Is dit af of aan te raden?

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
pelia33

Is dit af of aan te raden?

Ongelezen bericht door pelia33 »

Ik ben vrijdag voor de tweede keer naar jachttraining geweest.
De eerste keer was erg goed bevallen en Noppes deed het super.

Nu blijkt dat we ingedeeld zijn in een groep waarvan er al veel verder gevorderd zijn.
We moesten een oefening doen die we de eerste keer niet gedaan hadden, nl de hond af laten liggen en dan ongeveer 20 meter weg lopen en daar dan een paar minuten blijven staan om vervolgens weer naar de hond te gaan, deze te laten zitten en weer aan te lijnen.
Noppes bleef netjes liggen (ze had dit nog niet geleerd en dit was de eerste keer dat ik haar liet liggen en wegliep!) maar die paar minuten hield ze natuurlijk niet vol.

Vraag 1, hoe kun je dit het beste aanleren?
Vraag 2, is het aan of juist af te raden om bij een gevorderde groep te zitten?
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Antwoord 1: Rustig opbouwen. Niet meteen 20 meter weg gaan staan maar begin op een afstand waar je hond zich nog relaxed bij voelt (dat kan je zien aan je hond). Loop een keertje terug naar de hond (als ze rustig is blijven liggen), geef haar een aai en loop weer even weg. Varieer in tijdsduur, maak het dus niet alleen steeds langer maar kom dan ook weer eens na een paar seconden terug. Zo leert de hond vertrouwen dat je terug komt maar blijft het onvoorspelbaar wanneer.

Antwoord 2: Het is prima om bij een gevorderde groep te zitten, zowel jij als je hond kunnen zich daaraan optrekken. Sommige oefeningen moeten misschien wel een beetje worden aangepast om het niet meteen te moeilijk te maken. Het is wel de bedoeling dat je hondje veel succeservaringen opdoet om goed te leren wat de bedoeling is. Een goede trainer kan prima omgaan met (redelijke) niveauverschillen in een groep, niet elke hond is immers hetzelfde. Voor jou geldt: als je iets niet begrijpt of niet weet waarom, vooral veel vragen :wink:

Veel plezier! :)
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly »

Gewoon blijven oefenen.
Thuis, in de tuin of in huis.

Noppes laten liggen en blijf zeggen en naar de gang lopen.
Ze leren het echt heel snel..

Veel plezier
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
pelia33

Als ik haar heb laten liggen blijft ze rustig liggen, maar als ik stil sta na ongeveer 20 meter en ze moet een paar minuten blijven liggen heeft ze daar het geduld niet voor. Ze heeft dit ook nog niet geleerd zover ik weet. Nu worden er dingen van haar verwacht waar ze nog niet aan toe is.

Met apporteren, wat ze erg goed doet, moet ze de dummie vast blijven houden...voor je gaan zitten en dan op bevel pas loslaten. Het apporteren doet ze goed, maar als ze bij me is laat ze het al vallen voor ik 'los' gezegd heb en zitten doet ze ook niet met dummie vast, Ze gaat wel zitten zonder dummie in haar klep.
Nu moet ik leren dat ze de dummie vast blijft houden op een manier waar ik totaal niet achter sta!! Nl: dummie in haar bek geven, hand onder haar kin en de andere hand op haar kop, dan vast klemmen en daarbij "vast" zeggen. Ik zie dit meer als dwingen en daar houd ik niet van! Is er ook een meer hondvriendelijke manier om dit aan te leren?

De trainer heeft wel gezegd dat Noppes erg goed is in jachttraining en vind haar er zeer geschikt voor. Ze heeft een behoorlijk talent!
Toch leuk om te horen hihi.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

pelia33 schreef:Als ik haar heb laten liggen blijft ze rustig liggen, maar als ik stil sta na ongeveer 20 meter en ze moet een paar minuten blijven liggen heeft ze daar het geduld niet voor. Ze heeft dit ook nog niet geleerd zover ik weet. Nu worden er dingen van haar verwacht waar ze nog niet aan toe is.

Met apporteren, wat ze erg goed doet, moet ze de dummie vast blijven houden...voor je gaan zitten en dan op bevel pas loslaten. Het apporteren doet ze goed, maar als ze bij me is laat ze het al vallen voor ik 'los' gezegd heb en zitten doet ze ook niet met dummie vast, Ze gaat wel zitten zonder dummie in haar klep.
Nu moet ik leren dat ze de dummie vast blijft houden op een manier waar ik totaal niet achter sta!! Nl: dummie in haar bek geven, hand onder haar kin en de andere hand op haar kop, dan vast klemmen en daarbij "vast" zeggen. Ik zie dit meer als dwingen en daar houd ik niet van! Is er ook een meer hondvriendelijke manier om dit aan te leren?

De trainer heeft wel gezegd dat Noppes erg goed is in jachttraining en vind haar er zeer geschikt voor. Ze heeft een behoorlijk talent!
Het klinkt alsof je niet echt blij bent met de situatie, in dat geval zou ik lekker in een lagere groep gaan zitten, zodat Noppes alles rustig op zijn eigen tempo kan leren, als er teveel druk op je hondje gelegd word heb je kans dat de lol er voor Noppes snel af is en dat zou erg zonde zijn.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Pandora
Speurneus
Speurneus

Die dummy vast laten houden kan je beter eerst op je gemakje thuis aanleren voordat je dit gaat toepassen in de lessen. Als je in de lessen nu teveel druk gaat leggen op het 'netjes' afgeven van het apport ipv heel blij te zijn dat ze het bij jou komt brengen (als is het een meter voor je voeten) loop je het risico dat ze het dadelijk niet of niet meer zo enthousiast bij jou wil brengen.
Voor de lessen is dit dus voorlopig goed genoeg maar thuis ga je aan de slag met los/vast :wink:

Ik ga even zoeken naar een topic waarin ik dit hele proces met Ramses heb beschreven....

...gevonden... op pagina 2 staat het aanleerproces:
http://www.labradorforum.nl/viewtopic.p ... c&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja, er hoort (in het begin) een klein beetje dwang bij maar als je dit heel rustig doet en enthousiast blijft en beloont voor alle vooruitgang zie je toch dat die hond enthousiast bij je blijft komen als je gaat oefenen en na een aantal keren gewoon accepteert dat jij die dummy in zijn bek legt. Laat je nooooooit verleiden om met grof geweld die dummy in zijn bek te proppen omdat je geirriteerd bent :evil: want dat werkt niet, rustig blijven (helaas zie je dit nog best vaak gebeuren op trainingen, maar niet doen hoor!)
Afbeelding
pelia33

Lunatic schreef:
pelia33 schreef:Als ik haar heb laten liggen blijft ze rustig liggen, maar als ik stil sta na ongeveer 20 meter en ze moet een paar minuten blijven liggen heeft ze daar het geduld niet voor. Ze heeft dit ook nog niet geleerd zover ik weet. Nu worden er dingen van haar verwacht waar ze nog niet aan toe is.

Het klinkt alsof je niet echt blij bent met de situatie, in dat geval zou ik lekker in een lagere groep gaan zitten, zodat Noppes alles rustig op zijn eigen tempo kan leren, als er teveel druk op je hondje gelegd word heb je kans dat de lol er voor Noppes snel af is en dat zou erg zonde zijn.
Ben ook niet blij met de situatie, krijg het gevoel dat er teveel MOET.
Een groep lager zal niet gaan omdat deze trainer maar met 1 groep traint.
Ben al blij dat Noppes het zo goed doet en enthousiast is en dat wil ik zo houden. Ben helemaal niet van dwingen maar meer van positief belonen daar bereik je veel meer mee..EN de hond blijft het leuk vinden.
Vandaar dat ik hier ook om andere manieren vraag om iets aan te leren...en als de trainer het daar niet mee eens is heeft HIJ een probleem...toch? hahahahaha.
pelia33

Pandora schreef:Die dummy vast laten houden kan je beter eerst op je gemakje thuis aanleren voordat je dit gaat toepassen in de lessen. Als je in de lessen nu teveel druk gaat leggen op het 'netjes' afgeven van het apport ipv heel blij te zijn dat ze het bij jou komt brengen (als is het een meter voor je voeten) loop je het risico dat ze het dadelijk niet of niet meer zo enthousiast bij jou wil brengen.
Voor de lessen is dit dus voorlopig goed genoeg maar thuis ga je aan de slag met los/vast :wink:

Ik ga even zoeken naar een topic waarin ik dit hele proces met Ramses heb beschreven....

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.p ... c&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

En ja, er hoort (in het begin) een klein beetje dwang bij maar als je dit heel rustig doet en enthousiast blijft en beloont voor alle vooruitgang zie je toch dat die hond enthousiast bij je blijft komen als je gaat oefenen en na een aantal keren gewoon accepteert dat jij die dummy in zijn bek legt. Laat je nooooooit verleiden om met grof geweld die dummy in zijn bek te proppen omdat je geirriteerd bent :evil: want dat werkt niet, rustig blijven (helaas zie je dit nog best vaak gebeuren op trainingen, maar niet doen hoor!)
Bedankt voor je uitleg van het aanleerproces!
Dit is een heeeel stuk hondvriendelijker.. :D :klasse:
Pandora
Speurneus
Speurneus

pelia33 schreef:
Pandora schreef:Die dummy vast laten houden kan je beter eerst op je gemakje thuis aanleren voordat je dit gaat toepassen in de lessen. Als je in de lessen nu teveel druk gaat leggen op het 'netjes' afgeven van het apport ipv heel blij te zijn dat ze het bij jou komt brengen (als is het een meter voor je voeten) loop je het risico dat ze het dadelijk niet of niet meer zo enthousiast bij jou wil brengen.

Bedankt voor je uitleg van het aanleerproces!
Dit is een heeeel stuk hondvriendelijker.. :D :klasse:
Succes! :klasse:
Als je meer vragen hebt... er zijn hier altijd mensen die je op weg kunnen helpen :wink:
Afbeelding
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik zou gewoon lekker belonen als je dat wilt.
Akka houdt de dummy ook niet vast.
Geeft deze netjes af en gaat dan zitten, maar zitten met dummy wil echt niet lukken.

Hopelijk wordt je wel gelukkig en blij in je groepje.
Zeker als Noppes zo'n goede leerling is.

Succes
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Het is helemaal niet erg dat Noppes het nog niet netjes afgeeft. Diezel doet het ook niet en het kwartje valt vanzelf wel een keer Hoe je het ook kan leren en waar wij ook zeker mee moeten gaan oefenen is als hij een dummy heeft achteruit lopen. Dan moet ie het wel vast houden en dan opeens stil staan en de dummy aannemen/vangen. Dit kreeg ik gisteravond op de training als tip

Gewoon geduld hebben ook wat betreft de hogere groep. Wij hebben geen gradaties in groepen. Er doen bij ons jong en oud mee. Beginnelingen en gevorderen. Heel leuk en ze leren van elkaar. Wat je ook kunt doen met af leggen is een hond erbij leggen waar hij het goed mee kan vinden. Deze voor hem leggen. Dan ziet hij dat die hond ook rustig blijft liggen. Dat deden wij met Diezel en Kira. Kira voor en Diezel erachter. Nu haalt ie er zeker een 10 op.

Heb vertrouwen in jezelf en in je hond. Het komt allemaal goed hoor!!
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
pelia33

Noppes was erg onzeker maar dat is nu al een heel stuk minder.
Als ik haar moet laten liggen en zelf weglopen, ligt ze tussen de andere honden die netjes blijven liggen. Ze blijft wel netjes liggen, alleen de drang om bij mij in de buurt te zijn is groter en dan komt ze uit haar zelf naar me toe als het haar te lang duurt hihi.

Na deze oefening (die ze nog niet eerder gedaan had) vond ik haar wel een stuk minder enthousiast tijdens de training. Het viel gewoon op.
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Blijf erin geloven en vertrouwen in je hond
Weet zeker dat het gaat lukken.
Ze voelt hoe onzeker je bent
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

pelia33

Ik heb besloten te stoppen met de training.
We gaan niet helemaal stoppen hoor...Noppes vind het veeeel te leuk!
We gaan nu ergens anders trainen en hebben er veel zin in!
Plaats reactie