Roedelplekjes

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Roedelplekjes

Ongelezen bericht door Kelsey en Lenka »

Ik heb dus een lab van 14 jaar. Een cavalier van 9 jaar en een labradorpup van 13 weken. De pup daagt soms De oudere lab uit, die dan gromt of eens heel laag blaft en dan staakt ze haar pogingen. Die 2 schieten over het algemeen heel goed met elkaar op.
Maar met ons cavaliertje gaat het echt de slechte kant uit. Als Lenka niet slaapt, dan is er ruzie tussen die 2. Ze dagen elkaar uit en vechten écht! Vaak is het omdat Lenka wil spelen, maar Bo wil niet en gaat echt agressief in de aanval, waarop Lenka dan natuurlijk ook vecht.
Ik heb altijd gedacht dat honden dit zelf moeten uitvechten zonder dat een mens daarin tussenkomt, maar dit is echt niet plezant om aan te zien. Ze lijken er ook niet uit te raken wie de baas wordt. Lenka is hier nu een maand. En aangezien ik eigenlijk de roedelleider ben... Moet ik dan toch ingrijpen en hoe?
Alle tips zijn welkom!
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

oei moeilijke,ik ben geneigt om te zeggen laat even zelf uitzoeken.
het klinkt als of pup ouder wordt en Bo niet alles meer pikt.
maar ik ben er niet bij :wink:
en idd jij bent baas dus als jij denkt dit gaat te ver dan zou ik af kappen.
dit deed ik ook bij Hidde,die kon ook door gaan bij Roef(die nooit iets terug deed)op een geven moment ben je het gegrom en gegrauwel wel zat hoor en dan kapte ik Hidde af.
binnen weten ze heel goed dat er alleen liggend gebekvecht mag worden.

mischien heeft iemand de tip voor je,succes!
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ik vind het echt niet makkelijk. Want moet ik dan Bo op haar donder geven omdat ze altijd zo snel uitvliegt, ook al wil Lenka eigenlijk alleen maar spelen. Of moet ik Bo steunen omdat het eigenlijk haar goed recht is om niet lastig gevallen te worden? (En ze blijkbaar ook zelf niet wil dat Lenka de baas over haar speelt?)

Moet ik ze scheiden of juist samen steken zodat ze het voor eens en voor altijd uitvechten?

En dan zit ik ook nog met het verschil in grootte. Lenka is nu al iets groter dan Bo, maar ze wordt wel een vrij grote hond, terwijl Bo een prutske blijft hé. Maar betekent klein zijn dat ze moet plooien?
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zou de jonge hond 'corrigeren', je oude hond mag best aangeven dat ze geen zin heeft om te spelen. Corrigeren tussen aanhalingstekens, met de pup bezig zijn lijkt me beter, en anders even in de bench..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Ja, dat is lastig omdat je bij 2 relatief oude honden die aan elkaar gewend waren een pup zet. Pups willen spelen, hoe dan ook. Bo reageert en ook al is dat negatief het is voor Lenka een uitdaging.

Als je de pup hierin steunt krijg je, denk ik, een heel vervelend hondje die zich niet op zijn plaats laat zetten door een volwassen hond. Pups moeten zich leren gedragen en naar jou luisteren. Maar je kunt een pup moeilijk straffen voor haar speelse uitdagingen naar een hond die bij haar in de buurt is.

Je kunt als je ziet dat Lenka met Bo wil "spelen" zorgen dat jij met haar gaat spelen. Wil ze weer naar Bo kun je haar afleiden en ook NEE leren. Weghalen en het weer leuk maken. Het zal je vast enige moeite kosten in het begin maar Lenka leert dan wel dat ze met jou wel kan spelen en niet met Bo.

Gun Bo haar rustige oude dag, niet alle honden vinden pups leuk. Als je even niet kan opletten doe Lenka dan of in de bench of op een plek dat ze niet bij Bo kan. Met een paar maanden zal het vast beter gaan!
Succes!!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

ok, klinkt logisch :)
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ik heb inderdaad al veel gevechten kunnen vermijden op die manier. Op een bepaald moment ben je zo bezig met het feit dat ze maar eens moeten uitmaken wie nu de baas is, dat je niet aan zoiets simpels denkt om te gaan afleiden :D hihi... Bedankt dus voor de geweldige tip!
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13
HennyH
Speurneus
Speurneus

Kelsey en Lenka schreef:Ik heb inderdaad al veel gevechten kunnen vermijden op die manier. Op een bepaald moment ben je zo bezig met het feit dat ze maar eens moeten uitmaken wie nu de baas is, dat je niet aan zoiets simpels denkt om te gaan afleiden :D hihi... Bedankt dus voor de geweldige tip!
Super dat het al zo snel goed gaat. Fijn dat ik je heb kunnen helpen!
Ik heb hetzelfde gehad toen Yarra een pup was bij Dewi van 10 jaar. Dewi reageerde helemaal niet op het geplaag maar voelde zich duidelijk niet gelukkig met de pup. Dat vond ik zo sneu voor Dewi.

Ik moest toen ook steeds Yarra bezig houden en had er veel werk van. Toen wij later Pagan als maatje voor Yarra erbij namen leefde Dewi helemaal op omdat ze haar rust terug had.
Afbeelding
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Misschien een vreemde vraag, maar wat bedoel je precies met vechten?
Raakt ieman gewond? Toen Bob als pup erbij kwam, heb ik over hrtzelfde onderwerp vragen gesteld. Uiteindelijk is het vanzelf goed gekomen en was het met name een kwestie van lichaamstaal en situaties observeren. Dus ik moest iets leren en niet de honden. In mijn ogen ging het er altijd heel heftig aan toe en ik was bang dat ze een hekel aan elkaar zouden krijgen. Door heel veel te observeren, kwam ik erachter dat rr helemaal niks aan de hand was. Er werd gewoon een puppie opgevoed die niet altijd zin had om te luisteren naar die wijze Max :twisted: En ik kwam erachter dat die gevaarlijke uitziende en grommende Max redelijk vask hulp nodig had bij het corrigeren van zijn baasjes, omdat die vervelende ''rat'' van een Bob hardleers was in zijn benadering van Max :D Er zijn ook nooit verwondingen geweest en het ''vechten'' was stoeien waarin de oudste de puppie regels leerde. Wel heb ik ingegrepen als het te gezellig werd. Zo resulteerde dit vaak in de dolle minuten waarna ik de meubels recht moest setten :D
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

HennyH schreef:
Kelsey en Lenka schreef:Ik heb inderdaad al veel gevechten kunnen vermijden op die manier. Op een bepaald moment ben je zo bezig met het feit dat ze maar eens moeten uitmaken wie nu de baas is, dat je niet aan zoiets simpels denkt om te gaan afleiden :D hihi... Bedankt dus voor de geweldige tip!
Ik heb hetzelfde gehad toen Yarra een pup was bij Dewi van 10 jaar. Dewi reageerde helemaal niet op het geplaag maar voelde zich duidelijk niet gelukkig met de pup. Dat vond ik zo sneu voor Dewi.

Ik moest toen ook steeds Yarra bezig houden en had er veel werk van. Toen wij later Pagan als maatje voor Yarra erbij namen leefde Dewi helemaal op omdat ze haar rust terug had.
Nee gewonden zijn er nog niet gevallen. Maar ik ben daar wel wat bang voor omdat Bo toch wel een kleine hond is en Lenka nu toch al een bijna het dubbel van Bo weegt en dat zal er niet op beteren :giechel:
De ruzies beginnen onschuldig. Lenka daagt Bo uit of ze wil gewoon spelen, waarna Bo vanboven op Lenka springt en gaat bijten. Lenka bijt dan terug, maar Lenka vindt het allemaal heel gezellig, want ze heeft wat ze wil (aandacht van Bo) Als het puur op kracht aankomt, kan Bo gewoon niet winnen, dus als ze Lenka eens goed kwaad krijgt ipv dat ze het leuk vindt, dan heeft ze prijs... :( En je ziet het gewoon dat Bo het echt niet fijn vindt! Kelsey corrigeert Lenka ook, maar dat ziet er heel anders uit. Kort en beheerst streng. Dat respecteert lenka dan ook, dus met die 2 heb ik geen last.
Het is wel beter sinds ik Lenka afleid, maar dat lukt niet altijd op tijd. :(
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Oei... verkeerde quote daarnet :-p

royenmarjolein schreef:Misschien een vreemde vraag, maar wat bedoel je precies met vechten?
Raakt ieman gewond? Toen Bob als pup erbij kwam, heb ik over hrtzelfde onderwerp vragen gesteld. Uiteindelijk is het vanzelf goed gekomen en was het met name een kwestie van lichaamstaal en situaties observeren. Dus ik moest iets leren en niet de honden. In mijn ogen ging het er altijd heel heftig aan toe en ik was bang dat ze een hekel aan elkaar zouden krijgen. Door heel veel te observeren, kwam ik erachter dat rr helemaal niks aan de hand was. Er werd gewoon een puppie opgevoed die niet altijd zin had om te luisteren naar die wijze Max :twisted: En ik kwam erachter dat die gevaarlijke uitziende en grommende Max redelijk vask hulp nodig had bij het corrigeren van zijn baasjes, omdat die vervelende ''rat'' van een Bob hardleers was in zijn benadering van Max :D Er zijn ook nooit verwondingen geweest en het ''vechten'' was stoeien waarin de oudste de puppie regels leerde. Wel heb ik ingegrepen als het te gezellig werd. Zo resulteerde dit vaak in de dolle minuten waarna ik de meubels recht moest setten :D
HennyH
Speurneus
Speurneus

Kelsey en Lenka schreef:
HennyH schreef:

Nee gewonden zijn er nog niet gevallen. Maar ik ben daar wel wat bang voor omdat Bo toch wel een kleine hond is en Lenka nu toch al een bijna het dubbel van Bo weegt en dat zal er niet op beteren :giechel:
De ruzies beginnen onschuldig. Lenka daagt Bo uit of ze wil gewoon spelen, waarna Bo vanboven op Lenka springt en gaat bijten. Lenka bijt dan terug, maar Lenka vindt het allemaal heel gezellig, want ze heeft wat ze wil (aandacht van Bo) Als het puur op kracht aankomt, kan Bo gewoon niet winnen, dus als ze Lenka eens goed kwaad krijgt ipv dat ze het leuk vindt, dan heeft ze prijs... :( En je ziet het gewoon dat Bo het echt niet fijn vindt! Kelsey corrigeert Lenka ook, maar dat ziet er heel anders uit. Kort en beheerst streng. Dat respecteert lenka dan ook, dus met die 2 heb ik geen last.
Het is wel beter sinds ik Lenka afleid, maar dat lukt niet altijd op tijd. :(
Voel je jezelf niet schuldig als het eens niet altijd lukt. Je doet je best en op een gegeven moment zal Lenka wel weten dat het niet de bedoeling is. Als ze te ruig doet mag je ook best wel eens corrigeren want ze moet als lompe labradorpup toch maar eens leren wat de regels zijn. En je mag geen oude hondjes pesten.....
Afbeelding
Plaats reactie