Overbelasting?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Aemilius
Snuffelneus
Snuffelneus

Overbelasting?

Ongelezen bericht door Aemilius »

Onze Choco (15 weken) was vandaag voor het eerst een half dagje (4 uurtjes) bij de hondendagopvang. Hij vond het volgens de mensen daar fantastisch, hij was heel vrolijk en nergens bang voor. We zagen op de filmpjes die ze gemaakt hadden dat hij lekker gespeeld heeft met de andere pups. Hij heeft tussendoor goed binnen in de bench geslapen en kwam ondanks lekker in het water spelen weer mooi schoon thuis. Thuis heeft hij na de vele indrukken en activiteit ruim 3,5 uur geslapen.
Net ben ik na zijn slaapje even kort naar buiten geweest om hem te laten plassen. Het viel me op dat hij iets moeizamer lijkt te lopen dan normaal. Het lijkt er op dat hij zijn pas/stap met zijn achterpoten wat verkort en de achterpoten iets verder naar binnen zet. Daardoor waggelt hij een klein beetje met zijn achterste. Het is allemaal niet overdreven veel, maar we maken ons toch een beetje zorgen. Kan dit door overbelasting komen of is er wellicht iets ernstigers aan de hand?

We hebben een heel goede indruk van de mensen van de dagopvang en kennen veel mensen met zeer goede ervaringen, maar mogelijk heeft Choco toch wat teveel beweging gehad. Vanavond doen we het rustig aan met hem en we hopen dat maar dat het morgen over is. Hebben jullie pups hier ook wel eens last van gehad?
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Re: Overbelasting?

Ongelezen bericht door Netty »

Denk eerder dat hij moe was van al die indrukken. het is toch anders dan een dagje thuis. Ook al zullen ze daar wel rekening houden met een pup. Zelf geen ervaring met een hondendagopvang, maar kan me voorstellen dat honden die naar een opvang zijn geweest, dat je die de rest van de dag niet meer hoort. Gewoon je pup na een dagje opvang rustig houden en de dag erna zijn ze gewoon hun zelf weer.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door *Remy* »

Liep Choco misschien in telgang; dan zie je ook vaak een verkorte pas? T.a.v. de opvang kan ik niets zinnigs zeggen simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb. Eerlijk gezegd, laat ik mijn pupjes niet vaak met andere honden spelen en als ik het wel een enkele keer toelaat (met een bekende hond), dan alleen onder mijn begeleiding, zodat ik het spel kan controleren (en indien nodig ingrijpen); heb het nooit getimed maar een pupje van 15 weken laat ik niet lang spelen (hooguit 10-15 minuten vermoed ik), maar misschien doen anderen het anders of langer hoor?
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Romke »

Hoe loopt hij vandaag? Als ze moe zijn gaan ze vaak erg waggelen. Ik zou wel helder willen hebben of het erg moe is van de indrukken of van het spelen
Aemilius schreef: We zagen op de filmpjes die ze gemaakt hadden dat hij lekker gespeeld heeft met de andere pups.
Lekker spelen met andere pups... ben benieuwd naar de filmpjes. Bijna altijd is 'lekker' spelen met andere pups op latere leeftijd schadelijk. Hoe goed de intenties ook zijn van de mensen vd opvang
Aemilius
Snuffelneus
Snuffelneus

Dank voor jullie reacties.
Vandaag loopt hij gelukkig al een stuk beter. Eigenlijk hebben we het idee dat het weer normaal is. Hij liep niet in telgang overigens. Hij zal dan wel gewoon een beetje stram geweest zijn. We laten het wel even weten aan de dagopvang, zodat ze er een volgende keer (over een paar weken pas weer nodig) rekening mee kunnen houden.

We hebben overigens alle vertrouwen in onze opvang. Ze weten dat ze met labradors extra voorzichtig moeten zijn, hebben een aparte puppyruimte, ze laten ze kort spelen en dan binnen rusten, doen ook revalidatieprogramma's etc. Maar wat er precies gebeurt in de uurtjes dat hij er is, tja.. daar komen we natuurlijk niet achter en dat is altijd een kwestie van vertrouwen. Buren en vrienden van ons hebben de honden (ook pups) vaker bij die dagopvang en die komen juist helemaal niet uitgeput thuis, juist omdat ze zoveel rust krijgen en in toom worden gehouden.
Misschien dat onze Choco zo voor de eerste keer wat druk is geweest of misschien heeft hij zich gewoon ergens tegen gestoten.

Ik ben het ook niet helemaal eens dat "lekker" spelen per definitie (bijna altijd...) schadelijk is. Alsof een pup in het nest of in de natuur niet gaat ravotten met zijn broertjes of zusjes. Natuurlijk zijn we er als baasjes bij om het niet uit de klauwen te laten lopen, maar even een paar minuten gek doen is niet meteen ellende in de toekomst.
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

In een nest zijn de pups vrijwel altijd gelijk in gewicht, en zijn ze in verhouding nog niet heel zwaar.

Maar joh, geen zorgen het is jouw pup. Jij moet weten wat je ermee doet
Een ieder heeft daar zo zijn mening over, en maakt zijn eigen keuze
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Ik zou mijn pups nooit naar de dagopvang laten gaan, juist om het wilde spelen en dat wordt naarmate ze ouder worden steeds wilder en dat is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de gewrichten. Je kan labradorpups niet vergelijken met honden in het wild. Het is bekend dat labradors aanleg hebben voor HD en ED en dat bevorder je door niet passende beweging in het eerste jaar tijdens de groei. Een pup die stram is, is niet normaal en dat zou ik beslist niet willen. 15 weken is een kritieke leeftijd in de ontwikkeling van het skelet en het ontstaan van blessures. Mensen die zich bij mij aanmelden voor een pup en melden dat hij naar de dagopvang gaat krijgen van mij geen pup. De dagopvang is prima voor honden ouder dan een jaar. Ik zou een andere oplossing proberen te vinden ipv de dagopvang.
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Aemilius
Snuffelneus
Snuffelneus

Dank voor deze belerende woorden.
Als ik dacht dat het allemaal heel normaal en als ik het heel leuk had gevonden dat hij met een lichte afwijking liep, dan had ik hier zeker niet de vraag gesteld. Ik stel de vraag juist omdat we zo voorzichtig mogelijk zijn met onze pup en we bij kunnen sturen waar nodig. Dat probeer ik mede middels dit forum zo goed als mogelijk te doen. Inmiddels lijkt het gelukkig behoorlijk goed te gaan en de mensen van de (halve)dagopvang zijn er van op de hoogte en zullen er de volgende keer (wat pas over een week of 3 is... want we zorgen ervoor dat hij er alleen met hoge uitzondering naar toe hoeft, al is dat blijkbaar voor sommige mensen nog steeds afschuwelijk gedrag tegenover een pup) nog beter op letten.

In ieder geval bedankt voor de reacties allemaal!
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Aemilius schreef: Dank voor deze belerende woorden.
Wat wil je dan horen?

Wat super leuk dat je pup naar een dagopvang gaat, heerlijk dat ze daar lekker kan ravotten met andere pups. Wat een gezelligheid. Wat een super goede mensen dat zij zo kritisch kijken en de pups ook voldoende rust geven tussendoor. Super hoe jullie het met elkaar hebben getroffen.
Je bent een fantastische hondenbaas, dat je dit allemaal voor je hond doet. Elke pup zou wensen dat hij een mandje bij jou kreeg
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Ja idd belerend, maar ik neem aan dat je ook wilt leren van mensen op dit forum die een schat aan informatie bezitten en je krijgt het ook te horen als je het niet goed doet, dat is het risico. Ik heb het ook allemaal geleerd met vallen en opstaan en door goed te luisteren naar mensen die er verstand van hebben en nog steeds weet ik niet alles en leer bij..... En het is niet persoonlijk bedoeld maar in het belang van de pup. :wink:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Wil enCo »

Ik denk dat het je zelf ook niet lekker zat ,daarom plaatste je ook dit topic.Maar je wilde liever horen dat het normaal is en dat alle pups dat wel eens hebben,en dan valt het tegen als men het anders ziet.

Ikzelf was ook uber voorzichtig met Co destijds en mensen lachten me dan wel eens uit als ik langs de hondenweide liep en zei Nee Co mag niet spelen andere keer.Maar nu pluk ik daar de vruchten van,hij is nu 9 jaar en eigenlijk nooit wat gehad

En het mag dan belerend klinken en dat is het ook ,maar van mensen zoals bv Lien kun je dingen rustig aannemen hoor,ze bedoelen het goed en ja ze hebben er verstand van.

heel hartelijke groeten van Wil en Co en Kyra.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Caya »

Lien schreef: Ik zou mijn pups nooit naar de dagopvang laten gaan, juist om het wilde spelen en dat wordt naarmate ze ouder worden steeds wilder en dat is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de gewrichten. Je kan labradorpups niet vergelijken met honden in het wild. Het is bekend dat labradors aanleg hebben voor HD en ED en dat bevorder je door niet passende beweging in het eerste jaar tijdens de groei. Een pup die stram is, is niet normaal en dat zou ik beslist niet willen. 15 weken is een kritieke leeftijd in de ontwikkeling van het skelet en het ontstaan van blessures. Mensen die zich bij mij aanmelden voor een pup en melden dat hij naar de dagopvang gaat krijgen van mij geen pup. De dagopvang is prima voor honden ouder dan een jaar. Ik zou een andere oplossing proberen te vinden ipv de dagopvang.

Ook ik sluit me hier bij aan !
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13
Aemilius
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik ben blij met jullie meningen hoor, maar inderdaad, ik vond het erg met het vingertje wijzend :).
Inmiddels gaat het gelukkig weer helemaal goed met Choco en zullen we nóg voorzichtiger met onze bruine vriend zijn.
Afbeelding
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Caya »

Fijn dat het weer goed gaat met Choco. Lekker koppie heeft hij trouwens.
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13
Plaats reactie