Vroege sterilisatie / castratie
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Vroege sterilisatie / castratie
De AKC Canine Health Foundation financiert het vervolgonderzoek naar de gevolgen van vroege sterilisatie en castratie. Vorig jaar is een onderzoek afgerond bij de Golden Retriever. De resulaten liegen er niet om. Vroege castratie of sterilisatie (vóór de volwassenheid) verhogen bij dit ras het risico op verschillende soorten kanker en gescheurde kruisbanden.
Het onderzoek wordt nu uitgebreid naar andere rassen, o.a. de Labrador. Het wordt wederom uitgevoerd door het team van dr. Benjamin Hart van de Universiteit van Californië.
Hanneke
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
Re: Vroege sterilisatie / castratie
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-
Fleures
- Middelgrote hondenneus

Het valt me op dat de datacollectie die ze gebruikt hebben alleen de gegevens: geboorte datum, eventuele datum van sterilisatie/castratie en datum van diagnose, bevat. Er is dus helemaal geen rekening gehouden met de stamboom bijvoorbeeld, de HD uitslagen van de ouderdieren, leefstijl van de jonge hond (traplopen en spelen op gladde vloeren) of gecontroleerd voor andere variabelen die kunnen bijdragen aan de onderzochte ziekten/afwijkingen. Het is in mijn ogen meer een grootschalige data-analyse dan een onderzoek. De uitspraak dat vroege castratie/sterilisatie het risico op de ziekten verhoogt is dan ook eigenlijk niet gegrond, omdat het alleen een vergelijking van bestaande data is, en geen experimenteel onderzoek. Maargoed... ik ben dan ook wel een kritische researchfreak. Het blijft een lastig onderwerp vind ik, er wordt ook genoemd dat er literatuur is die stelt dat het vroeg steriliseren juist wel weer voordelen heeft (voor andere soorten kanker (geloof ik) en natuurlijk baarmoederontsteking). Ik vind het wel super dat hier zoveel onderzoek naar gedaan wordt! Zeker als je ziet hoe belangrijk hormonen zijn voor het al dan niet ontwikkelingen van allerlei narigheid.
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Goed dat je kritisch naar het onderzoek kijkt. Dit onderzoek geldt ook maar voor één ras en de onderzoekers stellen duidelijk dat je de uitkomsten niet naar andere rassen of naar honden in het algemeen mag doortrekken. Daarom wordt er nu vervolgonderzoek gedaan bij andere rassen.
Overigens sluiten de uitkomsten van dit onderzoek aan bij die van eerdere onderzoeken, het is dus een bevestiging van wat er al bekend was. Ook is er voor de HD-uitkomsten wel gekeken naar de invloed van eventueel overgewicht op de onderzochte groep. Er wordt inderdaad verwezen naar literatuur waarin positieve effecten van vroege castratie worden genoemd, maar daarbij wordt vermeld dat er nauwelijks bewijzen voor die positieve effecten te vinden zijn.
We zullen maar denken: wordt vervolgd
Hanneke
Overigens sluiten de uitkomsten van dit onderzoek aan bij die van eerdere onderzoeken, het is dus een bevestiging van wat er al bekend was. Ook is er voor de HD-uitkomsten wel gekeken naar de invloed van eventueel overgewicht op de onderzochte groep. Er wordt inderdaad verwezen naar literatuur waarin positieve effecten van vroege castratie worden genoemd, maar daarbij wordt vermeld dat er nauwelijks bewijzen voor die positieve effecten te vinden zijn.
We zullen maar denken: wordt vervolgd
Hanneke