Ik zie dat toch een beetje anders

ik weet alleen niet of ik het goed opgeschreven krijg, maar ik wil het wel proberen
Daar moet ik wel een beetje langdradig voor zijn, en vertellen wat ik wil met een hondje.
Kijk, om een hondje te laten werken moet hij, naast goed gehoorzaam, ook heel zelfstandig kunnen zijn, dat zie je bij de jacht, maar ook bij hulphondenwerk, blindegeleidewerk, maar ook bij snuffelhonden (drugs explosieven) of lijkenhonden enz.
Welnu, om een hondje zelfstandig te kunnen laten werken, dus zo te trainen dat t hondje, ondanks dat t heel goed moet luisteren, toch zelf beslissingen moet kunnen nemen binnen, door de baas, bepaalde grenzen, heje nu hondjes nodig met een grote will to please.
De karaktereigenschap will to please zorgt er dan voor dag je heel weinig druk op t hondje hoeft te leggen en zo het hondje op een prettige manier kunt aanleren wat je van hem wilt.
Want, leg je teveel druk op een hondje, haal je de vrijheid om zelf beslissingen te nemen uit je hondje, en kan hij dus niet zelfstandig werken.
Heb je nu een hondje met (te) weinig will to please, dan zul je echter druk op zo'n hondje moeten leggen, het hondje is anders niet onder de indruk, en leert dus niet.
Het is niet zo dat je zo'n hondje niks kan leren, maar je moet dan zoveel indruk maken op zo'n hondje in zijn eerste levensmaanden, dat het hondje als het ware afleert zelf initiatief te nemen, en tot waar je daarin gaat, dat ligt per combinatie baas/hond anders.
Nou, waarom zijn fokkers van werklijnen nou zo gek op hondjes met veel will to please, omdat dat heel fijn trainen is, de hondjes "kijken" de baasjes naar de ogen, en zijn helemaal gelukkig als het baasje blij met hun is.
Dat maakt het mogelijk om met heel weinig druk, ephet hondje heel veel te leren, en zo kan de baas het hondje uiteindelijk heel veel vrijheid geven in het zelfstandig werken, binnen de lijnen die de baas uitzet.
En ja, het is toch echt waar, trainen met snoepjes dat doen we niet, we voeden op met brokjes en stembeloning, heel in het begin, omdat het hondje dan nog niet de link legt tussen stembeloning en goed gedrag, maar zodra het hondje deze link legt, zie ja dat t voor t hondje voldoende ia dat t baasje blij is, en dat is beloning voldoende.
Welnu wat is heel int begin, dat ligt voor elke hond anders, echt goede trainers houden daar na enkele weken al mee op, en er zijn er, echt waar, die t helemaal niet doen, maar veruit meestal is het na een maandje of vier wel gedaan met de brokkies.
Wanneer is zo'n hondje nou gehoorzaam?
Welnu, naar onze maatstaven, nooit helemaal, altijd als je denkt, ahhhh, dan gaat zo'n sjmiegeltje toch weer eens uit de hand

maar allez het zijn geen machines he, het zijn gewoon hondjes, en, als ik mijn hondje vrij geef, dakan hij ook gewoon hondje zijn, net zoals alle andere hondjes...echter, als hij werkt, werkt hij, en door zijn will to please ziet hij dat niet als werk, maar als een heel leuk spel met baassie, net zoals een blindegeleidehond, een hulphond, een snuffelhond of een speurhond dat zo ziet.
Dus een term is misschien gewoon de letterlijke vertaling, de wil om te behagen, zodat je het behagen niet hoeft af te dwingen.
Als laatste, en toch ook niet onbelangrijk denk ik, veel mensen hebben van nature de gave om hun hond te kunnen lezen, en veel mensen willehet ook graag leren, honden met veel will te please zullen het best tot hun recht komen bij deze twee groepen mensen, want je moet je hondje natuurlijk wel ook kunnen begrijpen zeg maar, want hondjes met veel will to please zijn natuurlijk ook heel snel "kapot" gemaakt, doordat er teveel druk op gezet wordt, en dat is hartstikke jammer, want dan krijg je een bang en gestresst hondje, en dat is niet de bedoeling.