Huis aanpassen aan pup

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Agnietje

Huis aanpassen aan pup

Ongelezen bericht door Agnietje »

Hallo allemaal!

Wij zijn van plan om begin volgend jaar een labrador pupje te nemen. Nu ben ik het hele forum aan het doorlezen (daar leer je veel van :) )

Ook heb ik me aangemeld bij de NLV, boeken besteld en ben overal informatie aan het zoeken omdat dit de eerste keer wordt dat we beide (vriend en ik) een hond nemen, dus extra spannend en denk soms ook behoorlijk moeilijk/frustrerend, maar we hebben er nu al heeeeeeel erg veel zin in :D

Een paar vragen voor jullie, aangezien jullie veel ervaring hebben:

1. Wij hebben in het huis laminaat liggen (woonkamer/keuken/eetgedeelte) Dit is natuurlijk niet heel erg handig voor de pup. Hoe hebben jullie dit aangepakt? wie had er ook laminaat toen pup kwam?

2. Er is een trap in de woon/eet-kamer, ben bang dat de pup daarop wil gaan klimmen, iemand ervaringen mee? Kindertraphekje?

3. We hebben een behoorlijk grote tuin en lijkt mij een goed idee om een hondenluik te maken, zodat de hond als we wel keer langer weg zijn, lekker naar buiten kan. Is dit goed idee? maar op welke leeftijd kun je de hond los laten wanneer je er niet bent? (achterdeur zit in de keuken, en de keuken is afsluitbaar, is niet veel te vernielen in de keuken. Vind het namelijk beetje eng om de hond in de achtertuin te laten wanneer we weg zijn en met hondenluik kan hij iig nog naar binnen wanneer hij wil..

4. Wat ik me ook afvraag is het volgende. Ik woon samen met mijn vriend, hij heeft al 2 kinderen (10&11jaar) Zij komen 2x in de week en om het weekend hier. Is dit voor een hond een vreemde situatie? Dat de ene keer de kinderen er wel zijn en de andere keer niet? Vooral als het nog een pup is? tips?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! :oops:

Groetjes,

Agnietje
kris

Ongelezen bericht door kris »

Wij hebben ook een trap in de woonkamer. In het begin zat Sem s nachts en als we weg waren in de bench dus had hij helemaal geen kans om de trap op te gaan. Toen hij s nachts uit de bench mocht is hij 1x naar boven gekomen toen hij ziek was en toen heeft hij ontdekt dat het best gezellig is om erbij te komen liggen, wij hebben toen een traphekje gemaakt zodat hij niet meer naar boven kan. Het is voor een pup helemaal niet goed om trap te lopen dus dan maar voorkomen.
Over het laminaat zou ik losse vloerbedekking leggen, hebben wij ook gedaan over de gladde stenenvloer, kun je ook nog eens makkelijk vervangen als er ongelukjes gebeuren :wink:.
Om je hond alleen in de tuin moet je zelf weten, wij kunnen het met Sem niet want dan gaat hij gaten graven :mad:.
Veel plezier nog met de voorbereidingen!!!!
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

1. had geen laminaat,maar zorg ervoor dat je het laminaat afdekt met goedkope kleden zodat de pup niet uit kan glijden.Dit kan slecht zijn voor de ontwikkeling van zijn/haar botten want die zijn nog niet voldoende volgroeit om zo'n glijpartij op te vangen.
2. een traphekje is inderdaad de goede oplossing.
3. ik zou er geen hondeluikje in maken ,het is niet echt verstandig om een hond alleen in de tuin te laten,altans bij mij zijn ze nooit alleen in de tuin als ik niet thuis ben,je hebt dan geen inzicht in wat ie allemaal uitspookt.
Hopende je alvast wat informatie te hebben gegeven hierbij, groetjes van Miranda & doggies

Veel plezier straks met jullie pupperd.
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
Balou2010

Ongelezen bericht door Balou2010 »

1. Wij hebben ook laminaat, geen kleden neergelegd.. Wanneer we ergens heen gingen waar een kleed lag, ging Balou er standaard op plassen of poepen.. Vandaar de keuze geen kleden.. We proberen Balou zo min mogelijk te laten rennen in huis, dus geen balletje gooien in huis.. wanneer we wel spelen dan doen we vaak intelligentiespelletjes, bv. 3 bakjes waarvan 1 een brokje, met de kong etc.. Dit gaat behoorlijk goed, en ik heb niet het idee dat Balou vaak glijers maakt..
2. Wij hebben geen trap in huis, we hebben alles gelijkvloers dus geen ervaring mee.
3. Wij laten Balou ook niet alleen achterthuis, dus ook geen luikje (luikje vindt ik zelf ook niet echt een prettig idee, wanneer er een grote labrador door kan, kan er ook een mens door ;)) We zijn druk met de tuin bezig, en Balou krijgt wel een eigen "blokhut", maar meer voor al zijn speelgoed.. en wanneer we bv een half uurtje/uurtje weg moeten, en hij blijft liever buiten dat het kan.. voordeel onze buren hebben een sleutel, dus mocht hij janken of iets dan kunnen ze hem naar binnen doen..
4. Wij hebben zelf nog geen kinderen, wel 1x in de 2 wkn 2 neefjes een weekend.. dit vind Balou geweldig en dan is het altijd feest.. veel wandelen, zwemmen, taartjes bakken (waarbij balou wel eens een stukje bodem/slagroom of iets meekrijgt ;).. Dus ik denk dat jullie pup er geen moeite mee zal krijgen..
Succes met de aanschaf van de pup!
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

zou er toch voor kiezen vloerbedekking neer te leggen zorg dast er plastic onderligt tegen evt plassen ,het is voor het behoud van je hond beter this maar 1 jaar afzien beter voorkomen dan te moeten genezen toch
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
kyara

Ongelezen bericht door kyara »

Oooh wat leuk he, een nieuwe pup !! Goed ook dat je zo veel leest erover. Een goed begin is het halve werk.

Uhm,laminaat ... wij hadden zeil in de keuken en hal toen Kyara pup was, van ons mocht ze niet rennen daarop.
En we hadden ook een trap waar ze al heel snel op ging. Ze was echt een onverschrokken pup, dus toen hebben we idd een kinderhekje ervoor gedaan.
Wat betreft het luikje, ik zou het niet doen. Je hebt idd geen zicht op wat je hondje doet en het maakt niet uit of ze 1 of 8 zijn, een labrador is een ondernemende en nieuwsgierige hond. 1 lekker geurtje in je tuin en hij/zij gaat op onderzoek (lekker graven). Dus ik zou daar goed over nadenken. Een volwassen labrador kan best een tijdje alleen zijn en hoeft er dan ook niet perse uit om te plassen. Dus lekker veilig binnen op zijn/haar eigen plekje is mss beter. ;)

Ik denk niet dat het voor je pup vervelend zal zijn dat de kinderen er de ene keer wel zijn en de andere keer niet. Als dat de situatie is, dan went ze daar wel aan. Wij hebben zelf geen kinderen, maar wel regelmatig kinderen over de vloer en daar doet ze het heel goed mee.

Heeeeel veel succes en plezier !
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

kyara schreef:Oooh wat leuk he, een nieuwe pup !! Goed ook dat je zo veel leest erover. Een goed begin is het halve werk.

Uhm,laminaat ... wij hadden zeil in de keuken en hal toen Kyara pup was, van ons mocht ze niet rennen daarop.
En we hadden ook een trap waar ze al heel snel op ging. Ze was echt een onverschrokken pup, dus toen hebben we idd een kinderhekje ervoor gedaan.
Wat betreft het luikje, ik zou het niet doen. Je hebt idd geen zicht op wat je hondje doet en het maakt niet uit of ze 1 of 8 zijn, een labrador is een ondernemende en nieuwsgierige hond. 1 lekker geurtje in je tuin en hij/zij gaat op onderzoek (lekker graven). Dus ik zou daar goed over nadenken. Een volwassen labrador kan best een tijdje alleen zijn en hoeft er dan ook niet perse uit om te plassen. Dus lekker veilig binnen op zijn/haar eigen plekje is mss beter. ;)

Ik denk niet dat het voor je pup vervelend zal zijn dat de kinderen er de ene keer wel zijn en de andere keer niet. Als dat de situatie is, dan went ze daar wel aan. Wij hebben zelf geen kinderen, maar wel regelmatig kinderen over de vloer en daar doet ze het heel goed mee.

Heeeeel veel succes en plezier !

Ik vraag me toch echt af hoe je het voor elkaar krijgt dat een pup niet gaat rennen in huis. :confused:

Ik heb op Marktplaats tweedehands tapijttegels gekocht en daar de gladde vloer mee bedekt. Lelijk!!!! Maar wel effectief, als Leentje een jaar is gaat het er weer uit.

Verder laat ik Leentje nooit in de tuin als wij niet thuis zijn, dat zou ik niet vertrouwen, je weet nooit wat er gebeurt. ( katten op bezoek, een duik in de sloot...) Maar het kan natuurlijk zijn dat je tuin zo is ingericht dat het mogelijk is, ik zie het bij anderen wel eens gebeuren en dan gaat het toch goed, dus dat zou je zelf moeten inschatten. Ik zou er dan wel voor kiezen om bv een hondenhok/huisje te maken, ipv een hondenluik in je huis, zoals gezegd: als er een hond door kan, kan er ook een inbreker door....
Linnie

Ongelezen bericht door Linnie »

Ik zou ook zeker je gladde vloer bedekken. Wij hebben een marmere vloer die met een stroef spulletje is afgewerkt, maar had ik laminaat, dan ging er tapijt overheen. Als ik zie hoe Guus gaat schaatsen als hij het huis van mijn buren infloept waar laminaat ligt. Idd als ze rustig lopen i er niks aan de hand, maar die stuiterbal van mij zou ik dat niet wijs kunnen maken..

Wij hebben een klemtraphekje, dan heb je geen gaten in je muur :)

Jullie treffen in ieder geval een goede voorbereiding! Veel plezier straks met de pup!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Over kleden en traphekjes is hier al genoeg gezegd. Een hond los in de tuin laten zonder toezicht, zou ik zeker niet doen. Tenzij je een patio hebt, die helemaal bestraat is en waar hij weinig aan kan vernielen :) .
Als je de hond toch graag buiten hebt als jullie er niet zijn, kan je ook nog een buitenren overwegen. Of, als jullie een grote tuin hebben, een hoekje bestraten en er kennelpanelen omheen zetten. Met een hondeniglo in een windvrij hoekje en genoeg speeltjes, heeft hij dan een fijn eigen speelplaatjes buiten. Zoiets kan alleen als het geen blaffer is, want anders is de kans groot dat hij gezellig tegen het minste of geringste gaat zitten blaffen, omdat hij anders toch niks te doen heeft. En dan heb je er een probleem bij :(

Ik sluit me aan bij mijn voorgangster: complimenten voor de goede voorbereiding :applaus:

Hanneke
Agnietje

Ongelezen bericht door Agnietje »

Bedankt voor al jullie reacties! :D

We hebben in ieder geval besloten om het huis goed aan te passen aan de pup, dus er komt tapijt over het laminaat (bedankt voor de tips! tapijtegels lijkt mij erg handig, en plastic eronder ook) Het zal wel geen gezicht zijn, maar dat hebben we ervoor over! Ook komt er een traphekje, een klemhekje, eentje die klemt idd :)

Het luik komt niet, jullie hebben mij overtuigd, had er niet eens over nagedacht dat er idd ook zo een inbreker doorheen kan :oops:
Tuin is voor 90% bestraat, maar zit nog wel hoek met zand, dus is denk ik geen goed idee om hem daar los te laten. Daar komt nog bij dat bijna alle buren honden hebben die ook buiten zitten...

Straks in de herft/winter periode alle boeken lezen over opvoeding en labradors en dan alleen de pup nog :verliefd1:
Moeilijk hoor, zit allemaal fokkers te bekijken, had al een fokker op het oog, maar willen graag een bruin labje, reutje.

Hoe hebben jullie het aangepakt met de pup? ruim van tevoren ergens laten inschrijven of op laatste moment gezocht? :confused:
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Ook ik heb laminaat en heb er kleden over heen gelegd en ja,af en toe gebeurde er een ongelukje. Wel beangrijk om dit goed schoon te maken dus had Dethol in huis en als er geplast was,deed ik het af en maakte het nog eens schoon met Dethol zodat ook de geur zo goed mogelijk weg was,zodat ze niet steeds op dezelfde plek ging plassen.

Traphekje heb ik bij beide honden nooit gehad. Meteen vanaf het begin niet toe gelaten. Nu komen ze alleen mee naar boven als ik zeg "toe maar"en mijn deur is altijd open,maar naar boven komen uit zichzelf doen ze niet. Het is ze dus goed aan te leren dat ze het niet mogenmaar wel vanaf dag 1 consequent zijn.

Graven in de tuin is goed af te leren. Ook als je er niet bij bent. De oudste van mij was in het begin een echte graver. na een keer of drie een spuyitje met water op zijn kont leeg gespoten te hebben,zonder er verder iets bij te zeggen (zo weet hij niet dat ik het deed) en hij doet het niet meer. Bij mijn ouders zijn de honden altijd in de tuin,een van alleen gras en perkjes en dan hebben ze toegang naar het tuinhuisje, en niet een die er graaft (en Jesse is inmiddels ruim 6 en zeker al bijna 6 jaar niet meer gegraafd,ook al zijn mijn ouders een aantal uren weg :) )

Maar een hondenluit zou ik ook niet doen,tenzij je weer een slot maakt op de tussendeur,zodat je die vanuit je huiskamer weer op slot kunt doen.
Sascha
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sascha »

Agnietje schreef:Hoe hebben jullie het aangepakt met de pup? ruim van tevoren ergens laten inschrijven of op laatste moment gezocht?
Als jij zeker weet dat je graag een pup wilt in de toekomst zou ik nu alvast gaan kijken op website's van diverse fokkers. Vraag dan informatie bij de fokker(s) waar je een goed gevoel bij hebt, ga alvast kennismaken enz...

Bij een positieve klik van beide kanten is het misschien mogelijk om op de wachtlijst te komen voor het eerstvolgende nest.
Afbeelding
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Zou ook zoals Sacha al schreef ruim van te voren rond gaan kijken,zodat je dadelijk wat meer inzicht hebt wat waar zit en hoe het er bij een bepaalde fokker aan toe gaat.
Veel succes!!!!
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
kyara

Ongelezen bericht door kyara »

doggie schreef: Ik vraag me toch echt af hoe je het voor elkaar krijgt dat een pup niet gaat rennen in huis. :confused:
Dat is niet zo moeilijk als het lijkt.
Aangezien het alleen in de keuken en de hal lag en ze daar niet de hele dag bivakeert viel het natuurlijk alles mee.
Als ze in de keuken druk ging doen dan zette ik meestal even de keukendeur open zodat ze lekker op het gras kon rennen.
En anders, was het een kwestie van corrigeren.
Annemiek

Ongelezen bericht door Annemiek »

Al veel tips over de vloer, maar hier toch weer iets anders misschien als tip. Voor vloerbedekking gebruikten wij buitentapijt. Bedoeld voor op het terras (onder een loungeset ofzo). Antislip en water blijft erop liggen. (kan wat regenbuitjes hebben)
1 mat ligt er nog steeds op de plek waar de honden ook veel zijn en liggen/opstaan als wij in de woonkamer zitten. Dat is ook wel een mooiere buitenmat en staat nog niet eens zo verkeerd. Qua haren en schoonmaken vind ik die ook wel fijn.

Wij hebben ook een trap in de bijkeuken. Kayla accepteerde dat ze er niet op mocht. Al zat ze als pup niet los in die ruimte. Het zit zelfs zo ingebakken bij die trap dat toen ze wel trappen mocht gaan lopen (was ze iets meer dan een jaar) ik haar die trap niet aangeleerd heb gekregen. Als ik ergens wandelde en een trap probeerde vond ze het geweldig... maar de trap thuis gaat ze nog steeds echt niet op. Ze heeft wel anderhalf jaar bij mij boven geslapen, maar altijd gedragen.
We geven de kat eten op die trap (wat hoger), de honden blijven er netjes vanaf. De trap blijft taboe haha.

Alleen in de tuin is ook wel afhankelijk van de hond en de tuin denk ik. Kan de hond goed alleen blijven, gaat hij slopen, zijn er giftige planten. Zoiets moet je denk ik toch ook opbouwen net als het alleen thuisblijven vanaf pup af aan. Als ik een korte boodschap ga doen laat ik de achterdeur wel eens open nu bij mooi weer zodat ze buiten kunnen.. maar ze gaan als ik wegga in hun mand liggen en als ik terug ben (half uurtje) liggen ze er nog. Ben ik gewoon thuis en ze mogen binnen/buiten dan gedragen ze zich prima in de tuin. Alleen soms jatten ze appels of peren van die 2 boompjes als het die tijd is haha. Ze verraden zichzelf door het trots te komen showen aan me.
Als je genoeg met je hond onderneemt denk ik dat ze vooral slapen als je wegbent. Dan heeft het alleen in de tuin zitten weinig meerwaarde.

Succes met alle voorbereidingen! Maar vooral veel plezier.
Plaats reactie