castreren op jonge leeftijd heeft een aantal grote nadelen(vind ik) de kans op dementie later is groter en ook incontinentie komt vaker voor bij vroeg gecastreerde honden.ook hebben ze hun hormonen nodig om evenwichtig volwassen te worden.vaak kan een reu ook onzekerder worden.
rijden op andere honden heeft vaak niets met dominant gedrag te maken(zoals heel vaak gezegt wordt) maar juist uit onzekerheid!
Roef is een reu die zich zelf erg in de weg zat met zijn hormonen,dus als er een loopse teef was 3 weken dag en nacht piepen en janken niet eten en dus kilo`s afvallen en ook liep hij steeds weg en kon niet meer los.toch dacht ik dit gedrag er wel uit te trainen....fout!!
ook het rijden op alle honden die maar even stil stond kreeg ik er niet uit getraind.
toen Roef 3 jaar was heb ik besloten samen met een gedragsdeskundige dat het gedrag van Roef hormoon gestuurd was en dus er niet uit te trainen was.ze waarschuwde dat het rijden mischien niet zou stoppen door de castratie.
Roef is dus gecastreerd en op het rijden na zijn alle andere problemen verdwenen,maar het rijden is wel minder geworden en ondertussen kan ik andere honden goed "lezen'en weet ik welke door Roef besprongen worden en dan lijn ik Roef aan.Roef rijd alleen op honden die nog onzekerder zijn als hij zelf en het maakt dus niet uit of het een reu of teef is.
Hidde heeft toen hij anderhalf was een implantaat gekregen,Hidde rijd niet(echt nooit!) maar weet wel waar abraham de mosterd haalt en werd vervelend in huis(janken en piepen,slecht eten) en in de tuin erg waaks en hij liep weg.
nu zijn dit dingen die eigenlijk niet in de aard liggen van het braafste jongetje van de klas.
dus toen meneer op de provinciale weg stond omdat hij naar een loopse teef wilde was de maat vol.
wat ik hoopte lijkt ook uit te komen,mijn hoop was dat Hidde wat volwassener zou worden terwijl de meerderheid van zijn hormonen werd onderdrukt zo kon ik in alle rust met hem aan het werk.
we zijn nu bijna een jaar verder en het implantaat is uitgewerkt,Hidde luistert als de beste en 1 x fluiten en meneer staat naast me als er een andere hond aan komt

alleen is Hidde weer erg waaks in huis en tuin en dat vind ik wel vervelend eigenlijk
een beetje waaks is natuurlijk wel prettig maar wee de collectant die hier voor de deur staat......pfffft:mad:
hier is dus nog wel wat werk aan de winkel,Hidde is dus juist met zijn hormonen onzekerder als zonder vermoed ik