"Ik wil geen roedelleider zijn"

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

"Ik wil geen roedelleider zijn"

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Een nieuwsgierig makend filmpje, waarin vele bekende hondentrainers en gedragsdeskundigen zeggen dat ze GEEN roedelleider willen zijn: http://www.youtube.com/watch?v=KuuxIlLc ... e=youtu.be

Huh... maar we hebben toch allemaal geleerd dat dat juist WEL moet? Wij moeten de dominante rol op ons nemen en de hond moet altijd ranglager zijn. Hoe zit dat dan?

Die opvatting is achterhaald. Natuurlijk zijn wij de ´baas´ en bepalen wij de regels, maar de hond is echt niet voortdurend bezig om hogerop te komen. Die wil gewoon een leuk leven en probeert te regelen dat hij dat krijgt. Opvoeding en training blijven natuurlijk broodnodig, maar die hebben niks te maken met sociale hiërarchie. Trainen doe je door conditionering of (een nieuwe methode) voordoen en laten imiteren. Dat heeft niks te maken met dominantie. Samen leuk bezig zijn met je hond... dat is het nieuwe opvoedingsmodel en niet meer het dominantiemodel.

Voor wie er meer van wil weten:
http://www.doggo.nl/artikelen/hondenged ... emodel.php

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
karing
Snuffelneus
Snuffelneus

Re: "Ik wil geen roedelleider zijn"

Ongelezen bericht door karing »

Mooi geschreven en helemaal mee eens !!!
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Ik ben met de trainers opleiding bezig bij o&o en inderdaad wordt dit ook vertelt.

En roedel is eigenlijk een soort van familie. Dominant krijgt niet meer de lading die het had, uitgangspunt is samen dingen leren. Niet fysiek corrigeren, maar een manier aanleren om op een vriendelijke manier (zonder fysiek te hoeven worden waarmee je de baas-hond relatie kan verstoren) en gedrag ombuigen naar positieve activiteiten.
Maar voorkomen dat de hond iets fout kan doen of ontwikkelen. een positieve en creatieve manier met je hond omgaan.. Zorgen voor liefde, eten drinken, discipline, consequent handelen, uitdaging en beweging :)
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

daantjuh85 schreef: Ik ben met de trainers opleiding bezig bij o&o en inderdaad wordt dit ook vertelt.

En roedel is eigenlijk een soort van familie. Dominant krijgt niet meer de lading die het had, uitgangspunt is samen dingen leren. Niet fysiek corrigeren, maar een manier aanleren om op een vriendelijke manier (zonder fysiek te hoeven worden waarmee je de baas-hond relatie kan verstoren) en gedrag ombuigen naar positieve activiteiten.
Maar voorkomen dat de hond iets fout kan doen of ontwikkelen. een positieve en creatieve manier met je hond omgaan.. Zorgen voor liefde, eten drinken, discipline, consequent handelen, uitdaging en beweging :)
Grappig ik doe dezelfde opleiding. :-) Even terugkomend op het topic, ik heb nooit de behoefte gehad om mijn honden te domineren en heb tot op heden een zeer sterke band met hun alle gehad. Mijn basis is om respect te hebben voor hun hond zijn en hun natuurlijke aanleg (rasspecifiek). Ik heb diverse rassen gehad. ;-) daarnaast een dosis humor en geduld en consequent zijn met mijn regels.
Plaats reactie