Trainen met een lange lijn

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Trainen met een lange lijn

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Ik wil graag een lange lijn aanschaffen.
Noah die heeft nog wel eens bananen in zijn oren als ik hem roep/fluit in het bos en hij is met andere honden aan het spelen, ook als hij een andere hond in het oog heeft komt hij niet als ik hem roep/fluit.
Als er geen afleiding is komt hij wel meteen als ik fluit.
Ik wil nu gaan oefenen bij andere honden in de buurt met een lange lijn.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken, ik heb namelijk geen idee en heb nog nooit met een lange lijn gewerkt.
De reden dat ik dit nu wil proberen is dat ik alles al geprobeerd heb, ook weglopen en verstoppen enz.
En dan zou ik ook graag willen weten waar je een goeie lange lijn kan kopen.
Wat een vragen weer he :D
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Bij winkels waar ze paarden spullen verkopen kun je longeerlijnen (of net hoe je het schrijft :wink: ) kopen. Dit zijn lange lijnen in verschillende maten,soorten en prijzen enz... ik heb er een gekocht van zo'n 10 meter voor 10 of 20 euro...Weet het niet meer precies...
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Bedankt voor je reactie! :)
Ik heb eens op internet zitten kijken en ik kan alleen longeerlijnen vinden van 8 a 8.5 meter, is dit lang genoeg om mee te trainen?
Ze hebben wel grotere lijnen maar dan worden ze ineens 18 meter, dat vind ik eigenlijk wel weer erg veel lijn om mee te wandelen (en te slepen) :oops:
Afbeelding

miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Als je een lange lijn gebruikt om mee te trainen zorg er dan voor dat er geen hanvat aan het uiteinde zit,dit om te voorkomen dat hij zich ergens aan vastloopt of blijft hangen.Dit is voor als je de lijjn als sleeplijn gebruikt en hem over de grond met de hond mee laat slepen.
Longeerlijnen hebben altijd een handvat aan het uiteinde zitten dus het is beter deze te verwijderen of los te maken.
Althans zo wordt het vaak bij de jachttraining gedaan als de honden in het bos lopen en bananen in de oren hebben.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes Miranda & de meiden
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

sharon66057 schreef:Bedankt voor je reactie! :)
Ik heb eens op internet zitten kijken en ik kan alleen longeerlijnen vinden van 8 a 8.5 meter, is dit lang genoeg om mee te trainen?
Ze hebben wel grotere lijnen maar dan worden ze ineens 18 meter, dat vind ik eigenlijk wel weer erg veel lijn om mee te wandelen (en te slepen) :oops:
Bij de welkoop in Dronten kan je ze ook kopen.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
sharon66057
Speurneus
Speurneus

@ Miranda, bedankt voor je tip!
Ik heb nog geen idee hoe ik ermee moet trainen, ik hoop dat iemand mij het kan vertellen :oops:
Maar ik heb wel gehoord dat je met een lange lijn kan trainen om dit probleem op te lossen vandaar dat ik op zoek ben naar iets wat geschikt is :D

Dus als iemand weet hoe hiermee te trainen voor dit probleem.... dan hoor ik het graag!
Afbeelding

sharon66057
Speurneus
Speurneus

Lunatic schreef:
sharon66057 schreef:Bedankt voor je reactie! :)
Bij de welkoop in Dronten kan je ze ook kopen.
Bedankt voor de tip, dan kan ik daar ook eens kijken :klasse:
Afbeelding

kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Je kunt eerst oefenen aan de lange lijn door de lijn vast te houden ,de hond te roepen en de hond ahw binnen te halen.Dan natuurlijk belonen ,samen spelen enz. Dan kun je het uitbreiden door even te wachten nadat je de naam roept. Komt hij niet,dan nogmaals en meteen de hond binnen halen en dan steeds belonen en heel uitbundig doen,spelen enz... Als dit een beetje werkt kun je de lijn achter de hond laten slepen en dan als je roept en hij komt niet,op de lijn gaan staan en de hond alsnog binnen halen en weer belonen enz....
Tenminste,zo is het mij verteld.... :wink:
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Je hoeft niet persé een longeerlijn te kopen. Je zou evt. ook het touw kunnen kopen wat men aan een grondpin maakt om de hond vast te leggen. Deze zijn er ook in verschillende lengtes. Als je toch besluit om een longeerlijn te kopen dan is 8 meter lang genoeg.
Maar................ als ik jou was zou ik met de gewone lijn beginnen met oefenen.
Je hond altijd uitlaten aan de gewone lijn en zorgen dat hij naast je blijft lopen. Koppel het commando 'volg' eraan. Indien hij trekt aan de lijn, het commando volg geven en de lijn zo kort mogelijk houden zodat hij wel naast je moet lopen Mocht hij goed aan de korte lijn volgen, dan kun je gaan oefenen met een langere lijn.
Succes!!
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
sharon66057
Speurneus
Speurneus

kiaora schreef:Je kunt eerst oefenen aan de lange lijn door de lijn vast te houden ,de hond te roepen en de hond ahw binnen te halen.Dan natuurlijk belonen ,samen spelen enz. Dan kun je het uitbreiden door even te wachten nadat je de naam roept. Komt hij niet,dan nogmaals en meteen de hond binnen halen en dan steeds belonen en heel uitbundig doen,spelen enz... Als dit een beetje werkt kun je de lijn achter de hond laten slepen en dan als je roept en hij komt niet,op de lijn gaan staan en de hond alsnog binnen halen en weer belonen enz....
Tenminste,zo is het mij verteld.... :wink:
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, hier kan ik wel wat mee :klasse:
Afbeelding

sharon66057
Speurneus
Speurneus

Dinie schreef:Je hoeft niet persé een longeerlijn te kopen. Je zou evt. ook het touw kunnen kopen wat men aan een grondpin maakt om de hond vast te leggen. Deze zijn er ook in verschillende lengtes. Als je toch besluit om een longeerlijn te kopen dan is 8 meter lang genoeg.
Maar................ als ik jou was zou ik met de gewone lijn beginnen met oefenen.
Je hond altijd uitlaten aan de gewone lijn en zorgen dat hij naast je blijft lopen. Koppel het commando 'volg' eraan. Indien hij trekt aan de lijn, het commando volg geven en de lijn zo kort mogelijk houden zodat hij wel naast je moet lopen Mocht hij goed aan de korte lijn volgen, dan kun je gaan oefenen met een langere lijn.
Succes!!
Bedankt voor je reactie! :)
Noah kan al goed volgen naast de lijn, en trekt dan ook niet aan de lijn.
Ook luistert hij goed als hij geen andere honden in zicht heeft.
Dan neem ik aan dat ik wel direct kan beginnen met de lange lijn?
En eerst zonder afleiding (om het er nog even extra in te krijgen) en daarna met afleiding, honden enz?
Afbeelding

esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Ik gebruik de lange lijn ook. Meestal om achter hem aan te laten slepen, zodat ik er op kan gaan staan als hij te ver weg wil lopen. Ik heb een 10 meter lijn met handvat. Volgens mij maakt het niet veel uit of er wel of geen handvat aan zit. Hij blijft toch regelmatig hangen (halverwege de lijn) achter een uitstekend boomstronkje of zoiets in de bossen.
En het blijft altijd een gesleep met dat ding. Vooral als hij ermee in de nattigheid is geweest en die hele lijn vies is, is het geen pretje :D
Maar verder is het een heel ideaal ding om mee te oefenen. Idd binnenhalen als hij zelf niet luistert en je wilt dat hij bij je komt.
Ik zou hem niet gebruiken in combinatie met een halsband, want dan kan Noah een klap op zijn nek krijgen aan het eind van de lijn. Ik gebruik daarom een tuig in combinatie met de lijn.
En nog een tip; zet je schrap als hij wegsprint aan de lijn, want je krijgt zelf een flinke klap als hij aan het eind van de lijn komt. Op onze school adviseerden ze om het uiteinde dan met beide handen vast te houden en je bovenlijf een kwart te draaien, zodat je zelf niet gelanceerd wordt :D
Ik gebruik hem trouwens niet tijdens groepswandelingen, want dan is het gevaarlijk voor de andere mensen die meelopen, omdat die lijn b.v. om hun voeten gaat zitten.

Maar nogmaals, onmisbaar hulpmiddel om mee te trainen vind ik.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
sharon66057
Speurneus
Speurneus

esmoezie schreef:Ik gebruik de lange lijn ook. Meestal om achter hem aan te laten slepen, zodat ik er op kan gaan staan als hij te ver weg wil lopen. Ik heb een 10 meter lijn met handvat. Volgens mij maakt het niet veel uit of er wel of geen handvat aan zit. Hij blijft toch regelmatig hangen (halverwege de lijn) achter een uitstekend boomstronkje of zoiets in de bossen.
En het blijft altijd een gesleep met dat ding. Vooral als hij ermee in de nattigheid is geweest en die hele lijn vies is, is het geen pretje :D
Maar verder is het een heel ideaal ding om mee te oefenen. Idd binnenhalen als hij zelf niet luistert en je wilt dat hij bij je komt.
Ik zou hem niet gebruiken in combinatie met een halsband, want dan kan Noah een klap op zijn nek krijgen aan het eind van de lijn. Ik gebruik daarom een tuig in combinatie met de lijn.
En nog een tip; zet je schrap als hij wegsprint aan de lijn, want je krijgt zelf een flinke klap als hij aan het eind van de lijn komt. Op onze school adviseerden ze om het uiteinde dan met beide handen vast te houden en je bovenlijf een kwart te draaien, zodat je zelf niet gelanceerd wordt :D
Ik gebruik hem trouwens niet tijdens groepswandelingen, want dan is het gevaarlijk voor de andere mensen die meelopen, omdat die lijn b.v. om hun voeten gaat zitten.

Maar nogmaals, onmisbaar hulpmiddel om mee te trainen vind ik.
Bedankt voor je tips :klasse:
Over de halsband had ik nog niet nagedacht dus goed dat je daar over begint :wink:
Wij hebben een tuig voor Noah dus dat is geen probleem dan kunnen wij die gewoon gebruiken.
Ik zal de lijn goed met twee handen vasthouden, dat is ook een goeie tip :D
Train jij al lang met de lange lijn?
En merk je al verschil met het hierkomen?
Afbeelding

esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Ja het heeft zeker geholpen met het hierkomen en met perioden kan hij ook prima zonder die lijn (alleen andere honden blijven interessant helaas :( dan lijn ik hem nog steeds aan).
Maar in tijden dat er weer bananen in de oren zitten, m.n. door loopse teefjes in de omgeving, dan komt de lijn weer voor de dag en kan hij toch los, maar met wat extra veiligheid zeg maar.

Het is wel een goed idee om het juist op te zoeken, die andere honden, en dan te oefenen met de lijn!
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
sharon66057
Speurneus
Speurneus

esmoezie schreef:Ja het heeft zeker geholpen met het hierkomen en met perioden kan hij ook prima zonder die lijn (alleen andere honden blijven interessant helaas :( dan lijn ik hem nog steeds aan).
Maar in tijden dat er weer bananen in de oren zitten, m.n. door loopse teefjes in de omgeving, dan komt de lijn weer voor de dag en kan hij toch los, maar met wat extra veiligheid zeg maar.

Het is wel een goed idee om het juist op te zoeken, die andere honden, en dan te oefenen met de lijn!
Wel fijn dat je wel verbetering ziet door je training :)
Wij gaan er ook mee aan de slag, ik heb vandaag een longeerlijn gekocht bij de intratuin en ik ga er morgen meteen mee oefenen :D
Afbeelding

Plaats reactie