Eindelijk is het dan zover!!! (In België althans)

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Eindelijk is het dan zover!!! (In België althans)

Ongelezen bericht door Karlien »

Bron: De Standaard, 1 april 2006

Hulphonden mogen mee

Winkels of cafés die hulphonden weigeren, kunnen daarvoor binnenkort een boete krijgen tot 100 euro.

BRUSSEL

De ministerraad besliste gisteren dat hulphonden, die bijvoorbeeld blinden of rolstoelpatiënten begeleiden, toegang krijgen tot alle openbare plaatsen.
Door een hiaat in de wet rezen er af en toe problemen wanneer mensen met hun hulphond ergens wilden binnengaan. In 2003 was er nog een incident toen een blindegeleidehond niet binnen mocht in een Brusselse Pizza Hut, en ook veel taxichauffeurs weigeren hulphonden mee te nemen.

Dat wordt binnenkort strafbaar, besliste staatssecretaris voor Personen met een Handicap Gisèle Mandaila (MR). Alleen als de hygiëne of de volksgezondheid in het gedrang zijn, bijvoorbeeld in sommige ziekenhuisafdelingen, kan de honden de toegang worden geweigerd. Op die plaatsen moet er een verbodslogo worden aangebracht.

Het duurt wel nog even voor het verbod om honden te weigeren, kan ingaan.
De federale ministerraad mag het wetsontwerp gisteren al hebben goedgekeurd, er is ook toestemming nodig van de gewesten en gemeenschappen. Die moeten onder meer een attest uitwerken dat de baasjes van de hulphond bij zich hebben.
Bij een blinde is het immers misschien wel duidelijk dat het om een geleidehond gaat, bij rolstoelgebruikers ligt dat vaak anders.
"Bij honden voor mensen met epilepsie is er geen enkel uiterlijk kenmerk dat zo'n hulphond onderscheidt van gewone huisdieren", klinkt het op het kabinet van Gisèle Mandaila. De staatssecretaris hoopt dat alle procedures tegen september rond zijn, zodat de wet dan in werking kan treden.

TOD
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
Dirk
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dirk »

... en zo hoort het.
The reason a dog has so many friends ... he wags his tail instead of his tongue.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Geweldig hé!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Vergeten: gelukkig is het hier nog niet nodig geweest :)!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Miske schreef:Vergeten: gelukkig is het hier nog niet nodig geweest :)!
Nou, voor mij komt het net op de goeie moment; want Mr. De Directeur van mijn school doet een beetje moeilijk...
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Karlien schreef:
Miske schreef:Vergeten: gelukkig is het hier nog niet nodig geweest :)!
Nou, voor mij komt het net op de goeie moment; want Mr. De Directeur van mijn school doet een beetje moeilijk...
Ja, jippie, dat wordt dus lekker puppysnuiven binnen een paar maanden op jouw school!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Vind ik een hele goede zaak! :D
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Janneke

Ongelezen bericht door Janneke »

Lijkt me niet meer dan normaal toch???
Belle

Ongelezen bericht door Belle »

Dit is een mooie overwinning! :)

Ps. Ik heb in NL nog nooit gehoord van een staatssecretaris voor
Personen met een Handicap?...
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Janneke schreef:Lijkt me niet meer dan normaal toch???
Nou, en toch heeft het lang geduurd!
Ik denk dat we hier al... :ffdenken: ruim vijf jaar mee bezig zijn!
En nu slaat de actie gelukkig ook over in Nederland; nu maar hopen dat er ook daar snel een wet komt!
Jomoke
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jomoke »

Goed zo
Groetjes Jomoke en een poot van Buddy
fromserviceparadise

Ongelezen bericht door fromserviceparadise »

Heel goed hadden ze eerder moeten doen en de boete mag nog wel wat hoger vind ik.
relaxrex
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door relaxrex »

:D wat goed zeg!

groetjes corrie
groetjes corrie en lebber van rex.
Afbeelding
het mooiste wat je kan zijn is jezelf.
Sarina

Ongelezen bericht door Sarina »

Nu heb ik ff een stomme vraag hoor. Ze mogen niet meer geweigerd worden. Dat is natuurlijk helemaal geweldig. Maar net als wat er staat in ziekenhuizen dat er een verbodsbord word opgehangen. Maar dat kan je als helemaal blinde toch niet zien ? :oops: Sorry voor mijn stomme vraag hoor, Maar dat schoot me gewoon te binnen toen ik het las.
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Sarina schreef:Nu heb ik ff een stomme vraag hoor. Ze mogen niet meer geweigerd worden. Dat is natuurlijk helemaal geweldig. Maar net als wat er staat in ziekenhuizen dat er een verbodsbord word opgehangen. Maar dat kan je als helemaal blinde toch niet zien ? :oops: Sorry voor mijn stomme vraag hoor, Maar dat schoot me gewoon te binnen toen ik het las.
Hoef je ook niet te zien, je weet als blinde zelf wel op welke afdelingen je niet welkom bent met de hond.
Zo mag je bvb niet op de spoed en niet op afdelingen waar bvb mensen met brandwonden liggen.
Plaats reactie