"Dankzij onze dieren zien we hoe mooi de wereld is"

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Bron: Gazet van Antwerpen, 13 juli 2009

In België vervangen zo'n veertig honden dag in dag uit de ogen van hun blinde of slechtziende ­baasjes. De dieren doorbreken het isolement en geven de mensen een gevoel van onafhankelijkheid.

Op de jaarlijkse ontmoetingsdag afgelopen weekend in Olmen, aan Hondenschool 't Kruierke, wordt meteen duidelijk hoe belangrijk deze trouwe viervoeters zijn. Buitenshuis werken of studeren, is voor velen enkel mogelijk dankzij de hond die hen elke dag veilig van en naar het werk brengt.

Ravotten

Theater- en filmbezoekjes of uit eten gaan, alles kan en mag met de hond. Zaterdag kregen de honden de gelegenheid om te spelen en te ravotten, maar tegelijkertijd bewezen ze hun enorme trouw. Ze trokken aan leibanden om zo snel mogelijk bij hun eigen baasje te zijn.

De blinden en slechtzienden zelf wisselden ervaringen en ideeën uit. "Het is prachtig om te zien hoe deze mensen aan zelfstandigheid winnen", weet Jules O'Dwyer van het Centrum. "Elke keer weer bedenk ik bij mezelf dat we prachtig werk leveren met het centrum."

Ook de gastgezinnen die de honden tijdens hun eerste levensjaar opvangen, beamen dat. "Wij staan de dieren af en dat doet pijn, maar als je ziet hoeveel vreugde ze anderen schenken, is het dat allemaal waard."

"Er zit drie jaar tussen een aanvraag voor een geleidehond en de toewijzing", zegt Jules O'Dwyer van het Centrum voor Geleidehonden. "Dit omdat de selectie en opleiding erg streng zijn. Actieve honden horen niet thuis op een appartement, rustigere exemplaren plaatsen we bij senioren. De hond moet ook medisch in orde zijn en het baasje moet er zelf voor kunnen zorgen."

"Olly is mijn eerste geleidehond, ik heb hem bijna vier jaar", zegt Kim uit Beerse. We wandelen elke dag vijftien kilometer. Ik ben bijna nooit meer thuis. Vergaderingen, optredens en zelfs festivals zijn geen probleem, Olly brengt mij overal. Dankzij hem kan ik zien hoe mooi de wereld is. We kunnen ons met ons tweetjes aardig redden op ons appartementje met tuin.

"Mijn eerste geleidehond Enka is met pensioen. Ik zat vier maanden zonder hond en dat was moeilijk. Gelukkig was Jackie vlug beschikbaar. Met hem kom ik weer vlot buiten. Ik werk voltijds, waar hij mij veilig naartoe brengt. Af en toe krijgen we een opmerking, maar geleidehonden zijn vrij goed ingeburgerd. Ik wil geen seconde meer zonder!"

Nele CAEYERS
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Charella

Ongelezen bericht door Charella »

Ze denken dat Olly een reu is :lol: Is je dat zelf ook opgevallen? Er staat steeds hem :) Het is wel een mooi artikel :klasse:
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Het is idd een mooi artikel! Leuk dat ze zo'n artikel plaatsen :)
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Jess

Ongelezen bericht door Jess »

Jullie worden echt beroemd. Leuk hoor.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Jep, die Olly is toch echt een meisje hoor! Maar het was wel zo dat er toen ene omwisseling is gebeurd nl. dat ik even de zwarte lab reu van iemand anders in m'n handen had dus misschien dacht ze daarom dat het om een reu ging.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Charella

Ongelezen bericht door Charella »

Miske schreef:Jep, die Olly is toch echt een meisje hoor! Maar het was wel zo dat er toen ene omwisseling is gebeurd nl. dat ik even de zwarte lab reu van iemand anders in m'n handen had dus misschien dacht ze daarom dat het om een reu ging.
Dan is er dat gebeurd :D Ik begon ook eerst aan mezelf te twijfelen hoor 8) :lol: maar toen zag ik bij je account toch echt een teken dat het een meisje was :D
Plaats reactie