Eerste keer training gehad

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Saskia
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Eerste keer training gehad

Ongelezen bericht door Saskia »

Vandaag zijn we naar een nieuwe jachtcursus geweest.
Er zitten veel goede honden bij in de C-groep waar wij in trainen.
Benco en nog een aantal honden zijn duidelijk minder.

Ik ben daar ook wel erg geschrokken.

Ik zag een voorjager zijn hond (geen lab) aan zijn oren en zijn rugvel naast zich neer zetten. En niet één keer, nee, een paar keer. De hond piepte ervan :?

Ook adviseerde ze ons een slipketting, behalve als ik daar tegen was.
Ja dus :?
Een aantal honden droegen ook zo'n ding.
Ik dacht dat dat iets van 'vroeger' was...

Is dit de manier,
en ben ik een 'weekdier' (kan ook)

Of zie ik gewoon een bijzonder voorbeeld?
Ik zou de muziek willen kennen waarvoor de staart van mijn hond de maat slaat!
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door riwka »

Ik denk een bijzonder voorbeeld hoor. Ik doe niet aan jachttraining, maar zo ga je in mijn ogen niet met je hond om. En waarom een slipketting die dingen waren toch verleden tijd of vergissen wij ons :confused:

Misschien dat mensen die zelf ook aan jachttraining doen je er meer over kunnen vertellen.
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

klinkt niet echt als een training voor retrievers...
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
willie

Ongelezen bericht door willie »

Met een slibketting mag je bij onze hondenschool linearecta naar huis, die dingen zijn uit den boze :shock:

Jammer dat sommige trainers hun visie nog niet hebben aangepast :(
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Het is niet overal normaal dat er met slipketting getraind wordt maar op sommige/veel plaatsen doen ze dit wel. Bij veel jachtcursussen heerst toch nog best machocultuur waarbij het 'stoer' is om wat ruig met je hond om te gaan.

Je kan hier misschien best een goede jachttraining volgen maar blijf wel nadenken over wat je wel wil met je hond en wat beslist niet. Vraag ook gerust om alternatieve oplossingen als er iets geadviseerd of gedaan wordt waar je niet achter staat. Blijf in gesprek met je trainer want als je in het geheel niet open staat voor de manier van trainen is dit misschien niet jullie cursus.

Als het echt niet gaat en er worden geen alternatieve oplossingen samen met jou gezocht waar je wel achter kan staan, dan zit er niks anders op dan een andere training te zoeken.

Ik heb met Pandora bij een vergelijkbare trainer getraind en heb het daar altijd heel erg naar mijn zin gehad. Met die trainer was ook discussie mogelijk over de manier waarop je met je hond om ging. Hij zei soms: "Het is niet mijn manier maar het is jouw hond dus je mag het gerust op jouw manier proberen".
Daarna heb ik nog een trainer gehad die de gewoonte had om je hond over te nemen en 'aan te pakken'. Daar ligt voor mij wel een duidelijke grens. Als mijn hond gecorrigeerd moet worden dan doe ik dit zelf, ik wil echt niet dat een ander dit doet.
Waar ik ook erg tegen ben is het 'over water trekken' van een hond die niet wil of durft zwemmen.

Dus... haal eruit wat je kan leren en laat je niet meeslepen in dingen waar je echt niet achter staat. Een hond leert het best van positieve ervaringen.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly »

Rare manier van training vindt ik. je mag de hond nooit aan nekvel trekken, laat staan oren en ruggewervel :shock: Slipketting kan helpen bij het apel maar daarna overgaan op jachtlijn.
Ik zou hier dus niet trainen...
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
margreet
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door margreet »

Ik ging wat anders zoeken ,gewoon jachtlijntje en op een normale manier aan zijn verstand brengen wat je van hem verlangt, zeker als hij nog geen ervaring heeft.
Kortom IK zou dit niet willen.
Ik doe al vier jaar aan jachttraining en wedstrijden etc en heb al heel wat bereikt met een diervriendelijke training
Afbeelding
Geef nooit uitleg. Je vrienden begrijpen je wel en je vijanden geloven je toch niet
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Zelfs al zou ik mijn hond tijdens zo'n les anders behandelen, zou ik er nog niet willen zijn. Ik kan daar werkelijk van wakker liggen.... :(

Nee hoor, voor mij is het leven een plezier. Voor Bob ook. En wat een resultaat ook mag zijn, alles moet leuk blijven.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Pandora
Speurneus
Speurneus

Het kan aan mij liggen maar ik vind een jachtlijn niet zo heel anders dan een slipketting. Die zijn beide alleen geschikt voor honden die al netjes mee kunnen lopen. Zolang ze dat nog niet kunnen kan je beter een makkelijk los te klikken halsband gebruiken.

Ik neem aan dat deze jachttraining redelijk in de buurt is van waar jullie wonen. Niet iedereen is bereid of in staat om minstens een uur te rijden voor een jachttraining dus ik kan me zo voorstellen dat je het wel wilt proberen voor je op zoek gaat naar een training die verder uit de richting is.
Het is lastig maar niet onmogelijk, dat is wat ik wilde zeggen. Ik zie er ook wel weer een uitdaging in om die 'ruige rakkers' te laten zien dat het ook op een positieve manier kan. Als je redelijk blanco bezig bent met je eerste hond is dit misschien niet zo'n heel goed idee omdat je dan nog erg op zoek bent naar de handleiding van je hond.

Je zou ook nog eens kunnen kijken naar apporteersport ipv jachttraining, dat is er misschien ook wel in jullie omgeving. Daar trainen ze over het algemeen wel op de positieve hondenschoolmethode.
Afbeelding
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Ik doe ook aan jachttraining. Mijn honden hebben dan een jachtlijntje aan. Met een halsband door ruw terrein laten gaan is geen goed idee, de honden zouden zich kunnen ophangen :?

En het is nergens voor nodig om bij jachttraining ruw met je hond om te gaan. Wel wordt basisgehoorzaamheid verondersteld in de gevorderde groepen, niet als je net begint, dan ben je er immers om alles nog te leren? :)

Van een macho cultuur is me bij mijn jachtschool niets gebleken, maar misschien heb ik gewoon enorm geboft. :D Er wordt bij ons op een positieve manier met de honden omgegaan. En met de baasjes ook hoor. :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Pandora
Speurneus
Speurneus

@Saskia.Bernadette:

Daarom moet het een makkelijk los te klikken halsband zijn, die kan je losklikken op het moment dat hij mag gaan zodat hij zonder iets door de struiken kan :wink:
Zo heb je wel de ondersteuning van een gewone halsband maar hij kan ook gemakkelijk om/af zoals een jachtlijn.

Je hebt inderdaad geboft :) Ik heb op meerdere plaatsen getraind, veel mensen zien trainen en veel dingen gezien waarvan ik mij het nut en de zin afvraag :confused:
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

jaaaaaaaaa de matcho cultuur van jachttraining. Absoluut een bekend fenomeen 8) Op de gemiddelde workingtest zie je het al zat gebeuren dat honden keihard worden afgeranseld buiten de proeven om, om de frustratie van de eigenaar af te voeren 8) Gelukkig zijn er ook steeds meer die wél inzien dat de labrador een hond met een zacht karakter is, die je rustig moet behandelen. Helaas zijn er maar weinig goede mogelijkheden om te trainen in Nederland en moet je er vaak ver voor reizen. Ik train bij iemand op een uur rijden van ons, en daarnaast bij de fokker op zo'n 2,5uur rijden, of ik ga naar België (ook niet bepaald om de hoek :wink: )
Maar ik heb wel een duidelijke visie en houd mij hier ook aan, wát een ander er ook van vindt :)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Pandora schreef:@Saskia.Bernadette:

Daarom moet het een makkelijk los te klikken halsband zijn, die kan je losklikken op het moment dat hij mag gaan zodat hij zonder iets door de struiken kan :wink:
Zo heb je wel de ondersteuning van een gewone halsband maar hij kan ook gemakkelijk om/af zoals een jachtlijn.

Je hebt inderdaad geboft :) Ik heb op meerdere plaatsen getraind, veel mensen zien trainen en veel dingen gezien waarvan ik mij het nut en de zin afvraag :confused:
Oh op die manier! :) Lina hing soms in de jachtlijn als ze niet aan de beurt was, te jong en te enthiousiast he, dus de laatste training heb ik haar los voorgejaagd (de hele anderhalf uur!) en dat ging toppie. Daar krijg je dus bij mijn jachthondenschool (verbonden aan dacht ik, maar niet van de KNJV) de ruimte voor. Leuke trainers met passie voor het trainen van honden. En in mijn woonplaats, echt boffen dus. :applaus: Er trainen ook verschillende niveau's hoor en met heel veel verschillende honden. De ene trainer is misschien wat 'strenger' dan de ander maar echt, een macho cultuur heerst er niet.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly »

Halsbanden zijn bij ons verboden. En een jachtlijn zit een stop op, dus je kan zelf bepalen hoe strak of hoe los :wink:
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Bij ons op de jachttraining gaat het ook niet zo hoor! Wel een jachtlijntje voor een corrigerend rukje. En idd om ongelukken te voorkomen in de struiken. Ook macho gedrag heb ik nog nooit gezien bij ons. Onze trainer verwacht van zijn eigen hond ook niet super veel. Is voor een B geweest en dat vindt hij meer dan genoeg. Hoeft geen tig B-tjes te halen met zijn hond. Een echte slipketting wordt niet getollereerd door de trainer. Is te ruw voor de hond.
Kira is een hond die het echt allemaal op haar dooie gemakje doet. Zelf inspringen mag zij. En de trainer vindt het ook allemaal goed. Zij heeft wel een streepje voor wat dat betreft, omdat ze al wat oud is en het allemaal niet meer zo goed ziet.

Dus het kan echt wel anders hoor!!
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
Plaats reactie