Vaccinaties kunnen zeker risico's met zich meebrengen, denk vooral aan auto-immuunziektes. Vandaar dat ik zelf ook op maat ent. D.w.z. wel netjes alle pupentingen en na een jaar nogmaals de hele cocktail, maar vervolgens om de zoveel tijd titers laten bepalen en pas aan de hand daarvan evt. opnieuw vaccineren. Weil ent ik na die herhaling op het eerste jaar overigens nooit meer tegen.
Door zo te vaccineren belast je het immuunsysteem niet overbodig en kan die ene rabiesenting er echt nog wel bij.
Als je je hond mee wilt nemen naar het buitenland, dan is die rabiesenting nou eenmaal verplicht. Maar goed, van Intervet is die vaccinatie vervolgens ook weer 3 jaar geldig, dus dat is te doen.
Om besmetting met leishmania door zandvliegjes te voorkomen kun je het beste minimaal 2 wkn vantevoren een tekenband omdoen van Scalibor, deze voorkomt tevens dat hartwormmuggen je hond steken en dat teken zich aanhechten en vervolgens volzuigen (die o.a. babesia en lyme over kunnen brengen).
Het is wel raadzaam i.v.m. toch evt. mogelijke steken van hartwormmuggen, je hond binnen een maand na de 1e evt. blootstelling aan dergelijke muggen te ontwormen met een geschikt middel daarvoor (bijv. Milbemax tabletten). En dit vervolgens te herhalen wederom ca. een maand na de laatste mogelijke blootstelling aan dergelijke muggen.
In jouw geval als je maar 2 wkn gaat, zou ik het in 1x oplossen, door 4 wkn na thuiskomst beide honden met Milbemax te ontwormen, dan zit je echt wel safe (nagevraagd aan vertegenwoordiger van dergelijke middelen, heeft met larvaal stadia van hartworm te maken wat je maar in een bepaald tijdsbestek ongedaan kunt maken).