Linda heeft al wat ideetjes gegeven, en er zijn er veel meer hoor! Rustig postgedrag is de basis van de goede jachthond, maar op veel trainingen wordt er te weinig tijd aan besteed.
Misschien nog een paar voor de afwisseling:
- volgen, "prrttt" en een dummy naast je laten vallen. Je volgt nog een stukje verder en dan draai je om, loop je met je hondje terug en zet hem op een meter op zit. Je pakt vervolgens zelf de dummy. (gaat dat aangelijnd goed, dan lijntje eraf)
- Gooi in een cirkel 4 dummy's weg terwijl je hond naast je meedraait en zit. Als er 4 dummies in alle windrichtingen liggen, dan laat je haar blijven en pakt de eerste op. Je draait je hond weer aan de voet richting de 2e en die pak je ook weer zelf op. De 3e idemdito, en gaat het helemaal perfect kun je haar de 4e laten halen, zo niet pak je de 4e ook zelf op.
- Leg 5 dummy's neer als pionnetjes en volg er met Yara tussendoor
- Op een verharde weg een tennisballetje voor je uit schoppen terwijl je Yara laat volgen.
En, wat Pieter en ik nog wel eens doen

wij zijn belabberde gooiers, dus dat moeten we ook oefenen natuurlijk. Zodoende had ik Juun bij me, haar op post gezet en dan maar oefenen met gooien van dummy's op dezelfde plek. Aan het einde van onze training "hoe gooi je een dummy NIET op je hoofd" gingen we met Juna trainen ter beloning. Op dat moment zit ze gerust een half uurtje "op post" zonder iets te hoeven doen, maar leert wel de rust behouden bij vliegende dummy's en dummie's die de dummy's staat te gooien
Zo kun je op velerlei wijze de steadyness erin brengen. Het is en blijft een essentieel onderdeel van de wedstrijden wat soms helaas verwaarloosd wordt en in de clubdiploma's kost het je alleen punten. Neem je deel aan een OWT een WT of FT dan kun je na de 1e proef weer naar huis bij piepen of inspringen