Dominantie? Of gewoon lief?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Dominantie? Of gewoon lief?

Ongelezen bericht door Muiske »

Afgelopen week heeft bob met twee van zijn grote labrador vriendjes kunnen wandelen. Eerst met zijn vriendinnetje bij de galderse meren. Dikke pret natuurlijk. Joy is nu 3 maanden geleden gesterriliseerd en ruikt blijkbaar heel lekker. Het duurde ook niet lang toen er twee vervelende bernersenners op Joy afkwamen. meneer 1 was intensief aan het ruiken en meneer 2 wilde er direct bovenop springen. Tot onze verbazing sprong Bob direct op meneer 2 af met een luid gegrom en meneer 2 droop voorzichtig af. Bob zette zijn haren overeind en cirkelde om Joy heen terwijl meneer 1 en 2 in de buitencirkel keer op keer op Joy wilden springen. Wij hebben Bob wel een handje geholpen door de honden weg te duwen (na 3 keer was ik niet zo zacht meer en heb ik er 1 een flinke kniestoot gegeven, baasjes waren 100 meter verder en sjokten op hun gemak naar hun honden toe)

En dan gisteren, Bob was samen met Dribbel in het mastbos aan het spelen. Dribbel is echt zijn allerbeste vriend. Bob laat alles toe bij hem. Terwijl ze lekker aan het spelen en knuffelen waren kwam er een hitsige vuilnisbakken ras die eerst op bob ging rijden, gelukkig beet bob flink van zich af. Daarna wilde de hond op Dribbel rijden en Bob deed weer exact hetzelfde. Haren overeind en liep elke keer in een cirkel om dribbel (die plat op de grond lag) met een luid gegrom. Elke keer als de hond een poging wilde doen kwam er een flinke snauw van bob en ontbloote hij zijn tanden.

Ik vond het eigenlijk super van hem en heb hem er flink voor beloond. Maar achteraf begin ik te twijfelen of dit gedrag eigenlijk wel goed is. Wat vinden jullie?
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Terra5
Speurneus
Speurneus

Re: Dominantie? Of gewoon lief?

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik zou hem persoonlijk niet hebben beloond. Ik zou zorgen dat jij (of de eigenaar van de betrokken hond) zorgt voor de rust. In mijn ogen hoeft de hond niets op te lossen, jij bent degene die verantwoordelijk is voor de roedel en dus ook de roedel beschermt. Zo zou ik dat tenminste doen. Natuurlijk gebeurt het hier ook wel eens dat Danouk wel van zich af moet snauwen, omdat ik net te laat ben of wat dan ook, dan corrigeer ik haar niet, maar belonen doe ik dat ook niet.

Als ik met iemand zou lopen en de honden worden lastig gevallen door een andere hond, dan grijp ik dus in en zorg dat mijn hond niet de dupe wordt en het niet zelf hoeft op te lossen. Ik probeer overigens dit soort ontmoetingen zoveel mogelijk te voorkomen en geef Danouk pas een "vrij" om te spelen als ik zelf heb kunnen inschatten of dat goed gaat tussen de honden. Mocht ik dan alsnog zien dat het voor Danouk niet prettig voelt, dan grijp ik in. Danouk weet inmiddels dat ze op mij kan vertrouwen en zoekt mij ook op op het moment dat ze er "klaar mee" is.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Ik ben er zelf ook tussen gesprongen, ik probeer het zelf ook altijd voor te zijn maar sommige honden zijn zo snel dat ik net iets te laat ben en Bob tegen de hond snauwt. Ik heb in dit verhaal beide keren de hond(en) proberen te blokken en weg te sturen, maar wanneer ik omkeek zag ik dat bob bij zijn vriend stond en er als een leeuw omheen cirkelde om die te 'beschermen' Dat vond ik best apart, vandaar mijn vraag.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Ik herken het wel een beetje uit het verleden van mijn reuen ... (en dat zijn echt geen dominante honden)

Als de honden van Marieke lastig gevallen werden dan liep Kay er altijd tussendoor en probeerde de hond in kwestie af te leiden en de hond uit te dagen voor een spel, zodat Quincy met rust gelaten werd
Daan was meer van het eromheen rennen met een grom/blaf techniek, maar beide heren zullen nooit snauwen
Ik heb dit gedrag nooit beloond, maar vind het wel mooie hondentaal om te zien

Inmiddels is Noortje zover dat ze het voor haar grote zus opneemt, dus bemoeien mijn heren zich er niet meer mee.

En heel eerlijk ? Ik vind het mooi om te zien, want sommige honden stralen zoveel meer uit dan mensen ooit kunnen doen :klasse:

Weet nog wel dat ik ooit met een frans bulletje ging lopen samen met Kay (voor diegene die hem kennen, het was Cooper :D ), Kay werd lastig gevallen door een Rotweiler en het enige wat het bulletje deed was er tussen staan met een blik van "nog 1 x en dan krijg je met mij te maken!"
En de rotweiler droop af ... Prachtig gezicht, een rotweiler die onder de indruk was van een frans bulletje :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
FunnyNina
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door FunnyNina »

Toen Senna nog klein was gingen we geregeld naar het losloop gebied en daar waren dusty ( new foundlander) en djuke (lab) haar grote vrienden en die gingen als Senna lastig gevallen werd door andere honden tussen Senna en de andere hond in staan om haar te beschermen.
Ik vond dat altijd leuk om te zien dat de 2 heren haar beschermde.
Helaas zijn beide heren al overleden de een op 7jarige leeftijd en de ander mocht maar 5 jaar worden
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Hier zijn enkele filmpjes (Engelstalig) waarin je goed kunt zien dat zowel honden als mensen te hulp kunnen komen als een hond geïntimideerd wordt door andere honden.
http://www.youtube.com/watch?v=9Az6K1wZGb8
http://www.youtube.com/watch?v=z18_TAYooHo

En wat betreft de vraag: Dominant of Lief? Dominantie is situatiegebonden. Het is geen karaktertrek. Iedere hond kan zich in een bepaalde situatie dominant of agressief opstellen, vooral als er iets te verdedigen valt of als hij erg bang is. In een andere situatie kan diezelfde hond juist heel timide en onderdanig zijn. Dat wisselt dus, al naar gelang de situatie en de ervaringen van de hond.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Fleures »

Ja ik ken het ook wel.. Maika neigt nogal naar overenthousiasme en tussen de oudjes op het hondenveldje wordt ze dan regelmatig afgesnauwd.. Oa door een Toller van 8 jaar. Als er echter een ander aan komt die zich ermee gaat bemoeien neemt hij het voor Maika op. Ik kan het eigenlijk wel waarderen dat honden zaken onderling oplossen (tenzij er eentje heel dominant gaat lopen doen). Mijn ervaring is dat ze er vaak zelf wel uitkomen.. Maika heeft het ook wel nodig gehad om eens op haar plaats gezet te worden, vooral toen ze wat jonger was. Maar ieder voor zich:)
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Diezel "beschermde" Kira ook wel eens. We hadden in het dorp een reu wonen die altijd op Kira wilde rijden. Daar was ze niet van gediend. Maar dan ging Diezel er ook tussen door lopen. Dus tussen die reu en Kira. Maar meestal stuurde ik die reu weg ook al was ie hardleers. Maar Diezel deed voor de rest niet grommen of zijn tanden laten zien. Liet wel merken dat Kira van hem was.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Kay schreef: Ik herken het wel een beetje uit het verleden van mijn reuen ... (en dat zijn echt geen dominante honden)

Als de honden van Marieke lastig gevallen werden dan liep Kay er altijd tussendoor en probeerde de hond in kwestie af te leiden en de hond uit te dagen voor een spel, zodat Quincy met rust gelaten werd
Daan was meer van het eromheen rennen met een grom/blaf techniek, maar beide heren zullen nooit snauwen
Ik heb dit gedrag nooit beloond, maar vind het wel mooie hondentaal om te zien

Inmiddels is Noortje zover dat ze het voor haar grote zus opneemt, dus bemoeien mijn heren zich er niet meer mee.

En heel eerlijk ? Ik vind het mooi om te zien, want sommige honden stralen zoveel meer uit dan mensen ooit kunnen doen :klasse:

Weet nog wel dat ik ooit met een frans bulletje ging lopen samen met Kay (voor diegene die hem kennen, het was Cooper :D ), Kay werd lastig gevallen door een Rotweiler en het enige wat het bulletje deed was er tussen staan met een blik van "nog 1 x en dan krijg je met mij te maken!"
En de rotweiler droop af ... Prachtig gezicht, een rotweiler die onder de indruk was van een frans bulletje :D
Cooper deed het ook bij Maupie idd, altijd leuk om te zien..

Wij waren laatst met vriendin en haar honden bij de galderse meren, toen werd 1 van die honden van mijn vriendin omver gebeukt door een andere hond, echt uit het niets, dus die schrok er nogal van.. Pom ging er meteen heen om die andere hond te vermaken haha.. Of ze hem nou af wilde leiden of dat ze gewoon dacht: ah, die houdt ook van beuken, geen idee, maar het was wel nuttig :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat mijn honden het zelf moeten oplossen, maar Mexx is de "regeltante" als er iets is.

Ook als we met bekende honden samen lopen en die iets doen wat Mexx niet vind kunnen, regelt hij het wel even 8) Of als er een vreemde hond op Bear of JC afrent, gaat hij er standaard tussen staan, zo heeft hij al een aantal keer heel mooi een conflict voorkomen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Plaats reactie