Tips voor in de sneeuw met je hond

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Tips voor in de sneeuw met je hond

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Sneeuw en ijstips

Houdt de haartjes tussen de kussentjes kort. Dit voorkomt dat er sneeuw tussen blijft plakken.
Mocht uw hond toch mank gaan lopen tijdens een wandeling in de sneeuw, controleer dan even of hij geen bevroren stukjes sneeuw tussen z'n tenen heeft zitten. Zo ja, dit verwijderen en de wandeling kan weer worden voortgezet.
In de winter wordt er veel pekel gestrooid op de wegen en fietspaden. U kunt de voetzooltjes van uw hond hiertegen het beste beschermen door ze thuis al in te smeren met vaseline. Er is ook een speciaal smeerseltje bij de dierenspeciaalzaak te krijgen, maar vaseline volstaat ook.
Bij thuiskomst de pootjes goed afdrogen, ook tussen de tenen. Evt. voor het afdrogen de poten even afspoelen in een bakje lauw water. Bij sneeuw ook na de wandeling controle op bevroren stukjes sneeuw.
Laat honden geen sneeuw eten, dit is slecht voor de maag. Bij grote rassen die toch al gevoelig zijn voor een maagkanteling kan het eten van sneeuw deze zelfs veroorzaken. Ook kunnen honden van het eten van sneeuw diaree krijgen.
Ga nooit met uw hond op het ijs. Een hond heeft er namelijk geen idee van of het ijs veilig of onveilig is. Went u uw hond eraan om op het ijs te lopen, dan zal hij dit ook doen als de dooi heeft ingezet, met allerlei mogelijke vervelende gevolgen.
Bovendien kan uw hond op het gladde ijs lelijk in een spagaat gaan en zich ernstig blesseren, niet doen dus!
Overdrijf niet met de wandeling, ook niet in een mooi winterlandschap. Houd rekening met de leeftijd en de conditie van uw hond.

Droog de hond goed af na de wandeling en zorg dat hij op een droge, tochtvrije plaats nog heerlijk kan nagenieten.

:wink:

Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Goeie tips!

Olly heeft geen last van de sneeuw, en eet het ook niet op ofzo :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
soraya

Ongelezen bericht door soraya »

goeie tips.. hier eten ze het wel.. maar maar een klein beetje!!
roger

Ongelezen bericht door roger »

Bedankt voor de tips!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Hier happen ze ook in de sneeuw hoor. :roll: En geen flubber gelukkig.
Die haartjes tussen de kussentjes laat ik lekker zitten. :D Nooit gemerkt dat Missy er last van zou hebben. Die andere twee hebben daar minder haartjes dus daar hoef ik niets aan te doen ook. :)

Verder is het gezonde logica toch?
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Heel vreemd, Sara heeft echt nog nooit last van sneeuw gehad, maar straks na de wandeling trok ze beide haar achterpootjes op alsof ze pijn had. :( Dus ik haar pootjes gecontroleerd en naar huis gegaan (toen liep ze weer gewoon), thuis goed afgedroogd.
Op gepekelde wegen loop ik niet dus dat is het niet geweest.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Boukje schreef:Heel vreemd, Sara heeft echt nog nooit last van sneeuw gehad, maar straks na de wandeling trok ze beide haar achterpootjes op alsof ze pijn had. :( Dus ik haar pootjes gecontroleerd en naar huis gegaan (toen liep ze weer gewoon), thuis goed afgedroogd.
Zo koud dat haar kussentjes pijn deden? :confused: Of de harde ijsachtige stukjes op de straat/stoep?
Even kijken of de zooltjes heel zijn. Verder kun je ze nog met vaseline insmeren voor er naar buiten gaat. :) Baat het niet dan schaad het zeker niet immers.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

let op neem zuurvrije vaseline, dus niet zomaar een merk nemen, niet zuurvrij bijt in bij kleine sneetjes en wondjes!!!!!!!!!!
al me kinders uitgevlogen
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

speurneus carola schreef:let op neem zuurvrije vaseline, dus niet zomaar een merk nemen, niet zuurvrij bijt in bij kleine sneetjes en wondjes!!!!!!!!!!
Goeie aanvulling, thx! :)
Anne.

Ongelezen bericht door Anne. »

Quinty heeft ook de tic om onderweg sneeuw te happen, iedere keer een beetje. Maar ze heeft er geen last van, dus laat ik dr maar genieten :?
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Saskia.Bernadette schreef:
Boukje schreef:Heel vreemd, Sara heeft echt nog nooit last van sneeuw gehad, maar straks na de wandeling trok ze beide haar achterpootjes op alsof ze pijn had. :( Dus ik haar pootjes gecontroleerd en naar huis gegaan (toen liep ze weer gewoon), thuis goed afgedroogd.
Zo koud dat haar kussentjes pijn deden? :confused: Of de harde ijsachtige stukjes op de straat/stoep?
Even kijken of de zooltjes heel zijn. Verder kun je ze nog met vaseline insmeren voor er naar buiten gaat. :) Baat het niet dan schaad het zeker niet immers.
Nou ja, het was hier gister de hele dag -10 dus echt heel raar vind ik het niet. Maar haar kussentjes zijn heel. Vandaag heeft ze ook geen last gehad. :) Bedankt voor de vaseline tip, die heb ik alleen helaas niet in huis.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Bij ons hebben ze soms last van de pekel die op de fietspaden wordt gestrooid. Die vermijden we dus waar het maar kan. :)
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Uierzalf voldoet ook :)
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Mandy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Mandy »

hier wil ze de vaseline er af likken, kan dat kwaad?
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Na het aanbrengen gelijk naar buiten gaan? En het hoeft maar heel dun erop he. :wink:

Kwaad kan het niet, teveel zal laxeren vermoed ik. :)
Plaats reactie