Omdat het beter weer wordt...en er dan ook meer beestjes in het rond vliegen zoals bijen en wespen vroeg ik me iets af...
Daarstraks was ik op wandel met Gitta en ze hapte naar een voorbij-vliegende wesp...
Hebben jullie ooit voorgehad dat jullie labrador er eentje heeft opgegeten of een steek had?
Zo ja, wat doe je dan qua verzorging?
Kwestie van voorbereid te zijn als er zoiets voorvalt
Bruce hapt ook weleens naar iets wat langs vliegt. Ik probeer er wel op te letten dan hij dit niet doet.
Ik weet niet wat de reactie is als hij gestoken wordt.
Wat toevallig, ik vroeg mij dit van de week ook al af. Heb Zyva de afgelopen week al 2x naar een wesp zien happen, moet er niet aan denken dat ze 'm vangt. Ik corrigeer haar wel als ze het doet, maar ja, zo'n rondvliegend ding is natuurlijk erg interessant en het gaat ook zo snel dat ik het niet aan zie komen dat ze gaat happen. Ik heb ook geen idee wat er gebeurd als ze in hun bek worden gestoken.
Ik corrigeer ze als ze het doen en inmiddels doen ze het niet meer.
Onze vorige hond heeft het 1 keer gedaan toen hij een jaar was en werd gestoken in zijn lip. Een verschrikkelijke gil volgde. We hebben er verder niets mee gedaan, wel zijn lip in de gaten gehouden, maar dat viel wel mee. Hij heeft het nooit meer gedaan, in die zin was het goed effectief!
De rest van zijn leven ging hij, als er een helicopter overvloog of je bzzzzz zei, zijn bek aflikken
Barry is vorig jaar flink gestoken door wespen. Hij poepte op een wespennest en na de boodschap moest hij nodig zijn voeten vegen Gevolg, woedende wespen vlogen gelijk op hem af, hij is letterlijk lek geprikt en mijn man heeft veel moeite moeten doen om de wespen van hem af te krijgen. Hij was niet meer in staat om zelf te lopen en zijn heupen zaten onder de bulten. Thuis kropen nog de wespen uit zijn vacht. Hij was er behoorlijk ziek van, lag de hele avond te trillen.
Probeer echt te voorkomen dat ze naar bijen/wespen happen.
Toen een hond van ons in zijn bek werd gestoken heb ik haar meteen een half tabletje anti-histamine gegeven (op de top van je duim leggen, met je andere hand bek opendoen en via de zijkant achterin de keel duwen en over de keel wrijven zodat ze moet slikken). Als je een DA in de buurt heb daar meteen heengaan zou ik zeggen. Op plekken op de vacht kun je tea tree olie smeren tegen de jeuk en de zwelling. Klein flesje, kun je makkelijk in je zak doen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... uiken.html
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn! Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17 Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05 Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08 Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11 Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12 Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14 Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13
James is een keer gestoken bij zijn fluitje en die plek zwol flink op,nu kon je een knoop in die hond leggen en dan deed hij nog niks dus kon ik de steekplek met een gifpomp behandelen.daarna deed ik er azijn op.
een paar weken later zijn James en Roef aan gevallen door een nest wespen toen James de bal er op liet vallen.
gevolg...2 honden die hals over kop naar de spoedeisende hulp moesten en er uitzagen als sharpei`s.
daar kregen ze antihistamine injecties en pijnstillers. viewtopic.php?f=19&t=74609
Roef sinds die keer bang voor alles wat zoemt en omdat ik het jagen op vliegen ed vanaf pup af aan heb verboden laat ook Hidde ze met rust.
Roef (Matcho) 18-04-2008 James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Heb het hier twee keer gehad met pups.... met het zindelijk maken s'nachts met het zwoele weer naar buiten, dan zitten er wel eens hommels in het gras. Het hoofd zwol ernorm op, zelfs de oren werden dik. Dus, naar de dierenarts voor een anit histamine spuit.... binnen een uur zag je het minder worden.
Oké, bedankt voor jullie reacties!
Ik probeer ze idd wat te corrigeren als ze naar vlinders/bijen hapt, maar voorkomen zal ik het niet kunnen denk ik
Het zal vooral goed in de gaten houden worden dan en als het te lelijk en dik wordt, meteen naar de dierenarts.
Al hoop ik wel dat ze nooit in zo'n nest wespen terecht komt, heb zelf een hemelse schrik van die beesten! Alleen van dat gezoem krijg ik al kippenvel :-s
Moos reageert extreem op bijen- en wespensteken, ben vorige zomer dan met hem naar een
homeopatisch dierenarts geweest in de hoop de gevoeligheid hiervoor wat te kunnen temperen
afwachten nu maar en sowieso hoop ik dat hij liefst helemaal niet gestoken wordt
Mijn vorige hond heeft eenmaal een wespensteek gehad op haar kop, hele kop zwol op. Met spoed naar de DA, en daar een spuit.
Van de DA het advies altijd certrizine bij ons te hebben, mocht ze gestoken worden, dan gelijk drie tabletjes geven.
Het is net als bij mensen, de één krijgt een allergische reactie, en de ander nauwelijks een bultje.
En dat gehap ernaar, dat is echt niet handig. Maar hoe je dat moet afleren.... hoor graag de oplossing...
Cetrizine, is dat geen allergie-middel voor mensen? Verkrijgbaar bij de apotheek? Of vergis ik me...
Goh, om het af te leren... Het is niet zo makkelijk omdat je niet altijd een bijtje tegenkomt, ze laat ze soms ook gewoon passeren...maar zoiets vliegend door de lucht is vaak toch interessant.
Ik probeer haar aan de leiband dan te corrigeren door haar ervan weg te trekken en 'nee' of 'af' te zeggen.
Als ze vrij rondloopt, is het natuurlijk moeilijker te corrigeren. Ik probeer maar wat, hopelijk leert ze dat die beesten toch gevaarlijk kunnen zijn!
roelien schreef:
Mijn vorige hond heeft eenmaal een wespensteek gehad op haar kop, hele kop zwol op. Met spoed naar de DA, en daar een spuit.
Van de DA het advies altijd certrizine bij ons te hebben, mocht ze gestoken worden, dan gelijk drie tabletjes geven.
Het is net als bij mensen, de één krijgt een allergische reactie, en de ander nauwelijks een bultje.
En dat gehap ernaar, dat is echt niet handig. Maar hoe je dat moet afleren.... hoor graag de oplossing...
Dat is wat ik ook heb gedaan, ik gaf toen echter een half tabletje omdat het om een pup ging. Zelf slik ik, tijden het hooikoortsseizoen, ook elke dag 1 tabletje cetirizine dus ik heb het altijd in huis. 3 tabletjes geven vind ik wel erg veel maar als de DA het zegt? De hond zal er in ieder geval erg suf van worden denk ik. Maar misschien dat een injectie ook de hoeveel anti-histamine geeft van 3 tabletten.
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn! Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17 Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05 Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08 Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11 Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12 Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14 Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13
Deze hond reageerde ook echt allergisch op een steek.
Weet niet of het veel is, niet afdoende, want als het zou gebeuren zou ze alsnog naar de DA moeten.
Zou het niet zomaar zonder enig overleg geven, zal ook te maken hebben met de kilo's ed van de hond
Cetrizine kan je overal halen, ook bijv bij de aldi, lidl