Hoe BARF jij?
-
Fleures
- Middelgrote hondenneus

Hoe BARF jij?
De veteranen onder ons zullen wel denken: "komt er weer een, hoor", maar toch is voor mij het een en ander onduidelijk.
Toen wij eindelijk een 'echte' vriezer hadden, kon ik Maika overzetten op KVV wat ik zo graag wilde, omdat het me zoveel beter leek dan brokken. Ook toen kwam ik vaak barf tegen, wat me heel interessant leek, maar ook erg ingewikkeld. Nu gaat KVV prima, maar toch lijkt barf me ook eigenlijk gewoon heel leuk (gek misschien?). Nu zei iemand hier laatst al dat het helemaal niet zo duur is, en net las ik nog ergens anders dat barf zelfs goedkoper kan zijn dan een KVV. Maar het lijkt me zo verdomd ingewikkeld!! Ik lees van alles over dragende botten en karkassen, ribben, oren, koppen, harten, strotten, nekken etc etc. Dan zie ik op fora en websites nog allerlei verhalen over hoe de verhouding moet zijn met spier-, orgaanvlees en bot en dat je diersoorten moet afwisselen. Ik ben de kluts volledig kwijt. Is hier misschien iemand met het geduld en de zin om mij te vertellen hoe jij het aanpakt in appels-en-peren-taal?
Hoe weet je nu welke diersoorten je moet combineren en hoe vaak je moet afwisselen? Hoe weet je op zo'n enorme website waar je moet kijken? Hoe maak je die goede verhouding van bot, spier en orgaan?
En heel stom misschien, maar: past het een beetje fatsoenlijk in je vriezer (met lades)? Hoeveel ben je nu eigenlijk kwijt voor een (jong)volwassen labrador?
Wellicht maak ik het mezelf veel te moeilijk, maar ik begrijp het gewoon niet helemaal, en van wat ik via google vind raak ik alleen maar verder de kluts kwijt.
Toen wij eindelijk een 'echte' vriezer hadden, kon ik Maika overzetten op KVV wat ik zo graag wilde, omdat het me zoveel beter leek dan brokken. Ook toen kwam ik vaak barf tegen, wat me heel interessant leek, maar ook erg ingewikkeld. Nu gaat KVV prima, maar toch lijkt barf me ook eigenlijk gewoon heel leuk (gek misschien?). Nu zei iemand hier laatst al dat het helemaal niet zo duur is, en net las ik nog ergens anders dat barf zelfs goedkoper kan zijn dan een KVV. Maar het lijkt me zo verdomd ingewikkeld!! Ik lees van alles over dragende botten en karkassen, ribben, oren, koppen, harten, strotten, nekken etc etc. Dan zie ik op fora en websites nog allerlei verhalen over hoe de verhouding moet zijn met spier-, orgaanvlees en bot en dat je diersoorten moet afwisselen. Ik ben de kluts volledig kwijt. Is hier misschien iemand met het geduld en de zin om mij te vertellen hoe jij het aanpakt in appels-en-peren-taal?
Hoe weet je nu welke diersoorten je moet combineren en hoe vaak je moet afwisselen? Hoe weet je op zo'n enorme website waar je moet kijken? Hoe maak je die goede verhouding van bot, spier en orgaan?
En heel stom misschien, maar: past het een beetje fatsoenlijk in je vriezer (met lades)? Hoeveel ben je nu eigenlijk kwijt voor een (jong)volwassen labrador?
Wellicht maak ik het mezelf veel te moeilijk, maar ik begrijp het gewoon niet helemaal, en van wat ik via google vind raak ik alleen maar verder de kluts kwijt.
-
vanhaut
- Grote hondenneus

Re: Hoe BARF jij?
Ik kan je barfplaats aanraden , dat is hét forum waar alle deskundigheid zit tav barf en kvv
www.barfplaats.nl
www.barfplaats.nl
-
Jutta
- Speurneus

Barfplaats is inderdaad een goede tip. Via www.gelukkigdier.nl kun je de hoeveelheiden berekenen. Daar voer je het gewicht in en hoeveel % je wilt voeren. Nu is jouw hondje nog jong dus dan moet je iets meer geven. Je voert dan ook op het oog. Wordt die te dik, voer je minder en omgekeerd. Ik vind de tabel op gelukkig dier heel handig en gebruik die ook. Je rekent uit hoevel bot, spier, orgaan, vis etc. je per week nodig hebt en dan bvb x 3 weken of meer en zo bestel je. Als de hele "handel" binnenkomt is het een kwestie van wegen en paketjes maken. Tenminste zo doen wij dat. Ik heb in mijn vriezer een la voor bot, eentje voor spier en eentje voor orgaan,vis en pens.
5 diersoorten moet je hebben maar dat heb je ook vrij snel bij elkaar. Voor een beginnende barfer moet je niet te harde botten nemen. Kipkarkassen zijn beginnersbotten. Liever nog geen lamspoten of geitenpoten. Kippennekken, eendennekken. Lees je even in op barfplaats en stel daar ook je vraag. Er zijn ook mensen die een menutje voor je samen willen stellen. Heel veel succes en plezier.
5 diersoorten moet je hebben maar dat heb je ook vrij snel bij elkaar. Voor een beginnende barfer moet je niet te harde botten nemen. Kipkarkassen zijn beginnersbotten. Liever nog geen lamspoten of geitenpoten. Kippennekken, eendennekken. Lees je even in op barfplaats en stel daar ook je vraag. Er zijn ook mensen die een menutje voor je samen willen stellen. Heel veel succes en plezier.
bedankt Sharon !
-
flamingo
- Kleine hondenneus

Ik lees ook even mee. Zit namelijk met hetzelfde. Wil ook wel maar de moeilijkheidsgraad houd mij tegen. Maar ook dat er dan eerst een nieuwe vriezer moet komen en we niet weten waar we die neer moeten zetten.
Wel voer ik af en toe al eens een kippennekje en heeft hij 2x reeënribben met een pakje pens gehad.
Deze bevielen hem goed, maar ik vind het ook wat hebben dat ze zo op een nog natuurlijkere manier eten.
Wel voer ik af en toe al eens een kippennekje en heeft hij 2x reeënribben met een pakje pens gehad.
Deze bevielen hem goed, maar ik vind het ook wat hebben dat ze zo op een nog natuurlijkere manier eten.
-
Roxy11
- Hele grote hondenneus

En naast Barfplaats kun je ook kijken, lezen en inschrijven op voernatuurlijk.nl
Veel suc6
Veel suc6
-
vanhaut
- Grote hondenneus

barfen is tegenwoordig steeds makkelijk.. Er zijn vaak allerlei manieren om aan vlees te komen.. Waar het vroeger nog zelf heen en weer rijden was van hot naar her, kan je tegenwoordig samen inkopen, grote hoeveelheden en goedkoper.. Ik voer zelf geen barf, ik geef KVV. Ik vind dit makkelijker. Yara krijgt Alaska, Haaksbarf, Darf, Rodi, Smuldier en Lupa..
Onze pup gaat ook direct op KVV
Onze pup gaat ook direct op KVV
-
roef
- Speurneus

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 4634,d.ZWU
hier voer je het gewicht van je hond in almede het ras 1 druk op de knop et voila.....
simpeler kan niet en je kunt iedere keer zo bij stellen,zie je dat ze te zwaar worden dan stel je het percentage bij en de nieuwe hoeveelheden worden voor je berekend.
ik heb het toevallig vorige week weer voor Hidde gedaan die me te schraal werd.
en het is echt echt!! niet moeilijk om te barfen met je hond! als je nog twijfeld dan kan je gewoon fifty/fifty aan houden dus de helft KVV(compleet) en de helft barf zo hoef je niet bang te zijn voor te korten. heb je het eenmaal in de vingers het barfen dan kan je overstappen en moet je idd gaan berekenen wat ze nodig hebben en dan gebruik je gewoon de rekenhulp van barfplaats.
lees je op je gemak in op barfplaats het lijkt heel veel in het begin maar gewoon beginnen en je ziet dat het best wel meevalt.
Succes!
oja en gewoon je vragen stellen hoor!!! daar is dit forum toch voor?
hier voer je het gewicht van je hond in almede het ras 1 druk op de knop et voila.....
simpeler kan niet en je kunt iedere keer zo bij stellen,zie je dat ze te zwaar worden dan stel je het percentage bij en de nieuwe hoeveelheden worden voor je berekend.
ik heb het toevallig vorige week weer voor Hidde gedaan die me te schraal werd.
en het is echt echt!! niet moeilijk om te barfen met je hond! als je nog twijfeld dan kan je gewoon fifty/fifty aan houden dus de helft KVV(compleet) en de helft barf zo hoef je niet bang te zijn voor te korten. heb je het eenmaal in de vingers het barfen dan kan je overstappen en moet je idd gaan berekenen wat ze nodig hebben en dan gebruik je gewoon de rekenhulp van barfplaats.
lees je op je gemak in op barfplaats het lijkt heel veel in het begin maar gewoon beginnen en je ziet dat het best wel meevalt.
Succes!
oja en gewoon je vragen stellen hoor!!! daar is dit forum toch voor?
-
Fleures
- Middelgrote hondenneus

Ontzettend bedankt voor de tips!! Daar kan ik echt wat mee. Het is inderdaad zoals flamingo zei de moeilijkheidsgraag. Zou het mezelf erg kwalijk nemen als na een tijd zou blijken dat ik Maika tekort heb gedaan door bijv te weinig van iets te geven, of te eentonig te zijn. Aan de andere kant denk ik: alles beter dan brok! Heb toevallig mijn eerste lading Huntershome KVV binnen (veel diersoorten, ziet er echt goed uit), na een paar maanden Lotgering. Maar barf blijft me aantrekken, vind het leuk om op die manier bezig te zijn om de hond zo gezond en blij mogelijk te houden en het is zo natuurlijk! Ben me flink aan het inlezen door jullie tips.
Heeft iemand nog een goed bestel/afhaal adres in de omgeving van Eindhoven, waar ik bijvoorbeeld eens zou kunnen kijken en wat beginners spulletjes zou kunnen halen? Heb er al op gegoogled maar vind tot nu toe alleen zaken die verder weg liggen of waar ik dan moet bestellen.
Heeft iemand nog een goed bestel/afhaal adres in de omgeving van Eindhoven, waar ik bijvoorbeeld eens zou kunnen kijken en wat beginners spulletjes zou kunnen halen? Heb er al op gegoogled maar vind tot nu toe alleen zaken die verder weg liggen of waar ik dan moet bestellen.
-
Fleures
- Middelgrote hondenneus

Ik heb nu een vriezer met 3 lades, daar past tot nu toe (in rollen van 500 gram) zo'n 18 kilo KVV in, in de twee grootste lades. Die zitten dan helemaal vol, en 1 houd ik over. Heb jij ook zoiets? Hoe lang doet jouw lab met een volle vriezer?Jutta schreef: Ik heb in mijn vriezer een la voor bot, eentje voor spier en eentje voor orgaan,vis en pens.
Trouwens, klopt het dat de meeste mensen die BARF voeren 1 maaltijd per dag geven? Zoiets begreep ik van barfplaats...
-
rimanime
- Speurneus

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
flamingo
- Kleine hondenneus

Ik ga hem volgende week gewoon weer eens wat proberen, hij krijgt dat kippenbout en wat pens van smuldier. Ben benieuwd wat hij daarvan gaat vinden! Eerst nu maar af en toe wat tussendoor om er meer zekerheid mee te krijgen maar ook wachten op een andere vriezer want die van ons is echt te klein aangezien ons eigen brood er ook nog in moet liggen en het nu af en toe al ruimte tekort is.
-
Tammie
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Ook hier ingelezen op Barfplaats/voernatuurlijk.
Tja voor de rest, eigen menuutje gemaakt in excel, zet ik ook al mijn berekeningen in die ik op dit moment ook al een poos niet meer aanpas.
En ik merk zelf dat hoe langer je bezig bent (ik heb voorheen met Bo ook gebarfd) hoe gemakkelijker het gaat.
Rundvlees 1 kg, prima dat is dus voor 2 dagen en die 50 gram spiervlees wat ik dan té veel geef vind ik niet meer zo'n heel groot probleem of gooi ik in de diepvriezer in het zakje "drogen" en wordt dus snacks van gemaakt.
De vraag 1x per dag:
Bo vastte ik mee. Indra/Pepper ga ik niet mee vasten. Reden van Bo zat hem ook veel meer in gevoelig maag/darmstelsel wat door het vasten rust kreeg 1x in de week. 1x per dag kan dus ook prima met honden die 1 jaar oud of ouder zijn.
Tja voor de rest, eigen menuutje gemaakt in excel, zet ik ook al mijn berekeningen in die ik op dit moment ook al een poos niet meer aanpas.
En ik merk zelf dat hoe langer je bezig bent (ik heb voorheen met Bo ook gebarfd) hoe gemakkelijker het gaat.
Rundvlees 1 kg, prima dat is dus voor 2 dagen en die 50 gram spiervlees wat ik dan té veel geef vind ik niet meer zo'n heel groot probleem of gooi ik in de diepvriezer in het zakje "drogen" en wordt dus snacks van gemaakt.
De vraag 1x per dag:
Bo vastte ik mee. Indra/Pepper ga ik niet mee vasten. Reden van Bo zat hem ook veel meer in gevoelig maag/darmstelsel wat door het vasten rust kreeg 1x in de week. 1x per dag kan dus ook prima met honden die 1 jaar oud of ouder zijn.
Liefs tammie
Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013