af en toe drama met uitlaten

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
sita13
Snuffelneus
Snuffelneus

af en toe drama met uitlaten

Ongelezen bericht door sita13 »

Hallo.
Wij hebben een pup van nu 9 maanden.
Afgelopen week hebben we 2x met wandelen gehad dat er een soort van knop bij der omgaat en dan gaat ze rennen aan de lijn. Rondjes om heen lopen springen enz... lijkt wel paniek ofzo maar kan er niet de vinger op leggen wat het is. Dit heeft ze toen ze kleiner was ook wel eens gehad maar al tijden niet meer. Vandaag was het heel erg en duurde het 20 min voor ze weer rustig werd.. kinderen en andere mensen die langs liepen heb ik gevraagd aan de overkant te laten lopen zodat de prikkels misschien wat minder binnen kreeg.
Ik schaamde mij kapot. Leek wel of ik een dolle hond had.
Zal eerlijk zijn. Toen ik thuis kwam toch wel even een traantje gelaten. Vond het erg om haar zo te zien en was er behoorlijk van geschokken.
als dit gebeurd pakken we zo snel mogelijk der tuig vast. En proberen we der rustig te maken. En zodra ze weer rustig is belonen.
Is er iemand bekend met dit gedrag?
Of heeft dit gewoon met pubertijd te maken?

Dit is mijn eerste hond.dus heb hier niet de ervaring mee.
Ik hoop dat iemand mij tips kan geven.
Verder is het ook een schatje.en zijn we super dol op der.

Alvast bedankt
roelien

Re: af en toe drama met uitlaten

Ongelezen bericht door roelien »

Hoeveel loop je met haar op een dag?
En hoeveel tijd daarvan los en hoeveel aan de lijn?

En hoe ziet de rest van haar dag eruit?
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Klinkt als "de gekke 5 minuten". Keo (bijna 5 ) heeft die ooit nog wel, meestal dan in de tuin, nadat we uit zijn geweest. En ooit aan de lijn onderweg (reden niet altijd duidelijk, soms na het ontmoeten van een andere hond). Hij is dan echt even helemaal maf. Om te voorkomen dat hij zich in zijn riem draait hou ik hem meestal even kort aan de lijn of bij zijn tuig/halsband, tot die blik in zijn ogen weer rustig is.
Als hij los is dan gaat hij maar even zijn gang :wink:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Klinkt inderdaad zoals Keo zegt als de gekke 5 minuten :D
Dat is geen angst maar pure blijdschap. Kaine heeft dat nog regelmatig en gaat dan heel vrolijk rennen, uitdagen tot spelen, zijn broer pesten. Gewoon helemaal happy en in zijn hummetje.

Niks om je voor te schamen ;) je hond word nu ook volwassen en gaat ook dingen uit proberen. Hoort er allemaal bij.
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Heb je gelegenheid om haar even lekker ergens los te laten zodat je even met haar kan spelen en dollen? Ze hebben dat wel nodig want het lijkt mij ook de "gekke 5 minuten". Ze rennen dan met een soort ingehouden kontje doldwaas rondjes. Ook volwassen honden vertonen dit gedrag nog steeds en zelfs een bejaarde hond wil nog wel uit zijn dak gaan.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lana »

Inderdaad, dacht ook meteen aan de "gekke 5 minuten".

Lana doet dit al vanaf pup en vindt het nog steeds leuk om te doen.
Grappig is wel dat Lana het altijd op dezelfde plek doet. Dit is een rustig perkje waar ik in haar puppentijd begon te oefenen met los lopen (zodat ze niet weg kon)
Omdat ze dit altijd deed heb ik er een commando aan gehangen. En nu hoef ik maar te zeggen dat ze moet "rennen" en ze gaat helemaal los. Maar alleen op dat ene plekje.
Afbeelding
HennyH
Speurneus
Speurneus

Lana schreef: Inderdaad, dacht ook meteen aan de "gekke 5 minuten".

Lana doet dit al vanaf pup en vindt het nog steeds leuk om te doen.
Grappig is wel dat Lana het altijd op dezelfde plek doet. Dit is een rustig perkje waar ik in haar puppentijd begon te oefenen met los lopen (zodat ze niet weg kon)
Omdat ze dit altijd deed heb ik er een commando aan gehangen. En nu hoef ik maar te zeggen dat ze moet "rennen" en ze gaat helemaal los. Maar alleen op dat ene plekje.
Ja, dat kunnen ze inderdaad op bevel doen! Mijn(overleden) oudje Dewi ging zelfs toen ze al 14 jaar was bij waterplassen in het gras er al een gek doorheen als ik riep "Ja, toe maar Dewi..pedampedampedam.."
En blij dat ze daar van werd!!
Afbeelding
sita13
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door sita13 »

Blij om te lezen dat het 'maar' de dolle 5 min zijn.... ik was al bang dat ik iets verkeerds deed.ik heb het gisteren nog eens met mijn vriend besproken en op het moment dat het gebeurde waren er ook erg veel prikkels.
Dit gebeurde van het weekend en gisteren na een lange wandeling. Van een uurtje ongeveer.
vandaag liep ze weer keurig aan de lijn mee... wat kan elke dag toch anders zijn met zo'n pubertje.
Gelukkig om te lezen dat het geen vreemd gedrag is.
Wat ben ik blij dat er zoiets als dit forum bestaat haha.
HennyH
Speurneus
Speurneus

sita13 schreef: Blij om te lezen dat het 'maar' de dolle 5 min zijn.... ik was al bang dat ik iets verkeerds deed.ik heb het gisteren nog eens met mijn vriend besproken en op het moment dat het gebeurde waren er ook erg veel prikkels.
Dit gebeurde van het weekend en gisteren na een lange wandeling. Van een uurtje ongeveer.
vandaag liep ze weer keurig aan de lijn mee... wat kan elke dag toch anders zijn met zo'n pubertje.
Gelukkig om te lezen dat het geen vreemd gedrag is.
Wat ben ik blij dat er zoiets als dit forum bestaat haha.
Ja, gelukkig maar dat je nu weet dat Labjes af en toe even "raar" kunnen doen. Soms is er inderdaad maar een kleine prikkel nodig om het op de heupen te krijgen. Soms alleen maar omdat ze gelukkig :orange4: zijn en dat even moeten uiten met de gekke 5 minuutjes.
Afbeelding
Plaats reactie