Overprikkeld?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Re: Overprikkeld?

Ongelezen bericht door Gittje »

Dat de pup in de bench oog heeft voor julie is normaal. Hij heeft allang door dat jullie hem daaruit kunnen bevrijden :mrgreen:

Onze Igor is speelgek, dat het nu gaat om flostouwen, ballen of stokken. Als hij maar kan apporteren. Met een tennisbal in de hand ben ik verzekerd van aandacht.

Het syndroom van Asperger heeft ook z'n voordelen hoor :wink:
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Jules »

goed bezig
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Brownie »

Dank je Jules! Trouwens, jij was het toch die vertelde over de roedelleider en dat alle gezinsleden die rol moeten kunnen vervullen? Ik had daar nog een vraag over: ik neem aan dat je kinderen dan niet meerekent? Althans, kleine kinderen niet? Die van mij zijn 3 en 4 en met name de jongste is zelf ook nog een puppy. Met de oudste gaat het aardig.

Gittje: ik heb voor Rebel nog niet ontdekt wat zijn favoriete speelgoed is. Ballen en stokken liggen hoog in de ranking, maar apporteren ho maar :-D. Ben nu wel extra met 'vast' en 'los' aan het oefenen. Als ik wil apporteren met hem, komt hij vrolijk naar me toe huppelen en laat de bal liggen, of hij gaat lekker liggen kluiven op zijn bal aan de andere kant van het grasveld ;-)

Ben je bekend met Asperger? Mijn zoontje en ik hebben het allebei. Het heeft zeker voordelen, ben ik met je eens. Ik merk nu wel dat de onrust van 'kids thuis vanwege vakantie' en 'overprikkelde pup' me af en toe naar het hoofd stijgt... Pfff..
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Gittje »

't Is niet zo dat Igor z'n speeltje gaat halen en mooi voor mij komt zitten tot ik het neem. Hij vliegt er als een wilde achter en komt het gewoon spontaan brengen door het net voor m'n voeten te laten vallen, met de niet mis te verstande uitnodiging: gooien, please, let's the fun go on :)

Thuis ben ik hem het intussen aan het aanleren dat hij letterlijk z'n speeltje in m'n handen komt brengen alvorens er verder gespeeld wordt. Dat lukt aardig, maar hij heeft dan ook omzeggens geen afleiding hé.

En ja, Asperger is mij bekend. Heb je een pb'tje gestuurd.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Oke, weer een update:
Vandaag strakke regelmaat gehad. Telkens een uurtje wakker, incl. wandeling en trainen/spelen in de tuin. Daarna weer in de bench. Vanochtend kwam Rebel niet echt tot slapen. In het begin veel piepen en daarna telkens wakker van iemand die langsloopt, een deur die open gaat, een kind wat papa/mama roept, etc. Vanmiddag zijn we een tijdje weggeweest met zijn viertjes en kon Rebel dus lekker lang ongestoord slapen. Tijdens het avondeten heeft hij ook een geruime tijd 'belly-up' liggen slapen in zijn bench, dus prima!
Het wandelen ging wel bagger vandaag. Hij weigert gewoon om fatsoenlijk mee te lopen. Of meneer zit op zijn kontje, of hij hangt aan het eind van de lijn, of hij hangt met zijn bek in de lijn. Waarschijnlijk een sterker verzet tegen de strakkere regels en routine? Vanavond ook even meegelopen met mijn man toen hij Rebel uitliet. Daar bleek dat hij gewoon Rebel liet lopen zoals hij zin had. Dat helpt natuurlijk niet mee ;-). Komende tijd doen we de wandelingen die mijn man normaal gesproken alleen doet, dus even samen, zodat onze regels op één lijn zitten. Ook kunnen we dan nog wat extra dingen oefenen (zoals fatsoenlijk mensen begroeten).
Bij het spelen vanavond was hij wel erg druk en ik denk dat we iets te enthousiast hebben gespeeld. Hij heeft nog een half uur in de bench zitten piepen, maar is inmiddels al stil en komt wat meer aan het liggen.

Wordt vervolgd....
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Misschien nog wat ´voeding´ voor je. Een opleidingsinstituut voor hulphonden in de VS heeft een programma ontwikkeld om pups al vanaf de geboorte te stimuleren in hun leerproces. Er hangt een hele wetenschappelijke theorie aan vast. Kijk maar een rond op deze site.
Het leukste zijn de videoclips. Daar zie je vrijwel van week tot week wat ze doen met de pupjes en wat een heel jong pupje op die manier al kan leren.
http://www.puppyprodigies.org/

Wat ik zelf iets vindt om te onthouden, is dat ze pupjes in het nest al leren dat ze pas aandacht krijgen als ze zitten. Als dat er al heel jong op de harde schijf wordt ingeprogrammeerd, voorkom je later een hoop probleemgedrag, zoals springen, bijten, klieren enz.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Dank je Hanneke! Ik ga vanavond even rustig kijken als alledrie de 'pups' slapen ;-)
Vandaag lijkt het alweer wat beter te gaan. Ik herken ook steeds beter wanneer Rebel over zijn grens heen gaat en wat dat triggert. Het is met name de interactie met de kinderen.
Ik heb voor mezelf bepaald de komende week Rebel alleen uit te laten, zonder de kinderen mee te nemen. Nu hij nog niet zo ver loopt (lees, het grasveldje vlakbij ons huis om, dat is incl. Aandachtsoefeningetjes genoeg), kan ik ze nog wel even thuis voor de tv zetten. Het trainen/spelen in de tuin is lastiger. Zodra ik met hem de tuin of het huis binnenkom, willen ze aaien, knuffelen, helpen, spelen, trainen, etc. etc. Doodvermoeiend en dan slaat de spanning ook toe bij Rebel. Ik vind het ook niet leuk om ze telkens bij de hond weg te sturen, maar momenteel is het even niet anders :-(

Ik ben nu bezig met Rebel het commando 'leave' te leren, zodat hij bijvoorbeeld de step van mijn jongste met rust laat als die voorbij stept. Ik wil hem zo ook leren dat handen niet zijn om in de happen, maar om kusjes te geven. Van onze trainster kreeg ik al het advies om smeerkaas op een vuistje van de kinderen te smeren, en Rebel het af te laten likken. Zo kunnen ze toch iets samen doen wat op een relatief rustige manier gaat. Als iemand nog meer van dit soort oefeningetjes/spelletjes heeft, hoor ik die graag!
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Vbraam »

Misschien kan je de kinderen een paar snoepjes laten verstoppen in een gang en dan Rebel dit laten zoeken? voor de kinderen leuk om te verstoppen en voor rebel goed om te zoeken
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Er bestaat een goede dvd over de do´s and don´ts van kinderen samen met honden. Op de site van de producent kan je meer informatie lezen en fragmenten bekijken. Je kunt hem eventueel ook via die site bestellen: http://dogtime.nl/kind-en-hond-2/

Hanneke
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Jules »

Brownie schreef: Dank je Jules! Trouwens, jij was het toch die vertelde over de roedelleider en dat alle gezinsleden die rol moeten kunnen vervullen? Ik had daar nog een vraag over: ik neem aan dat je kinderen dan niet meerekent? Althans, kleine kinderen niet? Die van mij zijn 3 en 4 en met name de jongste is zelf ook nog een puppy. Met de oudste gaat het aardig.

Gittje: ik heb voor Rebel nog niet ontdekt wat zijn favoriete speelgoed is. Ballen en stokken liggen hoog in de ranking, maar apporteren ho maar :-D. Ben nu wel extra met 'vast' en 'los' aan het oefenen. Als ik wil apporteren met hem, komt hij vrolijk naar me toe huppelen en laat de bal liggen, of hij gaat lekker liggen kluiven op zijn bal aan de andere kant van het grasveld ;-)

Ben je bekend met Asperger? Mijn zoontje en ik hebben het allebei. Het heeft zeker voordelen, ben ik met je eens. Ik merk nu wel dat de onrust van 'kids thuis vanwege vakantie' en 'overprikkelde pup' me af en toe naar het hoofd stijgt... Pfff..
Ja toch wel, iedere huisgenoot moet hoger in de rangorde staan dan de hond. Om problemen te voorkomen. Nu kun je van een jong kind niet verwachten dat hij/zij een verantwoorde rol in de opvoeding van je hond gaat vervullen. Kwestie van je kinderen zoveel mogelijk duidelijk proberen te maken wat ze wel en niet met de hond mogen doen en zeggen. Dat help zowel de kinderen als ook de hond.
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Update:

Op zich gaat het goed. Rebel is wat rustiger geworden vandaag en het ritme zit er goed in.
Wel meteen een lastige situatie in de avonden. Overdag zit Rebel tussen de wakkere momenten, in de bench om te slapen. Dat gaat aardig, ook omdat ik dan vaak met de kinderen naar boven ga of even ga boodschappen doen ofzo. Dan heeft hij ook echt rust.
Maar zoals vanavond:
Kinderen lagen net in bed, dus mijn man en ik hebben de hond meegenomen naar het losloopveldje achter ons huis. Daar lekker met hem geoefend, hem laten rennen en getraind tot hij moe was. Niet over de top moe, maar gewoon lekker 'ik loop rustig mee'-moe.
Daarna heeft mijn man nog even rustig met hem op de grond gezeten en het aaien en kroelen geoefend, heel low-energy.
Daarna in de bench, toen was hij ongeveer een klein uurtje uit de bench geweest.
In de bench heeft hij niet meer geslapen. Alleen piepen, wat blaffen, veel draaien en woelen, fiks knagen en bijten in zijn knuffels. Uiteindelijk kwam hij aan het slapen, maar door een flinke nies van mijn man was hij weer wakker. Daarna weer piepen, etc.
We hebben erg getwijfeld wat te doen...? Wel eruit halen of niet?
Uiteindelijk hebben we gewacht met eruit halen tot hij stopte met piepen en nu ligt hij aan onze voeten op zijn bot te knagen.
Wijze beslissing of juist niet?
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Milou »

Brownie schreef: We hebben erg getwijfeld wat te doen...? Wel eruit halen of niet?
Uiteindelijk hebben we gewacht met eruit halen tot hij stopte met piepen en nu ligt hij aan onze voeten op zijn bot te knagen.
Wijze beslissing of juist niet?
Ik denk een hele goede beslissing, omdat stilte werd beloond. Ik denk dat je hem er in het vervolg misschien niet in moet doen. Ik weet niet of je het deed om te trainen ofzo. Maar het is ook prettig dat Rebel rustig bij jullie kan liggen en in slaap kan vallen zonder dat hij in de bench zit.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Dat klopt Milou, dat zou ik zeker ook prettig vinden! Het lastige vind ik alleen dat hij eigenlijk nooit lekker rustig bij ons komt liggen, maar dan altijd gaat lopen klieren, zeg maar... Op de bank willen, in je voeten happen, overal aan knagen wat niet mag, etc. Want nadat ik het bovenstaande stukje had getypt en hij idd even lekker lag te knagen, begon toch het geklier weer.

Ik merk wel nu we weer een aantal dagen verder zijn en hij nog meer tot rust gekomen is, dat hij vaker in de keuken gaat liggen (koele stenen vloer). Als de kinderen er niet zijn, vind ik dat ook prima, want daar kan hij ook rustig liggen slapen. Als de kinderen er wel zijn, kan het niet. De bench hebben we toch kunnen verplaatsen naar een hoek van de kamer en zodra hij moet gaan slapen, gaat er een doek over. Dat werkt goed. Ook heb ik vandaag ontdekt dat hij al is begonnen met wisselen, hij mist twee voortandjes. Dat helpt wellicht ook niet mee in zijn gedrag?

Ik vind het best lastig hoor, dit kleine kereltje stelt me weer voor allerlei raadsels :wink:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik denk dat jullie het goed hebben gedaan. Alleen vind ik een uurtje uit de bench voor zo´n actieve pup best kort. Ik denk dat hij nog niet voldoende moe was. Natuurlijk schikt hij zich uiteindelijk in zijn lot en wordt hij wel stil in de bench en gaat hij slapen, een pup kan ook niks anders dan zich schikken. Wat dat betreft, is hij dus hartstikke braaf. Maar een pup wil ook graag bij zijn familie zijn en dat zijn jullie. Hij wil niet apart gezet worden. Hij heeft de sociale interactie met jullie ook broodnodig. Gewoon omdat hij erbij wil horen. Daar zal je een middenweg in moeten vinden, tussen actie, slapen in de bench en rustig bij zijn familie zijn. En dat kan hij blijkbaar best, dat blijkt uit het feit dat hij daarna lekker aan jullie voeten op zijn botje lag te kauwenk, rustig en tevreden.

Jullie hond heeft denk ik géén ADHD, laat ik dat vooropstellen, want een belangrijk symptoom daarvan is dat hij nauwelijks slaapt en dat doet hij wel. Maar je kunt op de sites van ADHD bij honden wel goede opvoedtips vinden. Dus misschien toch maar eens even googelen?
http://digidog.nl/adhd-hond-of-hyper-ac ... te-worden/

Hanneke
Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Goeie site Hanneke! Ik denk ook niet dat Rebel ADHD heeft, maar ik lees wel heel veel zinvolle dingen tussen de trainingstips en opvoedtips. Ook nog best een heel aantal waarvan ik denk dat we die (nog) niet goed doen blijkbaar. Hij is gewoon enorm snel afgeleid en geprikkeld, mede doordat we natuurlijk twee drukke jongens hebben die veel geluid maken en voor veel onrust zorgen.
Ik ben ook met Hersenwerk begonnen, ik denk dat dat hem (en ons) ook kan helpen bij de nodige uitdaging, maar toch op een beheerste manier.

Fijn dat jullie zo meedenken! 8)
Plaats reactie