Indy is inmiddels zo'n 2,5 jaar oud.
Het is altijd een flinke wildebras geweest die met elke hond wil spelen (of de andere hond het nu wil of niet). Daardoor is hij in het verleden best vaak afgesnauwd.
Gelukkig is dat de laatste tijd veel beter!
Maar nu merk ik dat hij de laatste tijd steeds vaker gromt naar andere honden. Veelal reuen én rondom zijn leeftijd.
Hij kwispelt er wel bij. Het is ook niet agressief grommen, maar eerder brommen.
Van de week kwamen we een husky tegen samen met zijn baasje en vrouwtje, die net zo oud is als hij en die eigenlijk ook altijd zo op hem reageert.
We besloten om ze van elkaar af te zetten, focus op de baasjes zodat ze rustig waren, riemen laten vieren en heel rustig aan elkaar laten snuffelen.
Ze gingen om elkaar heen lopen, waarbij Indy zijn gedrag steeds afwisselde, af en toe brommen en af en toe kwispelen. De husky bleef eigenlijk heel achterdochtig in 1 houding staan. De man had de lijn vast en zijn vriendin stond op een afstandje te kijken.
Maar op een gegeven moment nam Indy een jump en sprong zo tegen het vrouwtje van de husky aan en wilde tegen haar aanrijden.
Ik heb Indy gelijk een flinke correctie gegeven.
Vervelend genoeg herhaalde het hele ritueel zich weer. snuffelen, draaien, brommen, kwispelen, jump naar het vrouwtje.
Nadat beide honden een commando af hadden gekregen en dus weer de fcocus op de baasjes, zijn we weer verder gelopen.
Thuis is het een goedzak 1e klas die goed luistert en geen vlieg kwaad doet.
Maar op straat heb ik nu al een paar keer te horen gekregen: zo, dat is ook geen lieverdje, blijf daar maar bij uit de buurt. Terwijl da echt absoluut niet het geval is.
Hoe kan ik het beste handelen?
Ben ik te mild voor Indy, en steek ik mijn kop in het zand? Of is dit een fase en moet ik doorgaan zoals ik doe?
Indy gromt de laatste tijd af en toe naar honden
-
- Middelgrote hondenneus
Indy gromt de laatste tijd af en toe naar honden
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile
-
- Kleine hondenneus
Re: Indy gromt de laatste tijd af en toe naar honden
Ik heb nog geen ervaring met deze leeftijd honden, maar ik vroeg me af: als hij kwispelt en gromt, is dat dan een 'lage zwiepkwispel' of een 'hoge snelle gespannen kwispel'? Die laatste zie je vaak als honden gespannen zijn, dan staan ze zo stijf van spanning dat de staart mee gaat doen.

De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!
-
- Middelgrote hondenneus
Dat is heel afwisselend; het ene moment laag en rustig en het andere moment hoog en fanatiek.
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile
-
- Snuffelneus
- Contacteer:
Ik heb ook ongeveer zo'n probleem. Alleen dat met Labrador van 1,5.
Maar die kan echt blaffend met haren omhoog (heeft hij al heel snel en is ook niet agressief bedoeld, maar zo ziet het er wel uit) op andere honden af willen aan de riem.
Bij mij is het alleen heel moeilijk om hem op mij gefocust te krijgen op zo'n moment.
Heel frustrerend. Ik hoop zelf dat dit een fase is.. ik volg dit onderwerp graag even voor handige tips.
Maar die kan echt blaffend met haren omhoog (heeft hij al heel snel en is ook niet agressief bedoeld, maar zo ziet het er wel uit) op andere honden af willen aan de riem.
Bij mij is het alleen heel moeilijk om hem op mij gefocust te krijgen op zo'n moment.
Heel frustrerend. Ik hoop zelf dat dit een fase is.. ik volg dit onderwerp graag even voor handige tips.
-
- Speurneus
Volwassen reuen vinden niet altijd andere reuen leuk 
Wat ik sowieso niet zou doen, is hem aan de lijn bij een andere reu laten, dit vraagt om conflicten.
Gewoon duidelijk zijn dat je het gedrag niet wil zien en vooral conflicten voorkomen.

Wat ik sowieso niet zou doen, is hem aan de lijn bij een andere reu laten, dit vraagt om conflicten.
Gewoon duidelijk zijn dat je het gedrag niet wil zien en vooral conflicten voorkomen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC
Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013