Sterilisatie teefje

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Gizmootje
Snuffelneus
Snuffelneus

Sterilisatie teefje

Ongelezen bericht door Gizmootje »

Hoi allemaal,

Vrijdagochtend wordt Gizmo gesteriliseerd. Als ik eraan denk word ik best zenuwachtig, ik vind t zo sneu!

Ik vroeg mij alleen af wat ik precies kan verwachten, wanneer waren jullie teefjes weer op de been? Ik moet sowieso de eerste 4 dagen nergens heen, dan ben ik lekker bij haar.

Groetjes!
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Bij maupie was het een vrij zware operatie, duurde lang en ze had ergens een knobbel die de dierenarts niet vertrouwde.. ze was toen 11 ofzo, maar ze was rap weer op de been hoor. De dag zelf was ze slapjes, maar de volgende dag liep ze gewoon weer mee en de dag erna was ze weer helemaal de oude eigenlijk. Dus niet te druk om maken, komt wel goed :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Carlijn »

Nou die van ons.... dag een. Een zielige radeloze aanhankelijk hond die amper kon lopen... dag twee een lopende hond die rustig aan begint te spelen.... dag drie..... een hond die geremd moet worden..... ach zo ging t bij ons... maar iedereen is anders.... wij hebben voor de eerste twee dagen wel extda tijd en aandacht ingelast.... s nachts in de bench een kap op.... en overdag toezicht..... die van ons was namenlijk erg in de stress vd kap ...
Sterkte....
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Kelsey en Lenka »

Kelsey was de eerste nacht doodziek. Ze deed niets anders dan gal overgegeven. Maar de dag erna was ze al behoorlijk speels. Ze voelde zich snel weer op en top! :)
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Bij Noa ging het heel goed. Zij is laproscopisch gesteriliseerd, ze was snel fit na de operatie
Noa 09-09-2012
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Re: Sterilisatie teefje

Ongelezen bericht door jeltje »

Zyva was de eerste avond erg zielig en heel misselijk, veel hijgen enzo, echt sneu, tweede dag was ze nog rustig, derde dag moesten we haar al weer remmen.
Michel
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Michel »

Ook bij Noa is het goed gegaan. Ze is gesteriliseerd na haar eerste loopsheid, ze was toen 16 maanden. Ze is met een kijkoperatie geholpen. De eerste dag was het zielig en zakte ze door haar achterpoten (vermoedelijk van de narcose), de 2e dag ging het beter en de derde dag was alles weer normaal. Je moet ze echter de eerste week wel een beetje afremmen.
Gizmootje
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Gizmootje »

Bedankt voor alle reacties!
Gizmo is inmiddels gesteriliseerd, en alles is goedgegaan. De eerste dag heeft ze veel gal overgegeven, en heeft ze heel veel geslapen. Na 2 dagen was ze alweer zo goed als zichzelf, alleen rennen deed ze nog niet. Nu voelt ze zich weer helemaal zichzelf, gelukkig. Ze is helaas wel iets minder aardig naar andere honden toe.. :|
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Dora »

Hey allemaal,

Voor Gitta komt de tijd van sterilisatie er ook aan...
Nu wou ik even vragen wanneer jullie dat net gedaan hebben, want veel dierenartsen spreken elkaar tegen over de periode: net voor de 1ste loopsheid, ofwel enkele weken na de eerste loopsheid.
Op internet vind ik precies terug dat het beter voor de eerste loopsheid gebeurd (beter voor de gezondheid op latere leeftijd), ik wou even jullie mening horen!

Bedankt!
:zwartkopje: Gitta (vom Elzenhof) 25-05-13
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Kelsey en Lenka »

De meningen zijn inderdaad erg verdeeld. Mijn dierenarts adviseerde om het voor 6 maand te doen. Omdat er dan nog niet zoveel vetweefsel is, zijn de eierstokken makkelijk te bereiken en de kans op bloedingen kleiner. Je verkleint dan ook de kans op tepeltumoren op latere leeftijd. Maar ik ben hem hierin niet gevolgd. Vroeg steriliseren heeft ook heel wat nadelen. Je ontneemt je hond de hormonen die ze nodig hebben om op te groeien tot een volwassen hond. En die zijn van belang voor de botten, het karakter van je hond,...
En als je dan wacht tot er al loopsheid is, is het best om dit 3 maand na een loopsheid te doen.
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marie »

Waarom überhaupt steriliseren?
Ik vind dit zo'n onzin. Je steriliseert jezelf toch ook niet?
het hoort er gewoon bij.
je veranderd zoveel aan je hond.
vacht verandering
karakter
uitgroeien tot een volwassen hond
veel teefjes en reuen worden incontinent
etc. Etc.

zonde hoor ik zou er nog eens goed over nadenken tegenwoordig lijkt het wel of het standaard gedaan wordt.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Dora »

Ik zou het enkel maar doen voor haar gezondheid, ook op latere leeftijd...
Als ik het zo lees (voor en nadelen van sterilisatie), lijkt het me voor haar beter om haar te laten steriliseren...
Minder kans op schijnzwangerschappen die nadelig kunnen zijn voor haar lichaam, melkkliertumoren etc.
Voor mij zou het niet gewoon zijn voor de gemakkelijkheid, ik wil graag het beste voor mijn hond en dus ook een goede gezondheid en later geen zaken waar ik spijt van zou kunnen krijgen.

Ik heb enkele jaren geleden een kat verloren aan zo'n tumoren van de tepels. De dierenarts die we toen hadden, had ons in de beginjaren 'de pil' voor katten aangeraden, toen we bij hem kwamen met onze zieke poes, heeft hij ons 'beschuldigd' van haar de pil te geven en niet te laten steriliseren; want hadden we dat gedaan, dan had ze nu niet met die kanker en tumoren gezeten. Het beestje heeft een zware operatie gehad, maar na een maand waren de tumoren terug en hebben we haar laten gaan. Het was zeer pijnlijk omdat we onszelf schuldig voelden voor haar ziekte, hadden we haar laten steriliseren, had zij veel minder kans gehad om die tumoren te ontwikkelen.
Deze reden speelt nu bij mij mee om voor een sterilisatie te kiezen. De nadelen van een sterilisatie zijn naar mijn idee veel kleiner dan de voordelen, dat is de enigste reden waarom ik het overweeg. Ik wil het beste voor mijn hond en voor een zolang mogelijke periode.
:zwartkopje: Gitta (vom Elzenhof) 25-05-13
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Re:

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Marga/Noa schreef: Bij Noa ging het heel goed. Zij is laproscopisch gesteriliseerd, ze was snel fit na de operatie
Hier ook Amy die sprong de volgende dag al in de rondte :D
Ach honden herstellen vaak snel, maar een traditionele sterilisatie is een zware ingreep dus rustig aan
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

De vraag waarom sowieso steriliseren, je steriliseert jezelf toch ook niet?
Je verkleint de kans op baarmoeder ontsteking, je voorkomt kanker, bepaalde teefjes hebben veel last van schijnzwangerschap.
De nadelen zoals vachtverandering, overgewicht, karakterverandering, wat allemaal niet hoeft maar kan, wegen dus niet op tegen de voordelen wat de dood kan voorkomen.

Ook Pepper wordt over 3 maanden gesteriliseerd.
Wij hebben bewust gewacht totdat Pepper hier de 2e keer loops zou worden en daarvan de beslissing af laten hangen. Pepper kwam van de zomer hier wonen toen ze loops was, dus we hadden geen "meetpunt".
Reden? pepper loopt zichzelf in de weg letterlijk. Een bruggetje wat niet eng is vlak voor haar loopsheid, is doodeng om over heen te lopen als ze loops is. Dit kan dus van de 1 op andere dag veranderen voor d'r.
Ze verandert dus tijdens de loopsheid in een lieverd die angstig reageert op dingen waar ze niet angstig voor is anders.
Gezien het feit dat ze dat niet verdient wordt ze nu geholpen over 3 maanden.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
Plaats reactie