Pien aangevallen tijdens de training!!

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Wat rot voor die arme Pien :( ik hoop dat het meevalt?

Maar over het incident zelf... wat ik nou niet begrijp: die herder heeft denk ik niet uit het niets aan gevallen, er zullen vast signalen vooraf zijn geweest alleen zijn die niet opgemerkt. Ik hoor de opmerking heel vaak, maar ben tot nog toe maar 1 hond tegengekomen die inderdaad geen enkel signaal liet zien voor de aanval. Het komt echt zelden voor, en zeker niet bij hele jonge honden, want die zijn nog niet zo zeker van hun zaak.
Het feit dat de hond aan de lijn al uitvalt naar andere honden, geeft aan dat er toch een verkeerde band tussen baas/hond is. De hond had de riem nog aan bij het afliggen en blijven, en de hond valt uit aan de lijn. Ligt het nou aan mij of is 1+1 gewoon 2? Dat hoort een trainer toch te zien? Die hoort toch alert te zijn op dergelijke signalen?
Dit is nu exact de reden waarom ik met jonge honden nooit in een groep train :wink: zulke rot ervaringen doen geen goed voor onze brave guppies. :(
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Lupos schreef:Wat rot voor die arme Pien :( ik hoop dat het meevalt?

Maar over het incident zelf... wat ik nou niet begrijp: die herder heeft denk ik niet uit het niets aan gevallen, er zullen vast signalen vooraf zijn geweest alleen zijn die niet opgemerkt. Ik hoor de opmerking heel vaak, maar ben tot nog toe maar 1 hond tegengekomen die inderdaad geen enkel signaal liet zien voor de aanval. Het komt echt zelden voor, en zeker niet bij hele jonge honden, want die zijn nog niet zo zeker van hun zaak.
Het feit dat de hond aan de lijn al uitvalt naar andere honden, geeft aan dat er toch een verkeerde band tussen baas/hond is. De hond had de riem nog aan bij het afliggen en blijven, en de hond valt uit aan de lijn. Ligt het nou aan mij of is 1+1 gewoon 2? Dat hoort een trainer toch te zien? Die hoort toch alert te zijn op dergelijke signalen?
Dit is nu exact de reden waarom ik met jonge honden nooit in een groep train :wink: zulke rot ervaringen doen geen goed voor onze brave guppies. :(
Hi Dorine, daar heb je denk ik wel gelijk is. Wat opvalt is dat de baas (een zij in dit geval) de hond gewoon totaal niet onder controle heeft. Het is een erg onrustige en zenuwachtige hond. Continu aan het blaffen en steeds gefocust op andere honden. Totaal geen aandacht voor de baas. Steeds trekken om te proberen bij andere honden te komen. In mijn ogen dus een soort van ongeleid projectiel... Maar ik kan me voorstellen dat als de hond zo is, het trainen in zo'n grote groep ook niet echt bevorderlijk is voor zowel de hond als de baas. De hond wordt alleen maar onrustiger en de baas waarschijnlijk gefrustreerd omdat het trainen niet lukt.

Maar ook met het volgen door elkaar heen moet je altijd afstand houden bij die hond, omdat die op de een of andere manier dus inderdaad altijd van zich af wil snauwen. En waarom? Ik heb geen idee :confused: De andere honden zijn geconsentreerd bezig en hebben goed de aandacht voor de baas, maken ook geen oogcontact met de herder dus je zou denken dat er geen aanleiding voor is.

Naar mijn mening zou je met zo'n hond gewoon lekker prive les moeten doen, dat is voor beide partijen fijner en kun je ook nog eens beter werken aan de baas/hond relatie. En ik vind het dan ook vreemd dat zo'n hond wel gewoon mee mag trainen in zo'n grote groep waar oefeningen ook los gedaan moeten worden etc.

Gelukkig heb ik Pien niet meer raar zien lopen met haar poot, maar ik doe wel nog even rustig aan de komende paar dagen.

Oh ja, wat me nog te binnen schiet: toen we moesten beginnen aan de oefening zij die baas van de herder tegen mij: 'neem maar wat meer afstand want ze is wat onrustig vandaag'.. Misschien had ik toen al beter op een andere plek kunnen gaan staan, maar ja, feit blijft dat je normaal naast een andere hond moet kunnen staan zonder aangevallen te worden toch?! :(
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik heb echt medelijden met de eigenaresse van de herder als ik het zo lees. Ze weet zelf ook al dat haar hond problemen geeft, en zegt dit zelf rond (wat ik erg netjes vind!). Waarom zit je op een hondenschool? Meestal om te leren hoe je verstandig met je hond om kunt gaan :wink: en daar kan zij nog wel wat lesjes in gebruiken klaarblijkelijk. Ik snap niet dat een trainer haar er niet in begeleid en helpt. Iedereen wordt hier zo de dupe van, plus dat het zo simpel voorkomen kan worden :(
-De herder is zenuwachtig, dus zit niet lekker in zijn vel
-eigenaresse voelt zich al bezwaard en kaart dit van tevoren aan
- Pien is gebeten en jij en Pien zijn een trauma rijker

Dan denk ik: waar is de verantwoordelijkheid van de hondenschool? ZIJ moeten daar wat mee doen, en eigenlijk al voordat er ongelukken gebeuren!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Lupos schreef:Ik heb echt medelijden met de eigenaresse van de herder als ik het zo lees. Ze weet zelf ook al dat haar hond problemen geeft, en zegt dit zelf rond (wat ik erg netjes vind!). Waarom zit je op een hondenschool? Meestal om te leren hoe je verstandig met je hond om kunt gaan :wink: en daar kan zij nog wel wat lesjes in gebruiken klaarblijkelijk. Ik snap niet dat een trainer haar er niet in begeleid en helpt. Iedereen wordt hier zo de dupe van, plus dat het zo simpel voorkomen kan worden :(

Dan denk ik: waar is de verantwoordelijkheid van de hondenschool? ZIJ moeten daar wat mee doen, en eigenlijk al voordat er ongelukken gebeuren!
En daar kom je op het punt dat blijkt dat veel trainers toch te weinig ervaring en inzicht hebben om zo'n beslissing te maken. Maar inderdaad, als je al de punten bij elkaar optelt, hoe simpel kan het dan zijn om tot zo'n conclusie te komen? Jammergenoeg wordt er vaak maar doorgerommeld in de hoop dat de hond verbeterd, wat vaak in zo'n situatie niet het geval is. :(
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

jolien schreef:
Lupos schreef:Ik heb echt medelijden met de eigenaresse van de herder als ik het zo lees. Ze weet zelf ook al dat haar hond problemen geeft, en zegt dit zelf rond (wat ik erg netjes vind!). Waarom zit je op een hondenschool? Meestal om te leren hoe je verstandig met je hond om kunt gaan :wink: en daar kan zij nog wel wat lesjes in gebruiken klaarblijkelijk. Ik snap niet dat een trainer haar er niet in begeleid en helpt. Iedereen wordt hier zo de dupe van, plus dat het zo simpel voorkomen kan worden :(

En daar kom je op het punt dat blijkt dat veel trainers toch te weinig ervaring en inzicht hebben om zo'n beslissing te maken. Maar inderdaad, als je al de punten bij elkaar optelt, hoe simpel kan het dan zijn om tot zo'n conclusie te komen? Jammergenoeg wordt er vaak maar doorgerommeld in de hoop dat de hond verbeterd, wat vaak in zo'n situatie niet het geval is. :(
Zo'n hond kan prima verbeteren! En snel ook, alleen moet de eigenaar weten hoe hij het aan moet pakken :wink:
Dit type "probleemhonden" kom ik elke maand wel weer tegen in mijn werk, en als de eigenaar eenmaal weet hoe hij of zij ermee om moet gaan is het vaak zo snel opgelost of in elk geval hanteerbaar!
Maar goed, da's dan weer mijn dingetje zeg maar :roll: wat mij betreft mag "trainer" een besloten beroepsgroep worden, waarbij men zichzelf verplicht om aan een bepaald niveau te voldoen :wink:
Afbeelding

jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Lupos schreef:
jolien schreef:

Zo'n hond kan prima verbeteren! En snel ook, alleen moet de eigenaar weten hoe hij het aan moet pakken :wink:
Dit type "probleemhonden" kom ik elke maand wel weer tegen in mijn werk, en als de eigenaar eenmaal weet hoe hij of zij ermee om moet gaan is het vaak zo snel opgelost of in elk geval hanteerbaar!
Maar goed, da's dan weer mijn dingetje zeg maar :roll: wat mij betreft mag "trainer" een besloten beroepsgroep worden, waarbij men zichzelf verplicht om aan een bepaald niveau te voldoen :wink:
Dat bedoelde ik ook, alleen als de hond in dezelfde groep blijft verbeterd het waarschijnlijk niet of wordt het zelfs alleen maar ergers. Daarom zou zo iemand juist prive les moeten nemen, zodat goed 1 op 1 getraind kan worden en de aandacht volledig bij de hond en baas ligt. :)
Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

Wat een rotervaring voor jou en Pien, dit zouden juist de leuke dingen moeten zijn. Bah :mad:
Let maar op Pien slaagt vast met vlag en wimpel en is het hele incident zo weer vergeten :)
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Vervelend zeg :( hopelijk houd pientje er niks aan over. Als je keer wil oefenen asta is echt heel relaxed met af en blijf. ook met zit en blijf toen met de groepsfoto goed te zien die muts van me blijft wel zitten :lol:

Vind het wel goed dat de eigenaar er probeert wat aan te doen het is alleen een beetje jammer dat het door de trainer niet gezien word/ advies voor priveles. Lijkt me als eigenaar van zo'n hond ook geen pretje.
Janine

Ongelezen bericht door Janine »

Heel veel succes met pien!

Hier ook pas 2 nare ervaringen gehad. Balou is flink gebeten geworden, maar hij heeft terug gebeten. Nu is hij echter aan de riem flink macho.
En afgelopen week werd de golden van mijn ouders aangevallen door een Mechelaar die zich los trok en vol op de golden dook! Is ook gelukkig goed afgelopen, maar heb even de neus vol van bijtende honden!!
Plaats reactie