Fietsen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Els
Speurneus
Speurneus

Fietsen

Ongelezen bericht door Els »

Nu eindelijk het ijs, de sneeuw en de hele lage temperaturen over zijn, zijn we weer gaan fietsen.
We fietsen nu nog wel korte rondes, ik wil hem nu zeker niet over verhitten of oververmoeien. Eerst weer even rustig opbouwen :wink:
Na het fietsen gaat ie lekker in zn mand, met een fleecedekentje om rustig af te koelen.

Tot welke - temperatuur doen jullie dat? Gebruiken jullie een dekje of juist niet? Hier word uiteraard niet gefietst met ijs en sneeuw, maar ik vroeg me af hoe jullie dat doen.

Als dit topic in de verkeerde hoek staat, verplaats het maar. Ik wist niet goed waar ik dit moest posten.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Ollie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Ollie »

Ik fiets eigenlijk het hele jaar, tenzijn het warmer is dan 20 graden (of dan ga ik heeel vroeg) of dat het glad is. Ik zorg ervoor dat ik het eerste en laatste stukje (5 min) langzaam fiets, eigenlijk een soort cooling down. Verder doe ik niets bijzonders.
Natuurlijk heb ik het eerst wel rustig opgebouwd.
Groetjes Saskia & Ollie
Afbeelding
Een Monika orginal!!
ester01

Ongelezen bericht door ester01 »

ik fiets met Cooper niet als het warmer is dan 18 graden omdat hij sneller last heeft van de hitte maar verder eigenlijk het hele jaar (al hebben we de laatste maanden niet veel gefietst :oops:). Een dekje gebruik ik sowieso niet ook niet als het erg koud is, hij krijgt het vanzelf warm.
Nienke & Foofer

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

ik fiets ook niet als het glad is, ben veels te bang dat ik zelf val en ze glijden dan teveel uit lijkt mij. Ook inderdaad niet als het te warm is, het asfalt is dan gewoon te warm voor hun sokjes.
Maar verder wel en net wat Saskia zegt, rustig beginnen en even een langzaam tempo starten en eindigen.
swieppie

Ongelezen bericht door swieppie »

Fietsen kun je het hele jaar wel. Mits de temperatuur boven de 20 graden is. Een deken is echt niet nodig. ze hebben twee huiden en koelen echt niet snel af.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Wij hebben vandaag ook weer gefietst, heerlijk!
Ik ga het laatste stukje (5 á 10 minuten) altijd lopen of heel langzaam fietsen als cooling down. Een dekentje krijgen ze daarna niet over, is niet echt nodig in de huiskamer.
Ik fiets niet als het glad is of als het warmer is dan 20 graden. In de zomer houd ik het bij lange wandelingen (vroeg in de ochtend of later op de dag) met zwemmen tussendoor, ze hebben snel last van de warmte, ik fiets alleen buiten het warme seizoen.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Ik denk dat fietsen altijd kan, mits het niet te warm is en natuurlijk mag het niet glad zijn (en pekel is ook niet aan te raden!).

Na het fietsen rustig laten bijkomen. Dekje vind ik niet nodig als ze mee naar binnen gaan. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
ryan

Ongelezen bericht door ryan »

en vanaf welke leeftijd ?
ik weet dat King nu nog te jong is maar ligt de leeftijd bij 1 jaar of anderhalf of misschien wel 2 ?
ik ben ook altijd met m,n vorige hond gaan fietsen maar dit was een herplaatser en al volwassen.
Alleen nu kwam ik bij het opruimen die springer tegen daarom deze vraag.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Ik begin met naast de fiets lopen (niet echt fietsen dus) met een paar maanden. En dan vanaf een maand of 10 rustig opbouwen met 5 minuutjes per keer.

Er is een heel schema in het boek van de NLV te vinden. Weet niet of je dit boek hebt Ryan? Ergens hier op het forum heeft het ook wel eens gestaan, weet zo gauw niet meer waar........
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Dit mag als de hond 1 jaar is. Voorzichtig beginnen met lopen naast de fiets terwijl u ook loopt, de hond moet eraan wennen dat hij rechts van u loopt met de fiets tussen u in. Dan voorzichtig op de fiets volgens onderstaand schema.
Week 1: 5 minuten om de dag
Week 2: 5 minuten iedere dag
Week 3: 10 minuten om de dag
Week 4: 10 minuten iedere dag

Volgens schema verder opvoeren tot 30 minuten iedere dag. ALS DE TEMPERATUUR BUITEN HOGER DAN 20 graden IS, IS FIETSEN MET DE HOND "DIERENMISHANDELING".
Pas bij fietsen verder op voor:
- Oververhitting: de hond kan alleen koelen middels "panting" d.w.z. oppervlakkig hijgen en verdampen. Vermoedt u oververhitting, neem de temperatuur van de hond. Is die hoger dan 40 graden dan de hond meteen afkoelen door middel van natte doeken en natspuiten, dan de dierenarts bellen.
- De voetzooltjes: blaarvorming wordt bij de dierenarts nogal eens gezien bij "fiets"honden, met name bij de honden die incidenteel naast de fiets lopen.
Bouw het daarom rustig op.
Er zijn tegenwoordig ook "springers" te koop, waarmee het veiliger fietsen is met de hond.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Volgens mij is dat jaar ook een beetje achterhaald 8)

Verder geen tips hier, wij hebben geen fiets :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
ryan

Ongelezen bericht door ryan »

ok bedankt voor de informatie is toch sneller dan dat ik dacht .
kan ik over een paar maandjes de springer weer voor de dag halen om te oefenen mits het weer het toelaat natuurlijk.
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

ik ben met roef op aanraden van de da begonnen toen hij 9 maanden was ongeveer.
en wat mijn voorgangers al schreven :ik fiets niet met roef als het warmer is dan 20 graden en als het glad is :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Plaats reactie