doof

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
jarco&jisse

doof

Ongelezen bericht door jarco&jisse »

Hoi hoi...

Ik dacht... heejj een luisterhond??? Is dat niet wat voor mij... Dacht dus gelijk aan een hond die voor je hoort.. volgens mij moet zoiets bestaan, al wordt hier dus totaaaaaaaal wat anders bedoeld... :? Toch... wil ik hier mijn vraag kwijt... wie weet of deze honden ook handig zijn voor dove mensen en zo ja hoe???? :)

dikke groet
Jacquelien
JvH

Ongelezen bericht door JvH »

Nou,ik ben een beetje dovig mis bepaalde tonen,als ik buiten ben hoor ik de deurbel niet en telefoon niet.
Telefoon vindt ik geen probleem,lekker rustig :)
De deurbel geven de honden aan,aangezien er altijd wel eentje bij me is, kan ik zien of er iemand aan de bel is.
Zou er een commando van kunnen maken dat ze mij aan moeten aan raken,maar dit doet Hooch alleen als hij naar buiten wil,drukt hij met zijn neus tegen mij dijbeen.
Dus ongemerkt heb ik veel profijt van onze honden.
Op zic met de moderne techniek denk ik dat een luister hond binnen huis,een minder toegevoegde waarde wordt.
Echter buitens huis met verkeer,kunnen ze een belangrijk waarschuwings instrument zijn.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Zo'n honden voor dove personen noemen ze "signaalhonden". Ze worden soms door bepaalde hondencentra/hulphondenscholen opgeleid. Maar het fijne weet ik er ook niet van!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

signaalhonden kunnen de dove mens waarschuwen voor bepaalde dingen, bv wanneer iemand iets wil zeggen en de dove heeft het niet door, de wekker, de fluitketel bij het water koken, de magnetron, het verkeer, bv de oversteeklichten hebben ook een geluidssignaal. de telefoon uiteraard, de baby die huilt. ga zo maar door.
al me kinders uitgevlogen
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karlien »

Een signaalhond wordt speciaal getraind om te reageren op geluiden die mensen (en honden) als gewoon aannemen. De getrainde hond kan signaleren wanneer een geluid geproduceerd wordt en aangeven waar het geluid vandaan komt (= geluidsbron).
Honden kunnen getraind worden om te reageren op de volgende mogelijke geluidsbronnen:

GELUIDSBRONNEN IN HUIS

Deurbel
Kloppen op raam of deur
Rookmelder alarm
Kookwekker, oven of magnetron klok
Huilen van een baby
Familielid of iemand anders die de naam van de gebruiker c.q. dove/slechthorende roept
Kind dat ‘mamma’, ‘papa’ of een ander woord voor een gezinslid roept
Telefoon
Wekker
Computergeluiden
Toeteren van auto in garage of oprijlaan

GELUIDSBRONNEN BUITENSHUIS

Sirene van politie, brandweer of ambulance en aangeven waar het vandaan komt
Brandalarm op de werkvloer
Onderscheiden van de (tekst-)telefoon van de gebruiker c.q. de dove/slechthorende van alle andere telefoons op de werkvloer
Naam van de gebruiker c.q. de dove/slechthorende als een collega roept
Mobiele telefoon
Toeterende voertuigen van dichtbij

ANDERE MOGELIJKE TAKEN

Terugbrengen van gevallen voorwerpen of waarschuwen dat er voorwerpen gevallen zijn, zoals sleutels, geld of andere toebehoren
Veiligheid
Notities overbrengen tussen familieleden
Berichten overbrengen tussen gezinsleden/partners, gebruik makend van voorwerpen die ergens voor staan zoals laten weten dat het etenstijd is of dat er direct hulp nodig is
De hond kan de gebruiker c.q. dove/slechthorende zoeken en naar degene brengen die roept
Waarschuwen bij naderend verkeer van achteren of plotseling van richting veranderende voertuigen. Dit is een taak die beroep doet op het intelligente ongehoorzaamheidprincipe van een signaalhond .
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karlien »

Dit is mss nog een interessante link voor je:
http://www.stichtingplotsdoven.nl/index ... gen/10.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
jarco&jisse

Ongelezen bericht door jarco&jisse »

Ik wil iedereen bedanken voor die snelle reacties, ik heb er zkr wat aan!!!!
Thnxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!!!!!!

dikke groet
Jacquelien :P
Plaats reactie