Uitlaten met de kinderen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Uitlaten met de kinderen

Ongelezen bericht door Brownie »

Onze pup is nu een paar dagen bij ons en hij doet het super. Wij hebben ook twee zoontjes, BAM 3 en 4 jaar oud. Drukke boe, maar ze vinden elkaar helemaal fantastisch.

Aangezien ik altijd thuis ben bij de kinderen en en hond, ontkom ik er niet aan dat ik ook regelmatig samen met de kinderen Rebel moet uitlaten. Als ik met hem alleen loop, vind hij het wel oké, maar is lopen niet zijn favoriete hobby. Als ik met de kinderen ga, hangt hij continu aan het eind van de lijn om maar achter ze aan te kunnen.

Ik wil alleen liever niet dat Rebel leert om achter kinderen aan te rennen. Ik wil er dus naartoe dat het uitlaten een rustige gebeurtenis is, met ruimte voor snuffelen en poepen/plassen. Het spelen in de achtertuin is daarna wat ruiger en lekker enthousiast.
Nu is mijn vraag: is het fair om van Rebel te verwachten dat hij rustig met mij mee leert lopen ondanks dat de kinderen vooruit lopen en ronddartelen? Of kan ik de kids ook juist beter leren om rustig mee te wandelen? Ik merk dat Rebel veel erg snel leert, als hij nu aan de lijn trekt, ga ik stilstaan en wachten tot hij zit, dan gaan we pas weer verder. Als hij rustig meeloopt, beloon ik hem erg veel.

Iemand ervaring met een pup en jonge kinderen?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Re: Uitlaten met de kinderen

Ongelezen bericht door Nancy »

Tja... De kinderen maken er een drukke boel van en Rebel reageert overeenkomstig.

Ik heb ze zo snel mogelijk geleerd dat ze niet achter kinderen aan mogen rennen, thuis ook niet... Als dat straks 30 kg weegt en achter een 3jarige aanrent, is dat niet langer grappig.
Aan de andere kant moeten de kinderen ook leren dat het soms voor pupsels rustig moet zijn. Samen oefenen met Rebel is ook leuk: nu mag je niet rennen en nu moet je. Op het moment dat ze dan mogen rennen zorg je dat Rebel naast je zit en niet meteen mee rent. Mooie oefening voor 'wacht' meteen en dan kun je langzaam gaan proberen gecontroleerd te vertrekken.

Succes!
vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door vanhaut »

mijn honden mogen niet achter de kinderen aan rennen.. leg ze maar uit dat het thuis wel mag en buiten niet.. Dus gewoon niet.. leren ze snel..
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Ik heb nu een standaard speelmomentje in de tuin ingelast na het wandelen. Zo kan de wandeling duidelijk rustig verlopen en kunnen ze daarna lekker spelen. De kinderen zijn steeds een beetje terughoudender met uitdagen van Rebel, wat ik alleen maar toejuich. Ze leren nu steeds beter dat hij stevige poten en scherpe tandjes heeft, dus dat uitdagen niet slim is.
Daarnaast corrigeer ik nu Rebel iets steviger als hij de kinderen bespringt. Ik heb de regel met de kids dat als hij te wild is, ze zich om moeten draaien. Rebel bespringt de jongste echter regelmatig als hij iets op wil pakken van de grond of even op zijn hurken zit. Dan kan mijn zoontje niet meer opstaan en wordt hij dus 'belaagd' door 7kg labrador. Ik denk dat we zo een aardige modus hebben gevonden...
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Inmiddels zijn we zo ver dat Rebel niet meer achter de kinderen aan loopt als we aan het wandelen zijn. Ik merk echter wel dat hij graag naast de kinderen loopt. Ook als hij aan de andere kant van mij loopt, zoekt hij ze vaak weer op en wandelt er rustig achteraan.

Is dit iets wat ik moet corrigeren? Of is het gewoon 'gezelligheid' wat hij doet? Voor mijn gevoel is het niet zo'n probleem, maar ik ben benieuwd hoe jullie erover denken?
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Ik zou Rebel eerst leren netjes te lopen en altijd aan dezelfde kant. Want als hij groot is en meer als 30kg weegt, is het niet meer grappig als hij trekt en draait om steeds bij de kinderen te lopen.

Rebel ziet je kinderen gewoon als "mede pups" en de spelletjes met andere pups kunnen er ook hard aan toe gaan. Ik zou het dus zoveel mogelijk voorkomen dat hij de mogelijkheid krijgt om zo te spelen met je kids. Ze groeien hard en zijn al snel behoorlijk sterk en zwaar, zeker met twee nog hele jonge kinderen. Ik zou hem leren om samen met jouw met de kids te spelen, gewoon zoekspelletjes wat makkelijke oefeningen, netjes wachten om een koekje te mogen pakken etc. Weet niet of je een bench hebt, maar als je kids lekker willen rennen, dan kan Rebel daar ook lekker in rusten, misschien met een kong ofzo, zo hoef je ook niet zoveel te corrigeren.

En ik zou dus ook echt trainingsmomenten met Rebel pakken zonder dat je kids erbij zijn, het is wel heel moeilijk om te luisteren als er een hoop afleiding is :)
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Dank je Kim! Ik heb inderdaad een bench en die accepteert Rebel gelukkig al helemaal, dus dat is erg fijn. Hij slaapt er overdag erg goed in en de kinderen leren steeds meer om hem met rust te laten.
Toevallig ben ik vandaag met zoekspelletjes begonnen! Mijn zoontje vond het in ieder geval erg leuk om te doen.

We gaan aan de slag met netjes lopen. Rustig lopen gaat sowieso al een stuk beter, nu nog de juiste kant en aan die kant blijven...
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Carlijn »

Heel herkenbaar allemaal.... zo te lezen komt t uiteindelijk allsmaal wel goed...als je maar consequent bent en aandachtsmomenten inlast..... die van ons deed t ook.... nu niet meer... ze heeft haar plek in de roedel gevonden. Mijn dochter staat boven haar.... ook heeft mijn dochter geleerd hoe met n hond om te gaan.... zij geeft ook commandos en doet spelletjes met haar onder begeleiding.... met bange kindervriendjes merk ik dat mijn hond nog wel controle nodig heeft....dan grijp ik in en weet ze 'hhaar'plek weer. Ze is nu drie jaar en tuurlijk wil ze nog graag voorop lopen en meedoen maar t gaat goed. Ik laat haar echter nooit alleen met mijn dochter... daarom bijft de bench staan..zo even lekker getyped...hihihi misschien kun je er wat mee...
Plaats reactie