Ben ik de enige....

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Daar heb je ook gelijk in hoor, al dat voorbereide eten etc is ook niet gezond. Zelf vers eten is gezonder ;-)

Het is ook allemaal niet totaal zwart-wit. Je hebt slechte brokken; waar erg veel graan en groenten in zit, lang houdbaar en waar dierproeven voor zijn gedaan. Je hebt wat betere brokken; meer vlees, stuk minder lang houdbaar en geen dierproeven. Dat geldt ook voor KVV en ook voor de gehele dieren, ook dat is niet altijd helemaal 100% gezond en goed "geproduceerd".

Waar het om gaat, is dat je zelf een goede keuze en afweging moet maken voor je hond. En als mensen zich goed voelen bij het voeren van hele dieren, dan moeten ze dat vooral doen :D
Ik heb de bewuste keuze gemaakt voor wat ik nu voer en daar voel ik mij op dit moment goed bij ;-) Maar BARF etc vind ik nog steeds een mooi en goed principe hoor!
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Uuuh ik ben gebeten door een dode zalmkop en ik barf nog steeds :D. Dat ding glibberde door mijn handen heen en in alle moeite om dat ding niet weg te laten floepen stak ik mijn vinger in de bek van dat ding. Pijnlijk en je moet een hele rare houding aannemen om die haak eruit te krijgen.

@ Roos, oke je bedoelt natuurlijk het hele dier speciaal voor hond, dat doe ik ook niet. Moest in ieder geval even denken aan dat kopje :wink:.

Het is zo dat het vlees dat ik gebruik vaak niet biologisch of wild is, dus er zitten stoffen (insecticiden, antibiotica) in die ik liever niet aan de honden zou geven. Zelf eet ik niet uitsluitend biologisch dus helaas voor hun ook niet (altijd) die luxe. Dit vlees van al dan niet slechtere kwaliteit zit ook in brokken. Ik weet niet of er ook biologische geperste brokken bestaan? Maar dan nog.. precies wat lucievd zegt, elke dag hetzelfde.. Met barf moet je een minimaal aantal diersoorten geven en als je je best doet kom je op minstens tien diersoorten met daarnaast nog verschillende soorten vis. Als je kleine visjes hebt of haring/sardien heb je de minste kans op zware metalen omdat die zich snel voortplanten.

Alleen vindt ik zelf geen groente geven te beperkt, daarnaast stinken ze hier de tent uit zonder groente. Het moet wel gekookt zijn of rauw gepureerd. Dat laatste maak ik vrijwel elke avond vers. Er zitten toch heel veel mineralen en vitaminen in die de kwaliteit van het vlees misschien ophalen. Baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan. Het is ook handig omdat de vezels in groente en fruit de maag opvullen, dus minder honger gevoel en gewoon altijd kleine harde keutels. Vergeet niet dat bij prooien een verteringsstelsel vol met voor verteerde grassen e.d. zitten, ze krijgen het dus wel binnen maar ze hoeven het niet echt zelf te verteren. Het enige vlees wat hier (soms) inhoud heeft is pens, maar ja wat dat precies is..
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
JongM
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door JongM »

Tja, dan zit ik hier met het boekje van Farmfood.....dit kreeg mijn vorige hond ook (brok) tot een allergie een einde hierin bracht ivm dat hij bij het door meten bij de holistische dierenpraktijk rund er slecht uit kwam.

De folder spreekt mij wel aan, gaan uit van de wolf, geen toevoegingen, geperst enz enz.
Nu zou je vlg het boekje eerst farmfood vlees moeten geven alvorens je over gaat op de brok HE. Maar......daarna is hun principe brok met 1 of meer keer per week vers vlees!

Ik geef KVV naast brok (nu nog junior RC) en moet zeggen dat ik ook geen Barfer zal worden! We reden afgelopen weekend een haas aan en ik kon wel janken! :cry: Ik ben daar echt HEEEEL slecht in. Dus aanblik van de foto's met gehele haasjes of vis koppen.....NEUH.
Ben heel blij dat jullie honden zo genieten hoor, haha. Ik geef toe dat ik zelf ook een slechte vlees eter ben.
Maar....ik wil het wel zo goed mogelijk doen, vandaar KVV en zoek ernaast een zo goed mogelijke brok zonder toevoegingen.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

JongM schreef:Ik geef KVV naast brok (nu nog junior RC) en moet zeggen dat ik ook geen Barfer zal worden! We reden afgelopen weekend een haas aan en ik kon wel janken! :cry: Ik ben daar echt HEEEEL slecht in. Dus aanblik van de foto's met gehele haasjes of vis koppen.....NEUH.
Ben heel blij dat jullie honden zo genieten hoor, haha. Ik geef toe dat ik zelf ook een slechte vlees eter ben.
Maar....ik wil het wel zo goed mogelijk doen, vandaar KVV en zoek ernaast een zo goed mogelijke brok zonder toevoegingen.
Bij barf geef je juist vaak dat vlees wat overblijft nadat de delen die geschikt zijn voor menselijke consumptie zijn weggehaald. Het is over het algemeen niet zo dat dieren speciaal voor honden geslacht worden. Die zalmkoppen bijvoorbeeld kunnen ze hier nog enigszins duur verkopen aan hondenbezitters. De rest gaat geloof ik naar Afrika waar ze die koppen graag koken? Dat meen ik ooit gelezen te hebben. Nou ja het punt is dus dat ik het net zo goed zielig vindt dat dieren voor consumptie geslacht worden, maar honden zijn toch vleeseters. Dus als je het zielig vindt dan kun je brokken ook niet meer geven? Want al is het dan niet 100% vlees, het zit er wel in.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Ik geef beide heren barf dus nee, ik heb er geen moeite mee.
Wat ik wel lastig vond/vind is hele prooidieren. We hadden een heel konijn van de buren gekregen ( dood, deze was in een val gelopen ), ik vind het sonde van het dier om weg te gooien dus heb ik het konijn in de tuin gelegd en Kaine erbij. Die heeft eerst het konijn gewassen en goed gecontroleerd of die echt dood was voordat hij begon met eten. Hij heeft er van genoten en ik ben binnen gebleven en heb niet meer gekeken vanaf het moment dat hij begon.
Karkassen enzo heb ik totaal geen moeite mee, konijnenkop zonder vacht ook niet trouwens.
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik kan me best voorstellen dat mensen het idee van rauw voeren niet prettig vinden en het naar vinden er naar te kijken of over na te denken.
't Is niet voor niets dat als mensen foto's plaatsen van rauw etende honden ze in de titel van 't topic schrijven dat het om zulke foto's gaat.
Zo kan iedereen die het niet wil zien, er niet tegen kan of het zielig vindt die foto's vermijden.

En al voer ik mijn hond rauw, ik ben de laatste om de oordelen over wat een ander zijn hond voert.
Laat iedereen vooral voeren waar 'ie zich goed bij voelt en vindt dat zijn/haar hond het goed op doet.
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Interessant om de motivaties van de forumleden te lezen, met betrekking tot het voer van onze honden, nogmaals, ik vind dat iedereen moet doet wat goed voelt en ik heb dan ook geen oordeel over rauw voer, alleen mijn eigen mening. Ik hou het bij brok en ga niet rauw voeren. Wel ben ik aan het nadenken om af en toe KVV zal geven....waar zo'n topic niet goed voor is :)
Noa 09-09-2012
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Marga/Noa schreef:Interessant om de motivaties van de forumleden te lezen, met betrekking tot het voer van onze honden, nogmaals, ik vind dat iedereen moet doet wat goed voelt en ik heb dan ook geen oordeel over rauw voer, alleen mijn eigen mening. Ik hou het bij brok en ga niet rauw voeren. Wel ben ik aan het nadenken om af en toe KVV zal geven....waar zo'n topic niet goed voor is :)

:klasse:
Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

Ik heb dit ook, ik kijk ook bewust niet naar deze foto's. Ik weet niet waarom maar ik kan er ook niet naar kijken. Foofer krijgt brokjes en doet het goed. Vorig jaar wat gewisseld qua brokken maar hij werd dik of gaf s'ochtends weer gal over of dronk te weinig wat in zijn geval vorig jaar blaasgruis heeft opgeleverd en hij zat gigantisch slecht in zijn vacht en vel. Dus teruggegaan naar de brok die ik al had en nergens geen last meer van. Dan kan je over gaan op kvv maar ik wil liever niet meer wisselen na deze ellende :)
Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

Schiet me toch nog een vraag te binnen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe doen jullie(de mensen die vers voeren) dat wanneer de hond naar een oppas heen gaat? Geven jullie dan kvv mee of hebben jullie een oppas die ook vers geeft?
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Nienke & Foofer schreef:Schiet me toch nog een vraag te binnen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe doen jullie(de mensen die vers voeren) dat wanneer de hond naar een oppas heen gaat? Geven jullie dan kvv mee of hebben jullie een oppas die ook vers geeft?
Ik geef rollen kvv mee. :) Barf word alleen gegeven als de oppas dat zelf ook voert aan de honden, in alle andere gevallen gaat er kvv mee.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

Voor de mensen die barf voeren, en werken met de hond: levert dat geen problemen op, als de hond een haas, konijn of ander wild moet apporteren?
Ik mag er niet aan denken dat Harpo een apport zelf al even voorproeft...
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Toen Pien net bij ons was kreeg ze automatisch gewoon brokken, omdat we dit zo gewend waren en ze deed het er ook prima op. Maar na me er toch wat meer in verdiept te hebben zijn we uiteindelijk helemaal overgestapt op kvv, waar ze echt van geniet :) . Aan barfen zal ik me ook nooit wagen, ik zag laatst even dat topic voorbij komen over wat je je hond aan barf voedsel voert en daar kwamen foto's voorbij van hele konijnen (met vacht!) en kippen met de kop er nog aan, vreselijk vind ik dat! :( Dus nee, dat zie ik mezelf nog niet doen :) . Wel heb ik eens eendennekken en dat soort klein en vooral redelijk ondefinieerbaar spul gegeven om te proberen. Maar ik vind het wel heel mooi als mensen het wel aandurfen om dit te voeren, want ik weet zeker dat de honden het geweldig zullen vinden.

Maar inderdaad, iedereen moet vooral voeren waar je zelf achter staat, dat is het belangrijkste.

Toen wij Quincy kregen, nu zo'n 10 jaar geleden, zagen we door de bomen het bos niet meer. Iedereen leek wel te weten wat we haar moesten voeren en het was steeds weer wat anders dat goed voor haar was. Aangezien Quincy onze eerste hond was en je nog redelijk 'leek' bent op dat gebied, kan je dat best onzeker maken. Nu zou ik daar maling aan hebben en bepaal ik zelf wel wat ik mijn honden geef, maar als ik er op terugkijk is het toch best apart dat iedereen (ook gewoon voorbijgangers in het bos!) zomaar zijn ongezouten mening geeft zonder dat je er om vraagt. Hetzelfde als mensen uit het niets opeens aangeven dat je hond wel wat kilotjes kwijt kan... :?
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Tja, wij eten toch ook biefstuk e.d. waarom is het dan zielig als een hond een haas of eend krijgt?

Het is dat ik nog te weinig tijd en te weinig info heb over compleet barf, anders zou ik daar mee bezig zijn. Nu hebben wij KVV en doe ik af en toe een dagje barf ertussen. Vind het heerlijk om mijn mannetje zo te zien genieten.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

Ik heb er totaal geen moeite mee. Het is de natuur, vind het ook natuurlijker dan iets eten of te eten geven (geldt dus voor mezelf als voor de hond) dat je niet thuis kan brengen.

Ik heb er ook een zeer uitgesproken mening over. Ik kan bijvoorbeeld niet begrijpen dat je geen wild konijn eet omdat je het zielig vind maar wel iedere week een lekker plofkipfiletje op je bord hebt liggen. :confused:
Maar goed uit de reacties uit mijn omgeving begrijp ik meestal dat ik daar een uitzondering ik ben. Zoveel mensen zoveel meningen. Ieder zijn meug uiteraard.
Ik word er heel erg gelukkig van als ik Castro met smaak een kwarteltje zie verorberen :)
Plaats reactie