Te veel energie?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Vbraam schreef:
-Marianne schreef:Ik denk dat je toch weer terug moet op de (lange) lijn en hem moet aanleren dat hij niet achter elke fietser of voorbijganger aan kan gaan. Wanneer een hond aan de lijn loopt, is het vaak makkelijker om zijn aandacht te trekken en wanneer een fietser of voetganger nadert, kun je zijn aandacht trekken met een speeltje of een snoepje. Wanneer hij de voorbijganger dan negeert, beloon je hem.
Over dat naar je toe komen: weet je wel zeker dat hij het commando "hier" volledig begrijpt? Als dat wel zo is: vraag hem regelmatig bij je te komen wanneer hij aan de lange lijn een stuk van je vandaan loopt. Als hij naar je toe komt, heel uitbundig belonen. Komt hij niet? Nog één keer roepen en als hij dan nog niet luistert, de lijn binnenhalen en met een korte lijn direct weer naar huis lopen zonder iets te zeggen. Honden zijn slim en hebben dan feilloos door dat jij dergelijk gedrag niet tolereert.
Verder zijn zoekspelletjes erg intensief voor honden. Je kunt een hondenspel kopen en daar brokjes in verstoppen die je hond vervolgens er uit moet zien te krijgen, maar je kunt ook gewoon brokjes verspreid door de woonkamer verstoppen. :)

Het commando hier begrijpt hij wel. Als hij moet wachten en dan wordt geroepen komt hij wel, maar als hij daarna door het dolle heen is wordt ie oost-Indisch doof. Betreft het negeren zijn we inderdaad op die manier al bezig. zijn begonnen met hardlopers door zelf met hem aan de riem te rennen waarbij hij dan niet mag springen maar gewoon netjes mee moet lopen. Dit gaat heel erg goed. voor het springen en enthousiast naar voorbijgangers hebben we ons ingeschreven voor de cursus bij onze hondenschool help mijn hond springt.
Als hij het commando wel kent maar toch niet naar je komt, dan negeert hij je gewoon keihard en dat moet gecorrigeerd worden (door dus direct naar huis te gaan met de lijn kort en zonder iets te zeggen).
Overigens: wanneer hij pas na 20x roepen naar je komt en je hem dan beloont, denkt hij van "Oh, de eerste keer dat baasje me niet roept hoef ik niet te komen, de tweede keer ook niet, de derde keer ook niet... Dus dan blijf ik toch gewoon m'n eigen gang gaan?!" Dergelijk gedrag moet je dus niet belonen maar corrigeren.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Probeer eens met een blikje kattenmousse of met een tube smeerkaas, je hond moet wel weten dat je deze hebt, dus even laten ruiken. Op korte afstand gelijk roepen, lekker van laten eten, en dan laten wat grotere afstand
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

:D wachten ....rond zijn 3e wordt het minder :wink:
Maar zonder gekheid, denkspelletjes, verstopspelletjes helpen echt, tenminste wel bij Bommel toen hij jong was :lol:
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
Evolv
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Evolv »

Alles wat je hebt geschreven is hetzelfde als bij mijn reutje (CHOCO REUTJE :evil: ) Hij is nu 1jaar en 1 maand. Hij begint nu een beetje te luisteren aan de lange lijn. Het commando hier lukt heel goed aan de lange lijn. Ook al ziet hij andere honden. Tot deze dan in de buurt komen om hem te passeren dan gaat hij over de rooie.. Dus ik lees wel mee voor wat oplossingen :D
Het is niet fijn wandelen meer met hem.. Het teefje is super. Echt relaxed rustig en zeer leuk speels.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Heb je hem geleerd om te volgen inclusief commando?
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

roelien schreef:Probeer eens met een blikje kattenmousse of met een tube smeerkaas, je hond moet wel weten dat je deze hebt, dus even laten ruiken. Op korte afstand gelijk roepen, lekker van laten eten, en dan laten wat grotere afstand
Zo hebben wij het ook gedaan, een tube smeerkaas doet echt wonderen, geloof me. Ik zou echt weer helemaal van vooraf aan beginnen. Korte afstand, in de woonkamer, commando 'hier' en dan een likje van de tube. Dan in de tuin. Dit zo blijven oefenen tot hij op grotere afstand meteen komt. Dan pas afleiding toe gaan voegen, dus bijv buiten, het hondenveldje etc. En probeer te gaan herkennen wanneer je succes hebt. Als je hond op het hondenveldje druk aan het dollen is met een andere hond heeft het waarschijnlijk totaal geen zin hem te roepen. Doe dit pas als hij heel eventjes geen aandacht heeft voor de andere hond, of als hij jouw richting op kijkt. Blijf ook niet tig keer zijn naam roepen! en ben altijd blij als hij wel komt. Het is echt heel veel trainen, trainen en nog eens trainen! Succes, het komt vast goed.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Precies, 'hier' komen moet je opbouwen door de kans op succes uit 100 % te laten bestaan. In een situatie dat het te moeilijk is moet je het niet proberen want dan ben je min of meer terug bij af.

Maar, jouw probleem is toch het druk zijn aan de lijn en geen aandacht voor jou? Ik zou hem eerst leren om jou te volgen met aandacht en dan heb je twee vliegen in 1 klap: het kost moeite voor hem om dit te leren wat veel meer energie kost dan beweging (daarmee bouw je alleen maar conditie op) en je hebt een fijne wandeling. Voordat je met 'hier' gaat oefenen zou ik eerst dat soort dingen perfectioneren. Als hij het goed gedaan heeft kun je hem mooi belonen met even los op een goede plek en misschien een apporteerspelletje zoals iemand al voorstelde.

Clickertraining is een fijne manier om dit aan te leren. Verder is het handig als je een aantal verschillende voertjes door elkaar mixt want het is de verrassing van de beloning die het doet.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Tarzan »

Tarzan wilde ook nooit komen toen we hem net hadden. Vooral niet als er andere honden waren. Hij wist van geen ophouden als het ging om spelen. Verder rende hij met andere honden mee als die met hun baasje de andere kant op gingen.
Ik heb hem steeds beloond met een brokje als hij bij me kwam. Momenteel gaat het heel goed. Hij komt redelijk goed op commando. Ook is hij niet meer zo erg geneigd om achter andere honden aan te rennen. En hij is iets minder enthousiast als het gaat om spelen met andere honden. Dat wil zeggen: hij vindt mij toch ook wel zo interessant dat hij reageert als ik hem roep.
Wel lijn ik hem aan als een hond waar hij mee speelt een andere kant op gaat als ik. Dan kan hij er in ieder geval niet achteraan rennen.

Kortom: Tarzan is nu een jaar en 8 maanden, en hij is een stuk rustiger en gehoorzamer geworden. We kregen hem op 21 maart. Er werd mij regelmatig gevraagd of ik het nog wel zag zitten met hem. Maar het is allemaal goedgekomen.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)
Viggo & Inge
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Viggo & Inge »

Jouw beschrijving van Gio lijkt mijn Viggo wel in zijn eerste jaar...Als pup heel braaf en rustig, toen hij begon te puberen, amai...hij heeft dan ook een tijd terug aan de lijn gelopen en veel geoefend, elke keer een beloning als hij kwam, regelmatig tussendoor eens roepen, belonen, en terug verder laten spelen en ontdekken. Dat lukte wel vrij snel, behalve als er andere honden te zien waren, dan kon ik blijven roepen en erachter lopen. Op zo'n moment was het loslopen onmiddellijk gedaan en bleef hij aan de lijn.
Nu is hij 3,5 jaar en al een hele tijd erg flink. Hij blijft zelfzeker en avontuurlijk tijdens wandelingen, loopt soms een eind voor mij uit maar komt meestal wel vrij snel als ik roep en kijkt wel altijd eens achter zich om te checken of ik nog steeds volg. Soms blijft hij wel wat treuzelen maar dan roep ik een 2de keer en wat kordater en dan haast hij zich wel.
Ik heb al horen zeggen dat eens een lastige puber "getemd" is, er meestal een hele leuke volwassen hond in de plaats verschijnt :)
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Vbraam »

Iedereen bedankt voor de adviezen, sorry dat ik even niet gereageerd heb.
Vanwege familieomstandigheden heeft Gio een paar dagen bij mijn ouders geslapen die vlak bij een park wonen. Zij hebben hem elke dag, meerdere keren mee het park ingenomen en hem daar los laten lopen. Hierdoor gaat het nu echt een stuk beter, hij kon meer zijn energie kwijt en ik denk dat mn ouders ook niet zo nerveus waren als ik. Ik denk zelf dat hij dat soms aanvoelde. Nu als ik hem los laat laat ik hem altijd eerst even z'n energie kwijt en zoek de momenten op waarop ik hem kan roepen. wanneer hij dus even stil staat en om zich heen staat te kijken. Als hij druk bezig is, fluit ik meestal eerst. soms komt hij dan gelijk, andere keren staat hij om zich heen te kijken van "ik hoor wat"en dan geef ik het commando hier. 9 van de 10 keer komt hij dan gelijk aanrennen voor een koekje. Heb nu verschillende koekjes in m'n zak en elke keer is het dus een verassing wat eruit komt. ook komt hij mij soms zelf even opzoeken en dan krijgt hij ook een lekker koekje. Al met al gaat het los weer wat beter, denk dat het heel erg belangrijk is om het gewoon ook vaker te doen ( durfde het op een gegeven moment niet echt meer).

Aan de lijn hebben mn ouders wat minder geoefend dus daar moet ik nu weer mee aan de gang, maar zal inderdaad even aan de trainster vragen hoe ik dat het beste met de jachtlijn kan doen zodat dit ook steeds minder wordt.
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Toen ik met Bob ging trainen op hier komen ben ik begonnen met de lange lijn in een prikkelarme omgeving (weiland of grasveld). Daarna heb ik het daar los geoefend. Toen dat goed ging ben ik gaan wandelen in de polders, daar hebben wij een fietspad lang het water en daar kom ik zelden andere honden tegen. Toen dat goed ging ben ik naar het bos gegaan. en daar ben ik nog steeds aan het trainen met hem. 80% van de keren gaat het al goed, maar als een hond heel enthousiast op hem afkomt of lekker ruikt is het nog moeilijk.

Misschien heb je hier wat aan.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Met Bruce hebben we een fluitje geprobeerd, op zich werkt dat prima, als het fluitje gaat dan weet hij dat hij moet komen en hij ,kwam en komt direct, uitbundig belonen, met een snoepje of gewoon uitbundig prijzen.

Verder wordt er elke dag met de honden gefietst, worden ze weliswaar niet geestelijk moe van , nadeel is dat ze er een enorme conditie van krijgen, als fietsen niet jouw hobby is moet je er ook niet aan beginnen want die conditie willen ze natuurlijk gebruiken en ze kijken niet naar regen en wind,(ik gelukkig ook niet).

Voor fietsen is Gio trouwens nog te jong, moet je nog een half jaartje mee wachten.

Succes met de kleine.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Vbraam »

Noah/Bruce schreef:Met Bruce hebben we een fluitje geprobeerd, op zich werkt dat prima, als het fluitje gaat dan weet hij dat hij moet komen en hij ,kwam en komt direct, uitbundig belonen, met een snoepje of gewoon uitbundig prijzen.

Verder wordt er elke dag met de honden gefietst, worden ze weliswaar niet geestelijk moe van , nadeel is dat ze er een enorme conditie van krijgen, als fietsen niet jouw hobby is moet je er ook niet aan beginnen want die conditie willen ze natuurlijk gebruiken en ze kijken niet naar regen en wind,(ik gelukkig ook niet).

Voor fietsen is Gio trouwens nog te jong, moet je nog een half jaartje mee wachten.

Succes met de kleine.
Wij zijn helemaal geen fietsers dus waren dat ook niet van plan. Zijn wel vanplan om te trainen met de fiets maar dan meer dat hij ze niet mag aanvallen en achterna rennen. Net als hardlopers
Plaats reactie