Vaak genoeg hebben we met ons handen in het haar gezeten door zijn gedrag, in rap tempo afgewisseld door oplevingen van nieuwe ontdekkingen en het oppakken van commando's en goed gedrag.
De laatste dagen gaat het echt meer dan buitengewoon voorbeeldig tijdens de dagelijkse wandelingen; andere honden hebben nog wel zijn aandacht, maar hij probeert zich niet meer via mijn lijf een weg te banen naar die hond. Wordt er naar hem geblaft door een klein keffertje, dan draait hij zijn kop weg en dribbelt verder alsof hij niets gehoord heeft. Bij elke weg gaat hij zitten zonder dat daar een commando voor nodig is. Het trekken aan de riem laat zich door een eenvoudig 'ttssstt' oplossen. In het bos komt ie achter mij aan als hij moet kiezen tussen die andere hond of mij.
Zou het dan echt waar zijn wat 10-tallen van jullie ervaren lab-bezitters ons als 'nieuwbakken' hondenbezitters proberen duidelijk te maken?
Zou het dan echt waar zijn dat jullie gelijk hebben?
Zou het dan echt waar zijn dat het allemaal 'gewoon' met veel geduld en liefde goed komt?
Ik begin het te geloven; sterker nog; als ik nu iemand hoor of zie 'worstelen' met de opvoeding van een pup, dan hoor ik mezelf uit volle borst zeggen:
GELOOF ME, HET KOMT ECHT ALLEMAAL GOED