Overprikkeld?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Overprikkeld?

Ongelezen bericht door Brownie »

Onze pup is nu 14 weken oud. Hij doet het hartstikke goed en is inmiddels zindelijk, ideaal.
Nu is het wel zo dat ik hem steeds drukker vindt worden. We hebben een druk gezin met 2 zoontjes van 3 en 4 jaar oud. De oudste heeft autisme en is daardoor erg druk en maakt veel geluid. De jongste doet vrolijk met hem mee.

Nu de vakantie twee weken onderweg is, merk ik dat Rebel steeds drukker wordt. Hij is happerig, 'vervelend' in aandacht trekken, laat zich moeilijk aaien en slaapt minder lang achter elkaar. Hij is erg snel afgeleid en weer wakker. Als ik met hem speel (bijv met zijn voetbal), resulteert dat in rondjes rennen met de staart tussen zijn benen, met vier poten in de plantenkas springen, met 4 poten op de bank, er weer af springen en daarbij bijna zijn pootjes breken, hij is dan zo lomp en druk!
Ook met wandelen en oefeningetjes doen gaat hij snel in 'overdrive', hyperactief, aan de riem bijten, trekken, draaien en staart bijten.
Hij is wel goed gewend aan de bench en zodra ik merk dat hij vervelend wordt, gaat hij in zijn bench. Hij slaapt dan vrij snel, maar is ook in no time weer wakker als de kinderen wat drukker doen of als er ergens een deur open gaat. Gaat dan piepen en komt moeilijk weer tot liggen.
'S ochtends wordt hij ook wakker van de kinderen, volgens mij kan hij zelf veel langer uitslapen dan nu het geval is.

Mijn vraag is nu: ik heb het gevoel dat hij overprikkeld is, kan dat kloppen? Of verveelt hij zich omdat hij relatief veel in de bench zit? Hoeveel zou een pup ongeveer moeten kunnen slapen rond deze leeftijd? Lastig hoor :(
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Re: Overprikkeld?

Ongelezen bericht door Nancy »

Hij ligt relatief veel in de bench zeg je, maar tot slapen komt hij niet echt.
Hoe moeilijk het ook zal zijn: hij heeft zijn rust nodig. En net als bij een baby vraagt dat wat van de huisgenoten: beetje rustig doen als de baby slaapt ;)

Het wil niet zeggen dat je op je tenen moet gaan lopen, maar echte drukte zou ik vermijden als hij slaapt. Anders komt hij niet aan zijn rust en zal hij overprikkeld blijven.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Vbraam »

Voordat wij Gio kregen las ik overal dat ze een half uur wakker waren om te poepen/plassen/spelen/trainen en dan zeker 2 uur de bench in gingen om te slapen. Ik dacht in alle eerlijkheid, wat een onzin dat is toch veel te kort om allemaal in een half uur te doen. Echter bleek het wel zo te zijn, hier was het ook een half uurtje wat doen en dan sliep meneer gerust 2 uur lang. Nu was ik vaak alleen thuis dus was het rustig in huis en kon hij flink snurken. Ik kan mij voorstellen dat dat met kinderen wat moeilijk is, echter als ik een aantal dagen bruut wordt wakker gemaakt voordat ik uitgeslapen ben of als ik pas net slaap wordt ik daar ook niet vrolijk van ;) een pup kan daar dus zeker op reageren!

Als ik jou was zou ik proberen om een beetje met het half uur/ 2 uur schema rekening te houden net als baby's schema's hebben.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Romke »

Klinkt idd als overprikkeld
Is het mogelijk de bench op een plek te zetten waar de kinderen niet kunnen/mogen komen?

In de tijd dat hij wel uit de bench is, doe je dan ook echt dingen met hem? Wandelen beetje trainen?
Of nemen dan de kinderen vooral de aandacht?

Ik zou een andere plek zoeken, kleedje over de bench. Als het kleedje op de bench zit, mogen de kinderen er niet in de buurt komen.
Dan ongeveer een half uur tot een uur je pup wakker, maar dan ook echt dingen met hem doen, zodat hij lichamelijke en geestelijke uitdaging heeft. Zou de bal spelletjes even achterwege laten, je moet geen gekke buien hebben. Hersenwerk is misschien een beter idee. En van beide moe genoeg is om weer een poosje te slapen.
Als hij na een half uur wakker is, laat je hem voor de zekerheid even plassen. En daarna gewoon negeren. Ze moeten er ook aan wennen dat niet bij alle geluiden het leven weer begint. Net als bij kinderen.

Ken je het boekje 'hij wil dat'? misschien een goede voor je
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Inderdaad iets meer rust creëren, het rondrennen is een teken van overprikkeling/vermoeidheid. Als hij eruit is proberen echt 1 op 1 met hem bezig te zijn, wat kleine dingetjes trainen. Maar verwacht niet teveel van hem, het is nog een kleintje en die kunnen echt nog niet een half uur vol concentratie bezig zijn ;-) Probeer je pup te lezen en als je merkt dat ze wat meer rond gaan lopen, alsof ze verveeld rondkijken naar wat ze nu weer moeten doen, dan is dat vaak een teken dat ze vermoeid beginnen te worden. Je moet dan wel zeker weten dat hij wel wat dingetjes gedaan heeft al natuurlijk en voldoende uitdaging heeft gehad. Maar die uitdaging kan al zitten in een kwartiertje buiten oefeningetjes doen, stukje wandelen of bezoekje aan markt of iets dergelijks :-) Hoe lang ze eruit zijn en hoeveel ze slapen verschilt wel per pup en ook per dag wat ze gedaan hebben..

Daarnaast heeft hij ook de leeftijd dat hij begint met tandjes wisselen. Ik heb hier gemerkt dat Sanna daar echt af en toe ook van slag door was, ik noemde dat "regel-dagen". Sanna was dan op zo'n dag wat "lastiger" dan normaal, wilde ook niet echt slapen terwijl ik wist dat ze wel moe moest zijn. Dat waren dagen dat ik weinig van haar verwachtte, alleen wat wandelen, misschien wel bezoekje markt ofzo, maar niet echt dingen trainen. Dat zou alleen maar frustrerend werken dan voor beiden :-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Milou »

Voordat wij Youp kregen heb ik gelezen dat een pup na 1 uur wakker wel 2 uur slaapt. Dus 2 uur wakker is 4 uur slapen.
Die vlieger ging voor Youp niet op. Wij zijn met allemaal volwassenen thuis en er is rust als Youp in de bench ligt. Maar zo lang slapen lukte hem niet hoor. Hij wordt wakker bij alles wat hij hoort: een deur die open gaat, de koelkast, mensen die opstaan en lopen. Daarna slaapt hij ook wel weer in en wanneer hij genoeg geslapen heeft gaat hij rechtop zitten en piepen.
Wat Youp dan wel weer deed is 's nachts lang slapen, van 22 uur tot 9. Als wij deze tijd mee rekenden sliep hij in verhouding wel 1 uur wakker 2 uur slaap. Maar ik denk dat het gewoon per hond verschilt hoeveel slaap hij nodig heeft. En ik denk ook dat de hele hond drukker is dan de andere.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Jules »

Natuurlijk lastig om van een afstand te kunnen beoordelen maar het heeft er schijn van dat je hond op opgekropte energie zit waarvoor geen uitlaatklep is.
Een hond heeft de behoefte aan een "roedel" leider. Alle huisgenoten moeten die rol kunnen invullen, je hond moet op de laatste plaats komen.
Hij moet z`n energie kwijt kunnen, wandelen en andere activiteiten zijn daarvoor prioriteit nummer 1. Verder moet de discipline hoog zijn, dan voorkomt onduidelijkheden. Ook hier moeten alle gezinsleden aan meedoen, 24 uur per dag.
Probeer te voorkomen dat je een hyperactieve hond krijgt welke gefixeerd wordt op sommige zaken. Deze zijn erg lastig te verhelpen problemen.

Ik heb zelf 2 pups van 14 weken thuis en deze gedragen zich vooralsnog voorbeeldig. Maar bovenstaande voer ik elke dag uit bij onze honden en de familieleden nemen het over wanneer ik eens druk ben met andere zaken. Beweging en discipline zijn voor ons de sleutel voor succes.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik denk ook dat jullie pup meer training en uitdaging nodig heeft en meer begrenzing / discipline. Een pup op deze leeftijd is allang GEEN BABY meer. Ik lees dat hierboven weer in een paar posts. Het blijft een hardnekkig misverstand! Ooit wel eens een baby gezien die begint te wisselen :D Je kunt heel goed a.h.v. de lichamelijke ontwikkeling van je hond inschatten met welke mensenleeftijd hij ongeveer vergelijkbaar is. Een pup van 14 weken is qua levensfase te vergelijken met een kind van 6. Die wil niet steeds maar slapen, die wil leren, ontdekken, spannende dingen meemaken. Maar wel onder begeleiding van een volwassene en op een gestructureerde manier.

Wat gebeurt er als papa of opa een half uur wild gaat stoeien met je 5- of 6-jarige kind? Dan loopt je kind gillend en rennend door de kamer en is nauwelijks nog rustig te krijgen. Wat zou er gebeuren als de juf wilde spelletjes gaat doen met haar klasje? Dan wordt het een chaos. Alleen maar wilde spelletjes spelen met je pup in de vorm van dingen weggooien, trekspelletjes, rennen, stoeien enz. maakt je pup chaotisch, druk en onhandelbaar.

Doe leuke, spannende dingen met je pup in de vorm van trainingsspelletjes. Leer hem nieuwe oefeningen en commando´s, verzin elke dag iets nieuws voor hem. Neem hem mee naar onbekende, spannende plekken, zoals de markt, een winkelcentrum, het schoolplein, de kinderboerderij. Zorg dat zijn behoefte om te leren wordt bevredigd. Dan zal je zien dat hij daarna moe en tevreden is en rustig een paar uur gaat slapen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Dank iedereen voor de reacties! Als ik het zo lees is de balans tussen uitdaging en rust zoek en ik kan me daar wel in vinden. De een zegt meer rust, de ander meer uitdaging. Vanwege de onzindelijkheid van de eerste periode was er ook wel veel onrust, zeker omdat het even zoeken was om e.e.a. ook goed in combinatie met de kinderen te doen.
Rebel is nu vaak 1,5-2 uur uit de bench, de ene keer wat langer, de andere keer wat korter, afhankelijk van ons programma. Ik wilde sowieso naar vaste uitlaattijden, omdat dat meer structuur geeft. Tijdens de wandelingen doe ik aandachtsoefeningetjes en volgoefeningen met hem. Na thuiskomst kunnen we dan nog in de tuin trainen en daarna even spelen. Als hij dan moe wordt, kan hij zijn bench in tot de volgende wandeling. Ik gok dat we dan een uurtje bezig zijn.

Wat betreft nieuwe commando's: welke commando's kennen jullie pups met ong. 14 weken? Rebel kent nu zit, af, blijf, hier, zoek, los, een klein beetje volg en een klein beetje 'wacht'. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat het allemaal nog wel wat aangescherpt kan worden.

Rebel slaapt 's nachts grofweg van 11 tot half 7, hij wordt 's ochtends wakker van de kinderen. Wel is het vaak dat we hem wakker maken voor de laatste wandeling, niet meer doen? Een andere plek voor de bench is helaas niet mogelijk, maar een doek eroverheen zou nog wel kunnen. De kinderen gaan ook niet naar de bench als hij slaapt, maar ze maken gewoon vanuit zichzelf best wat herrie...
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Zojuist een goede oefensessie gehad. Het wandelen ging bagger, dus na een plasje snel weer naar binnen en in de tuin. Ik heb met hem geoefend, maar ik merk dat zijn aandacht er niet helemaal bij is. Hij is gewoon snel afgeleid en druk. Toen ik merkte dat het lastiger werd, heb ik hem in zijn bench gelegd. Hij piept nu wel, maar ik negeer hem en hoop dat hij snel weer ligt te snurken.
Hopelijk krijgen we zo een beetje de flow weer te pakken. Vind het soms best lastig :(
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Brownie schreef: Wat betreft nieuwe commando's: welke commando's kennen jullie pups met ong. 14 weken? Rebel kent nu zit, af, blijf, hier, zoek, los, een klein beetje volg en een klein beetje 'wacht'. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat het allemaal nog wel wat aangescherpt kan worden.
Misschien brengt dit filmpje je nog op ideetjes? Er is op YouTube nog veel meer te vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=7R_65fxHzWk

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Wauw, vergeleken daarmee voel ik me echt een kneus :shock: :D
Fantastisch zeg... We kunnen dus het niveau van trainen wel een beetje opvoeren en spelenderwijs allerlei leuke dingen oefenen! Ik was met name gericht op de functionele commando's.
Behalve het onder de benen door lopen, dat doe ik met de kinderen ook, vinden ze geweldig!
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Gittje »

Onze Igor was ook zo'n stuiterbal die rap overpikkeld raakte. Duidelijk leiding, leuke gedoseerde uitjes (vb. bos, strand) en rust waren nodig.

In de hondenclub noemden ze hem Duracell. De hondenschool heb ik rond de 8 maand overigens stil gelegd want Igor vond er niets aan en ging continu in protest. Dan maar z'n energie laten uitleven in natuurwandelingen, waarbij regelmatig korte gehoorzaamheidsoefeningen werden ingelast. En dat gaf een uitstekend resultaat.

Hij is intussen 2 1/2 jaar en al een héél stuk rustiger :D
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

De truc is met een pup van deze leeftijd om voldoende uitdaging te bieden, in de vorm van bezoekjes aan de markt, winkelcentra, oefeningetjes/trainen, wandelingen, maar daarnaast dus wel de rust te geven ;-) Ze moeten uiteraard wel uitdaging hebben, ze hebben veel energie. Maar als ze wat inspannends gedaan hebben, dan moeten ze daarna dus wel de tijd krijgen te rusten. Ook belangrijk voor de gewrichten :-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Update:

Vandaag een strak ritme ingevoerd van wandelen, trainen/spelen en weer slapen. Ik heb nog eens extra goed naar hem en onszelf gekeken en kwam tot de conclusie dat hij IN de bench alleen maar op ons gericht is en BUITEN de bench totaal niet op ons gericht is. Buiten de bench is alles interessanter dan wij. Dit ondanks alle aandachtsoefeningetjes, etc. Ik realiseerde me ook dat we hem waarschijnlijk te vaak even alleen hebben laten spelen na het wandelen en trainen. Niet omdat hij lastig of overbodig was, maar omdat ik het idee had dat hij dat fijn vond. Was waarschijnlijk ook zo, maar alleen spelen en lekker je gang kunnen gaan, is natuurlijk veel interessanter dan luisteren naar het vrouwtje en oefeningetjes doen. Hij liep daardoor ook nog wel eens uiteindelijk wat verveeld rond in huis om vervolgens in de keuken neer te ploffen en te gaan slapen. Als ik dat zag, legde ik hem in de bench, maar dan wilde hij dus niet meer slapen. De koude keukenvloer is natuurlijk veel lekkerder...

Dat doen we dus niet meer ;-). Heb ook andere beloningssnoepjes ingevoerd, die interessanter zijn voor hem om voor te 'werken'. Ook heb ik vlak naast ons huis een veldje ontdekt wat ik kan afsluiten met een hek en waar ik kan oefenen met loslopen! Ideaal... Dan kan hij ook even lekker rennen en zich uitleven. Kortom... Hopelijk weer op de goede weg?!

Qua training: ik heb privé-les met Rebel, vanwege mijn eigen syndroom van Asperger vind ik het lastig om in groepen te werken (snel afgeleid, onzeker, etc.) dus dat is wel erg fijn. Even een half uurtje heel intensief oefenen en de trainingsstof is toegespitst op hetgeen waar we met Rebel tegenaan lopen. Woensdag weer les, dus dan zal ik dit ook met haar bespreken.
Plaats reactie