Knagen aan houten apporteerblok

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Roosje

Knagen aan houten apporteerblok

Ongelezen bericht door Roosje »

Hoi allemaal, ben met Roos aan het trainen voor het apporteren.
Bij de dierenwinkel een houten apporteerblok gekocht.
Nu komt ze het blok wel terugbrengen en in mijn hand geven (nog niet eerst zitten..) maar soms gaat ze ook aan het blok knagen (met name het midden stuk). Ook tijdens het terugbrengen bijt ze in het middenstuk. Hoe kan ik dit voorkomen...?
Ook als ik Roos voor/naast mij laat zitten en dan het blok in haar bek stop, begint ze gelijk met knagen....
Esther87

Ongelezen bericht door Esther87 »

Ik zou zelf een dummy van jute halen.
Deze zijn erg moeilijk kapot te krijgen,en ze zijn nog niet eens zo duur ook.
Hout kan toch gaan splinteren,wat gevaarlijk is.

Heel belangrijk is dat je de dummy,of het houten apporteerblok,alleen gebruikt voor het apporteren,en het niet als 'gewoon speelgoed' wordt gezien.
Zo wordt het echt een feestje,en leren ze naar mijn mening ook sneller te apporteren.

Kent ze het commando 'los'?
Als ze gaat knagen,geef haar dan dit commando.
Elke keer als ze dit doet. (wel belonen daarna natuurlijk)
Het belletje gaat dan vanzelf wel rinkelen.
saskia burghout
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door saskia burghout »

ik zou een canvas dummy gebruiken en de hond aan de lange lijn houden en elke keer de dummy op 15 meter van je vandaan leggen (net zo lang hoe je lijn is) uit einde vast houden.
en er na toe sturen zodra hij de dummy heb en er op gaat bijten nee roepen en binnen halen de hond dat hij niet de kans krijg om er in te bijten.
en als hij het ook doet met dummy zittend naast je.zou ik elke keer de dummy zelf in de bek stoppen voor hem gaan staan en effe vast laten houden zonder dat hij er op bijt braaf zeggen en gelijk er weer uit hallen (los zeggen.)en een koekje geven en zeggen dat hij helemaal geweldig is.en dit opbouwen tot wat langer kwa tijd.
wat ook help maar dat moet je zelf weten dummy in bek plaatsen vast laten houden hand onder zijn bek plaatsen en vast houden dat hij zijn kop niet alle kanten op kan bewegen en elke een tik op ze snuit geven als hij er in gaat bijten en nee zeggen.en als hij dat niet doet (bijten )dummy uit zijn bek halen (los zeggen)en zeggen dat hij hellemaal geweldig is en koekjes geven.als je dat een stuk of 5 x achter elkaar doet is het wel genoeeg op een dag maar dit wel elke dag doen en opbouwen 5 sec in het begin is al geweldig.en dit opbouwen tot langer en daarna de afstand groter maken tussen jou en de hond stap naar achteren,daarna 2 meter en dan naar je toe roepen,daarna weer verder.ik zou wel de langelijn erop houden heeft hij er geen zin in en gaat klieren gelijk de hond naar je toe halen dan heb de hond altijd het idee dat hij geen rottigheid kan uit halen omdat de lijn er aan zit.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Het kan zijn dat ze denkt dat ze op hout mag knagen omdat ze bijvoorbeeld ook altijd op stokken mag bijten. Dan zou ik een apporteervoorwerp nemen dat niet van hout is en daarmee beginnen te oefenen.

Zowiezo is het handig om bij het begin te beginnen en eerst LOS en VAST aan te leren voor je gaat apporteren.
Bij VAST doe je het voorwerp zelf in de bek van de hond en haalt het er ook zelf weer uit bij LOS. Zo kan je meteen ingrijpen als ze begint met 'bijten' op het voorwerp. En van daaruit ga je uitbouwen.

Ik weet niet of je plannen in die richting hebt maar als ze op het apport 'bijt' tijdens een apporteerproef wordt je onmiddellijk gediskwalificeerd. Daarom is het belangrijk om de basis goed aan te leren, aangeleerde fouten zoals deze zijn moeilijk af te leren als ze het eenmaal doen.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Plaats reactie