KVV, hoe werkt dit precies en welke merken zijn aan te raden

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

KVV, hoe werkt dit precies en welke merken zijn aan te raden

Ongelezen bericht door Marjannevs »

Hoi hoi!

Eerder heb ik al een topic geplaatst over Storm die allergisch is voor SMOLKE brokken..
Na een aantal weken eliminatiedieet, en per ongeluk nog een keer SMOLKE voeren waardoor ik er DIRECT achter kwam dat hij daar dus gek op reageerde ;)

Nu wil ik binnenkort gaan kijken wat ik hem wél kan voeren.. KVV lijkt me daarvoor een goede oplossing..

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies werkt? Ik heb een paar vragen:
- KVV is een compleet voer, toch? Ik hoef er in principe niets meer aan toe te voegen..
- Welk merk KVV is goed? Heb het een en ander gelezen over Lotgering en dit is ook bij mij in de buurt te koop.. Is dit een goed merk?
- Welke andere merken zouden jullie aanraden en waarom?
- Welke diersoort is aan te raden, als je hond allergische reacties heeft? Ik weet natuurlijk niet goed waar hij niet tegen kan en ben daarom geneigd iets van eend, hert, fazant, kalkoen, paard of kangoeroe te nemen..

Ik hoor graag jullie adviezen :)

Groetjes!
:bruinpootje: Storm 27-09-2012
renate
Speurneus
Speurneus

Re: KVV, hoe werkt dit precies en welke merken zijn aan te r

Ongelezen bericht door renate »

Ik geef zelf geen kvv maar weet wel dat niet alle kvv compleet is.
Er word geadviseerd om minimaal 4 diersoorten te geven.
Bij allergie zou ik beginnen met 1. Je pakt dan een diersoort die hij nooit heeft gehad. Ik geloof dat er vaak met konijn, paard of hert word begonnen.
Wanneer dat een paar weken goed gaat voeg je een 2de diersoort bij. Op deze manier bouw je het aantal diersoorten uit. Gaat het niet goed bij 1 diersoort? Dan ga je terug naar de diersoorten die wel goed gingen en wacht je tot alle klachten weg zijn voor je weer een nieuw diersoort toevoegd.

Merken kan ik je niet aanraden aangezien ik het zelf niet geef.
vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door vanhaut »

Vooral met allergie zou ik me goed inlezen .. Stel je vraag eens op barfplaats , daar zitten mensen die er meer vanaf weten. Ik weet niet wie er op dit forum goed op de hoogte is , maar die meldt zich dan wel :)
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Vbraam »

Zoals renate aangeeft moet je beginnen met enkele diersoorten, hierdoor vallen er een aantal merken af omdat deze vaak combineren met kip of rund ( bijvoorbeeld lotgering)
Bij degomeat bijvoorbeeld kan je veel enkelvoudige mixen vinden( van één dier). Er zijn wel meerdere merken die dit hebben zoals barfmenu. Het is een kwestie van even zoeken. Je kan op barfplaats en voerwijzer meer informatie vinden over de specifieke merken en hoe ervaringen daarmee zijn :)
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik zag bij Lotgering het pakket Totaal Wild (Fazant, Hert, Lama, Wild Konijn, Haas, Eend. 15% orgaan,18% botten,67% spiervlees).. Niet echt gangbare vleessoorten..

Rund en kip komt inderdaad vaak voor, die wilde ik dus sowieso al overslaan.. In de SMOLKE brokken zat Lam & Rijst, dus ook de lam sla ik vooralsnog het liefst over (schijnbaar wordt dat ook al vaak gebruikt bij honden die niet overal goed tegen kunnen).. Blijft over paard, wild en vis..

Ga even kijken bij Degomeat, Barfmenu en op Barfplaats! Ik heb op die voerwijzer wel al wat gekeken, maar weet niet zo goed waar ik op moet zoeken. Las ergens dat je bot als calciumbron moet kiezen.. Verder heb ik 'graanvrij' ingevuld (aangezien hij ook nog allergisch kan zijn voor de granen, in plaats van het vlees) en dat hij compleet moet zijn door diersoorten afwisselen, genoeg diersoorten of natuurlijke toevoegingen.. Geen premixen aangezien daar vaak 'chemische' toevoegingen aan zitten om hem compleet te maken en ook daar kan hij natuurlijk weer allergisch voor zijn ;)

Bedankt voor de reacties! Heb voor nu nog maar even een kleine zak Z/D brokken besteld, dan heb ik nog een paar weken de tijd om me goed in te lezen ;)
vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door vanhaut »

Lotgering is vrij vet ! Let daar op. Ik weet inmiddels niet hoe met de kwaliteit is gesteld , er zijn nu wel klaChten over .

Bij natuur en dier is er nu een leuke aanbieding en prijzen zijn mooi ..

Idd.. Geen granen , bot als calcium bron en geen premix . Niet compleet geeft niet. Als je veel,afwisseld .

Ik voer nu zelf darf eko ( darf natuur ) , natuur en dier . Vorige bestelling had ik Alaska , darf en lupa ( laatste vond ik zelf minder ) .. Ik heb wel een spreadsheet voor je ? Stuur maar pm , mail ik het naar je
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Heb even op natuur en dier gekeken, maar daar hebben ze ook vooral mixen met kip en rund, of zie ik dat verkeerd? Kalkoen en Paard zou het dan voor mij worden ;) Misschien is het handig om met één dier te beginnen, omdat ik natuurlijk helemaal niet weet waar hij tegen kan..

Alaska spreekt me qua producten ook wel aan, veel keus en ook een aantal producten die maar één diersoort bevatten. Bafmenu ook.

Zit nu op de site van degomeat, ze hebben als product een vleesmix compleet en daar staat bij "ideaal voor honden met allergie", maar de ingredienten zijn rund, kip en pens.. Ik dacht dat rund en kip juist de vleessoorten waren die je niet moest geven?

Heb me trouwens ingeschreven bij Barfplaats, wacht nog op goedkeuring van de moderator ;)
@vanhaut, ik stuur je zo even een pm voor de spreadsheet.. Misschien dat ik er wat aan heb ;)
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Zie nu in de voerwijzer dat als ik aanklik 'zonder: tarwe' en 'zonder: rijst' dat dan alleen Alaska en Barfmenu over blijven ;) (als er ook nog eens geen rund, kip of lam in mag zitten)
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Milou »

Wij voeren Carnifarm.
Geen granen, maar wel altijd op basis van lam (orgaanvlees) en rund (spiervlees). Dus ik denk niet dat dit het product is wat jij zoekt. Wilde het toch even vermelden ;)
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Barfmenu is wel een goede optie en kijk ook even op Darf. Lotgering is inderdaad vrij vet. Even inlezen op barfplaats. Succes.
Afbeelding

bedankt Sharon !
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Inderdaad Milou, denk ik niet echt het product wat ik zoek ;) Lam zat namelijk ook in de brokken waar Storm op reageerde.. Maar misschien hebben ze ook nog andere producten!

Darf heb ik gekeken, maar het meeste wordt toch gecombineerd met kip of rund.. Alleen de Darf Wild KVV niet, maar die is dan weer niet het hele jaar door verkrijgbaar ;)
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Fleures »

Mijn buren en ik voerden allebei lotgering. Hier waren we wel tevreden over, maar later werd de ontlasting weer minder en de zakken waren vaak gescheurd. Buurhond heeft een hoop voedselallergieen dus ik ben eens op zoek gegaan naar een KVV die makkelijk te voeren is aan een hond met veel allergieen. Wij geven nu allebei Huntershome en ook de allergische hond heeft nu zelden meer ergens last van (is wel extreeeem gevoelig). Het fijne hieraan vinden wij dat je veel kunt afwisselen en de mixen 1 diersoort bevatten (lam, kip, paard, rund, eend, konijn en geit, en mixen met vis). Goede kwaliteit (in mijn ervaring!) maar nog wel betaalbaar. Met allergieen zou ik ook uitkijken met mixen zoals al gezegd is! Veel beter te controleren wat goed gaat als je 1 diersoort kunt voeren.
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Ga ik dat ook eens bekijken! Heb zo in de gauwigheid wel de website bekeken, alleen jammer dat er geen prijzen op staan.. Want al zou het niet moeten, ook de prijzen wegen mee in mijn beslissing..

Neig nu erg naar Barfmenu, ze hebben 3 of 4 smaken die ik kan proberen en waarschijnlijk verkopen ze het ook nog eens gewoon hier bij de boerenbond..

Nog een vraag trouwens: kan ik gewoon in één x overstappen of moet ik 1x brokken/1x KVV doen of per dag wisselen of nog iets anders?
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

Gewoon in 1 keer overstappen, anders raakt de maag in de war.

Wij geven al 1,5 jaar Lotgering, ik ben heel tevreden. Mijn honden doen het er goed op en er is keuze in overvloed. Er zitten geen granen en rijst in en dat vind ik heel fijn. Beter voor de tanden en Jonas krijgt enorme jeuk van rijst. Ik voeg zelf groente toe en af en toe een eitje.
Ik heb al vaker gelezen over het hoge vetgehalte, maar voor hier is het prima: Joris krijgt wat minder omdat hij de neiging heeft wat dikker te worden, Jonas krijgt juist wat meer, want die heeft de neiging te dun te zijn.

Een allergie is lastig. Je kunt een tijdje een voer geven wat eenvoudig is samengesteld, zo kan de hond en zijn gestel ook tot rust komen. Daarna langzaam weer dingen toevoegen en dan merk je het zelf.
Bij Lotgering hebben ze verschillende dieetvoeren: eentje met alleen rund en eentje met alleen lam. Beide totaalvoeren, dus dat kun je wel een paar weken geven zonder afwisseling.

Succes!
Marjannevs
Snuffelneus
Snuffelneus

Bedankt Nancy!

Denk dat het sowieso een kwestie van uitproberen is, maar ik wil voor nu gewoon safe zitten ;) Storm heeft niet echt de neiging om dik of dun te worden gelukkig :)

Zou je ook kunnen 'elimineren' met rund? De dierenarts wees het me toen af omdat rund en kip in bijna alle brokken verwerkt zit en ik een dier moest nemen welke hij nog nooit gehad heeft.. Lam wordt het sowieso niet omdat de SMOLKE brokken die hij hiervoor had als ingrediënt lam en rijst hadden..

Weet iemand er meer honden allergisch zijn voor een bepaald soort vlees of meer voor een bepaald soort graan?
Plaats reactie