd worden (door dus direct naar huis te gaan met de lijn kort en zonder iets te zeggen).Vbraam schreef:-Marianne schreef:Ik denk dat je toch weer terug moet op de (lange) lijn en hem moet aanleren dat hij niet achter elke fietser of voorbijganger aan kan gaan. Wanneer een hond aan de lijn loopt, is het vaak makkelijker om zijn aandacht te trekken en wanneer een fietser of voetganger nadert, kun je zijn aandacht trekken met een speeltje of een snoepje. Wanneer hij de voorbijganger dan negeert, beloon je hem.
Over dat naar je toe komen: weet je wel zeker dat hij het commando "hier" volledig begrijpt? Als dat wel zo is: vraag hem regelmatig bij je te komen wanneer hij aan de lange lijn een stuk van je vandaan loopt. Als hij naar je toe komt, heel uitbundig belonen. Komt hij niet? Nog één keer roepen en als hij dan nog niet luistert, de lijn binnenhalen en met een korte lijn direct weer naar huis lopen zonder iets te zeggen. Honden zijn slim en hebben dan feilloos door dat jij dergelijk gedrag niet tolereert.
Verder zijn zoekspelletjes erg intensief voor honden. Je kunt een hondenspel kopen en daar brokjes in verstoppen die je hond vervolgens er uit moet zien te krijgen, maar je kunt ook gewoon brokjes verspreid door de woonkamer verstoppen.
Het commando hier begrijpt hij wel. Als hij moet wachten en dan wordt geroepen komt hij wel, maar als hij daarna door het dolle heen is wordt ie oost-Indisch doof. Betreft het negeren zijn we inderdaad op die manier al bezig. zijn begonnen met hardlopers door zelf met hem aan de riem te rennen waarbij hij dan niet mag springen maar gewoon netjes mee moet lopen. Dit gaat heel erg goed. voor het springen en enthousiast naar voorbijgangers hebben we ons ingeschreven voor de cursus bij onze hondenschool help mijn hond springt.
Overigens: wanneer hij pas na 20x roepen naar je komt en je hem dan beloont, denkt hij van "Oh, de eerste keer dat baasje me niet roept hoef ik niet te komen, de tweede keer ook niet, de derde keer ook niet... Dus dan blijf ik toch gewoon m'n eigen gang gaan?!" Dergelijk gedrag moet je dus niet belonen maar corrigeren.