De lab en het knaagdier

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

De lab en het knaagdier

Ongelezen bericht door Fleures »

Hoi allemaal,

Aangezien mijn liefde voor dieren niet stopt bij honden (hoewel ze wel het aller aller ALLER belangrijkste zijn), moeten er altijd meerdere dieren te vinden zijn in mijn huis. Vroeger had ik een konijn en daarnaast een Jack Russell (die volgens mij van binnen geen jack russell was) en een teckel, maar die zaten nooit bij elkaar in de buurt, hooguit honden in de tuin en konijn in de ren maar er gebeurde verder niks.
Nu had ik een russische dwerghamster (voor de kenners onder ons :wink: ) al voordat onze Maika in huis kwam. De hamster liet ik tussen mijn benen op de grond lopen en Maika keek ernaar, maar ondernam geen actie. De hamster had een loopbal waarin hij (met tegenzin) door het huis hobbelde, en dat vond Maika wel leuk. Af en toe volgde er een tik tegen de bal, maar ook hier leerde ze dat dat niet mocht. Nu is mijn hamster laatst overleden op de leeftijd van 2,5 jaar oud, en inmiddels zijn er 2 ratjes in huis! Dit zijn echter nog baby's en moeten nog erg wennen en zijn retesnel.

Nu mijn vraag: hebben jullie naast jullie labjes nog knaagdieren (gehad)? Waren die ooit bij elkaar in de buurt en hoe ging dit? Hoe leerden jullie de labjes om niet te wild te zijn en vooral dat het geen lekkere hapjes zijn (mocht er een keer een ontsnappen of weg springen, weet ik het?) Nu is Maika niet echt een doorzetter wat betreft konijnen jagen.. Als ze er een ziet rent ze er achteraan en als ze de bosjes in gaan is het niet meer interessant, of als ik 'nee' roep komt ze teruggerend. Graag jullie ervaringen :)
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
renate
Speurneus
Speurneus

Re: De lab en het knaagdier

Ongelezen bericht door renate »

Wij hebben 2 Vlaamse reuzen naast de honden.
Basco mag er nog niet bijkomen omdat zijn jachtinstinct te groot is. Misschien als de konijnen volwassen zijn maar dat wachten we af.
Kaine helpt mee met de konijnen doen. Hij haalt de over gebleven groente restjes weg terwijl ik hun kooi verschoon. De konijnen gebruiken kaine ondertussen als klimpaal en dat gaat heel goed samen.

Het ligt aan je hond of ze samen kunnen of niet. Kaine is een sul en verzorgt de konijnen ook goed ( onderandere door ze te wassen). Basco staat nerveus piepend met grote ogen naast het hok ( met de deur uiteraard dicht) dus die mag er pas bij als hij de konijnen ook ziet als eigen ipv als jachtobject.
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

We hebben 2 cavia's binnen, die nog te lui zijn om een poot te verzetten, ze zitten wel eens op de grond, maar lopen dan niet. De interesse is dan snel weg bij de honden.
Hamster hebben we ook gehad, die zat onderin de kamervoliere en beide heren lagen dan vooral half onder de kooi te luisteren naar de geluidjes die het beestje maakte als hij groef en rondrende. (toen de hamster doodging hebben ze nog 2 weken verbaasd en vragend rond de kooi gehangen :( )

Buiten zit een konijn. Dat rent soms los en als er een hekje tussen zit, zit Joris helemaal te trillen van spanning. Op zich grappig om te zien, maar het maakt me wat huiverig ze bij elkaar te zetten. Hij gaat geheid jagen. Toen we er nog 3 hadden, was dat geen probleem: Joris wist niet waar hij moest beginnen, dus dan bleef hij maar zitten. Contact met de konijnen was er toen wel: als Joris gewoon ligt en er kwam een konijn aan was het neus aan neus en niets aan de hand.
Nu is Jonas er natuurlijk ook en dat zijn allebei mannetjesputters: ik denk dat daardoor het gejaag ook wat serieuzer zou worden, zeker als ik zie hoe ze reageren als ze in het bos een konijn tegenkomen...
LSNNE
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door LSNNE »

Wij hebben ook een konijn. Hij zit buiten in de ren. Max doet altijd zijn best om de poepjes uit zijn ren te vissen... :confused:
Max likt het konijn altijd door de ren heen, hij bijt niet ofzo. Wilt ook graag spelen. Gaat hij als een idioot rondrennen langs de ren.
Maar ik durf het nog niet aan om ze bij elkaar te laten. Misschien als Max wat ouder en rustiger is.
Max 23-02-2013 :blondpootje:
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Wij hebben konijnen gehad. Ze waren heel jong toen we ze kregen. VOndelingetjes. Ze liepen over de bank en de honden deden niets. Kira moest er niets van hebben. Ook er niet aan snuffelen. Diezel vond het wel heel interessant. De konijnen zaten buiten in de ren en liepen ook los. Diezel deed er niets naar. Ging er wel naar toe, maar de konijnen waren te snel. Soms bracht hij zijn bal naar hun toe om te spelen :D Het vrouwtje was dan ook niet bang voor de honden. Diezel jaagt ook niet achter konijnen aan als ik ze in het bos zie lopen. Terwijl wij toch jachttraining doen. En als ik zeg tegen hem zoek apport, dan gaat ie een bal zoeken. :shock:

Maar het ligt eraan hoe je hond reageert. Is het eigen dan is het vaak geen probleem denk ik. Hoort dan bij de roedel.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Keo wordt ook te opgewonden van ons konijn, dus laat ze niet samen los. Konijn is helemaal dol op Keo dus het is eigenlijk wel jammer. Hij gaat al tegen het gaas aan staan als hij Keo ziet aankomen, gaat languit op zijn zij tegen het gaas liggen zodat Keo aan hem kan likken en geeft hem kusjes als Keo snuffelt :-)
Keo mag graag aan zijn achterste likken, volgens mij in de hoop dat er keutels uitkomen ;-)
Maar Keo wordt soms veel te wild, gaat om de ren heenrennen, grommen en blaffen, dus ik loop liever geen risico. Konijn lijkt er overigens nooit van onder de indruk te raken haha
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Tarzan »

Wij hebben 2 ratjes.
Tarzan is erg jaloers op ze. Zodra er iemand aandacht geeft aan de ratjes staat hij er kwispelend bij.
Als ze loslopen doen we Tarzan even in de bench. Ze lopen ook weleens los terwijl Tarzan in de kamer is. Dat gaat wel goed, maar ik wil het risico niet lopen dat het een keer fout gaat.
In ieder geval is het prima te doen, knaagdiertjes bij de hond.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Fleures »

Bedankt voor alle reacties! Ik denk ook dat het onder begeleiding echt wel goed kan gaan, en dat ik in mijn geval beter kan wachten tot zowel de hond als de ratten wat ouder zijn. Maika is echt een lieverd en zal denk ik niet zozeer jagen alswel veeeeel te lomp spelen:).
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door michelle1301 »

Ik heb in het verleden 20 hamsters gehad (gegeven moment 12 tegelijk) en ik had ooit een ren vol met 10 konijnen. En heb in het verleden 2 caafs gehad. De pekinezen en berner reageerde er niet op.

Nu heb ik alleen nog 2 konijnen. Maar die zitten in een ren. Maar Blaz kijkt er niet echt naar om. Ik heb ook nog een python regius op mijn kamer. Maar daarvoor is hij bang.
Plaats reactie