Laten gaan of inhouden?

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Laten gaan of inhouden?

Ongelezen bericht door sbientje »

hey iedereen :)

ik wilde eens jullie meningen vragen over iets. Maupie is nu bijna 12 jaar, en het gaat hartstikke goed met dr (behalve de blaasontsteking dan). Nu zijn we vandaag gaan wandelen en hebben een route van 6 kilometer gelopen. Dat houdt ze nog makkelijk vol. Ik was met iemand van het forum en haar lab, en maupie had echt veel te veel energie.. ze heeft overal doorheen gebanjerd, in sloten, uit sloten, door de struiken, rennen, springen, vliegen... nou ja, en dat de hele weg zo'n beetje... Nu heeft ze bij thuiskomst een paar uurtjes liggen slapen, en dan heeft ze 1 poot (links voor) die dan zo stijf wordt. Ze zet m ook niet onder haar lichaam, maar dan meer opzij... De volgende dag is het weer over. Soms denk ik: ik moet haar rustiger houden, maar als ik haar dan vanmiddag zie genieten, dan stap ik daar al snel weer vanaf. Ze heeft het ook echt nodig, ze houdt van dat gebagger...

Hoe denken jullie daarover? Houden jullie je hond rustig of laten jullie het ook maar gaan? Ik ben erg benieuwd :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Rian

Ongelezen bericht door Rian »

Bongo heeft na lange wandelingen en dagen veel spelen en spelletjes last van zijn linkerheup. Die spieren daar zijn minder ontwikkeld, zodra hij er last van heeft gaat hij bij bepaalde bewegingen piepen. De dierenarts(en) kan niets vinden, dus de dagen erna doen wij altijd wat rustiger aan. Bewust. Dus dat betekent dat ik hem dan ook inhoudt!
Brown Bear

Ongelezen bericht door Brown Bear »

ik denk dat ik wel lekker er op uit blijf gaan, juist want rust roest maar ik zou het meer verdelen dus meerdere keren per dag en dan de tijdsduur per keer wat korter.

maar lol moeten ze kunnen maken hoor :klasse:
je zou een supplement kunnen proberen van glucosamine en chrondoitinnensulfaat.
Zeeuwse labjes
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Re: Laten gaan of inhouden?

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

sbientje schreef:hey iedereen :)

ik wilde eens jullie meningen vragen over iets. Maupie is nu bijna 12 jaar, en het gaat hartstikke goed met dr (behalve de blaasontsteking dan). Nu zijn we vandaag gaan wandelen en hebben een route van 6 kilometer gelopen. Dat houdt ze nog makkelijk vol. Ik was met iemand van het forum en haar lab, en maupie had echt veel te veel energie.. ze heeft overal doorheen gebanjerd, in sloten, uit sloten, door de struiken, rennen, springen, vliegen... nou ja, en dat de hele weg zo'n beetje... Nu heeft ze bij thuiskomst een paar uurtjes liggen slapen, en dan heeft ze 1 poot (links voor) die dan zo stijf wordt. Ze zet m ook niet onder haar lichaam, maar dan meer opzij... De volgende dag is het weer over. Soms denk ik: ik moet haar rustiger houden, maar als ik haar dan vanmiddag zie genieten, dan stap ik daar al snel weer vanaf. Ze heeft het ook echt nodig, ze houdt van dat gebagger...

Hoe denken jullie daarover? Houden jullie je hond rustig of laten jullie het ook maar gaan? Ik ben erg benieuwd :)
Lekker laten genieten!! Da's tenminste mijn mening :wink:
Zeker als de consequenties maar van korte duur zijn en het de volgende dag alweer over is.
Het alternatief is Maupie veel rustiger houden en dus minder lol onderweg gunnen. Ik denk dan "laat haar lekker hond zijn en genieten van het leven" Dan maar een half jaartje minder lang laten leven, maar wel voluit. Je hond kan nl niet vooruit kijken, kan niet denken in termen van langere toekomst, die leeft en beleeft nu, niet morgen.
Als de consequenties van haar uitspattingen heftiger worden, zie je vaak dat de hond uit zichzelf al wat rustiger wordt. En wellicht kun je dan beter de duur van de wandeling aan gaan passen dan haar gedrag gedurende die wandeling. Of een balans zien te vinden in rustig wandelen en op vaste plaatsen lekker uit haar dak laten gaan. Voorop staat voor mij dat Maupie haar ei kwijt moet kunnen en lekker voldaan thuis kan gaan liggen pitten.
Rian

Ongelezen bericht door Rian »

Brown Bear schreef:ik denk dat ik wel lekker er op uit blijf gaan, juist want rust roest maar ik zou het meer verdelen dus meerdere keren per dag en dan de tijdsduur per keer wat korter.
Dat doen wij dus ook. Meerdere keren, maar kortere stukjes.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Re: Laten gaan of inhouden?

Ongelezen bericht door sbientje »

Zeeuwse labjes schreef:
sbientje schreef:hey iedereen :)

Lekker laten genieten!! Da's tenminste mijn mening :wink:
Zeker als de consequenties maar van korte duur zijn en het de volgende dag alweer over is.
Het alternatief is Maupie veel rustiger houden en dus minder lol onderweg gunnen. Ik denk dan "laat haar lekker hond zijn en genieten van het leven" Dan maar een half jaartje minder lang laten leven, maar wel voluit. Je hond kan nl niet vooruit kijken, kan niet denken in termen van langere toekomst, die leeft en beleeft nu, niet morgen.
Als de consequenties van haar uitspattingen heftiger worden, zie je vaak dat de hond uit zichzelf al wat rustiger wordt. En wellicht kun je dan beter de duur van de wandeling aan gaan passen dan haar gedrag gedurende die wandeling. Of een balans zien te vinden in rustig wandelen en op vaste plaatsen lekker uit haar dak laten gaan. Voorop staat voor mij dat Maupie haar ei kwijt moet kunnen en lekker voldaan thuis kan gaan liggen pitten.
ja zo denk ik er precies over... vrijdag heeft ze dus nogal gebeest ;) in het bos, vrijdag ligt ze dan hele dag te slapen verder, zaterdag ook wel stijfjes, maar zondag is er niets meer aan te merken en is ze lekker weer meegeweest, gezwommen en een rustig wandelingetje.. vandaag is ze helemaal niet stijf. Idd als ze echt pijn aan gaat geven dan moet ik er misschien nog eens naar kijken, maar zoals het nu gaat heb ik het idee dat de stijfheid nog wel opweegt tegen het plezier :) Ze geeft totaal geen pijn aan ofzo, dus ik laat het maar begaan :) Als ik haar vrijdag zo helemaal smerig met zon blije toet uit de modder zie komen, dan word je daar zelf helemaal happy van..

allemaal bedankt voor jullie meningen!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
retriever resort
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door retriever resort »

Gewoon lekker laten gaan hoor :D :wink: , dan maar een paar daagjes extra rust !

groetjes Jeannette
groetjes Jeannette
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly »

Ik denk er hetzelfde over als jullie.
Gewoon doorgaan... lekker lopen en wandelen en de volgende dag even wat rust. Als ze willen, laat ze dan lekker 1 wandeling per dag genieten.
Laats liepen wij nog 15 kilometer totaal van bos naar heide. Gina geniet, dat zie je maar de dag daarop was ze moe. We geven haar dan een rustdag.

Pootje van Gina & Akka
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
robertenmelissa

Ongelezen bericht door robertenmelissa »

Colin hebben we een maandje geleden zijn laatste strandwandeling gegeven. We hebben toen geconstateerd dat het niet meer ging. Hij hield het 5 minuten vol en gaf toen aan dat het mooi geweest was en liep zelf terug naar de auto.

Het strand is het leukste wat hij deed maar hij houd het niet meer vol. We verwennen hem nu met het bos, waarbij hij zelf aangeeft hoe veel hij wil lopen. Alleen wanneer er andere oudjes zijn kan meneer zijn grensen niet aangeven en gaat ie :lol: zo wild als een oudje kan zijn :lol: te keer en rent zo hard als hij kan.. niet erg hard dus..

Na zo'n "" heftige"" dag neemt hij zijn rust meestal zelf wel.. wandel rondjes wat korter.. Ik denk dat het aan de hond zelf ligt, maar ze kunnen het over het algemeen zelf wel goed aangeven wat wel en wat niet meer gaat..
:lol:
flippie

Ongelezen bericht door flippie »

Wat goed dat Colin het zo goed zelf aangeeft!

Flipper (bijna 11) doet dat niet, die moeten we zelf goed in de gaten houden of het nog wel gaat. Want Flipper gaat nog steeds als een speer (afkloppen), precies zoals ik het hier over Maupie lees.

Ik laat het ook gaan: Flipper zou echt Flipper niet meer zijn als-ie niet kon zwemmen en door de modder raggen. Maar omdat Flipper al jaren wat arthrose heeft en daardoor wel écht pijn kan krijgen als-ie te lang doorgaat (en dan langdurig moet herstellen) heb ik wel goed op de signalen leren letten. Trillende achterpoten is voor mij bijv. een signaal om de honden aan te lijnen zodat de beweging voor Flipper wat rustiger en gecontroleerder wordt.

En ik let er tegenwoordig ook goed op dat er niet al te veel verschil meer zit in lengte van de langste wandeling. De langste wandeling op een dag duurt eigenlijk zelden korter dan een uur en zelden langer dan twee uur. En meestal iets ertussenin. Want als ik Flipper een paar dagen achter elkaar kortere wandelingen laat maken, wordt-ie juist stijf. En de laatste paar keer dat we een (veel) langere wandeling maakten, had-ie de dagen daarna echt wel pijn.

Maar goed, genoeg over Flipper en terug naar Maupie :wink: - als ik het hierboven zo lees dan weegt het plezier zéker op tegen de stijfheid/vermoeidheid! :) Laat 'r maar lekker genieten van d'r ouwe dag!
Plaats reactie