Ik weet natuurlijk niet hoe snel je vooruit gaat, maar het is altijd leuk om eens te proberen. De c heeft 5 onderdelen:
- aangelijnd en los volgen in een zandlopervorm
- vooruit sturen en komen op bevel
- 2 minuten blijven uit zicht
- apport 25m te land
- apport uit diep water
Deze onderdelen worden doorgaans allemaal in de ochtend afgerond en sinds dit jaar kun je dan in de middag "voor de fun" meedoen aan 2 workingtestjes. De apporten gaan met dummy's. De sfeer is doorgaans heel gemoedelijk en je zit per proef met je groepje in de "wachtkamer" tot je aan de beurt bent. Tussen de proeven moet je hond aangelijnd blijven. De keurmeesters leggen je bij elk proef precies uit wat je moet doen, dus ook daarin hoef je niet bang te zij dat je niet weet wat je moet doen
Het geeft ook helemaal niets als je hond inspringt of piept, of niet perfect naast je loopt, want je krijgt bij een clubdiploma dag alleen punt-aftrek voor deze foutjes. Bij Orweja workingtesten lig je er gelijk uit als je hond dit doet en de drempel om daaraan mee te doen is dan ook wat hoger. Ik denk dat het voor de beginnende voorjager een leuke stert is om eens te proberen
Dan je vraag of er meer forummers gaan: ik niet (loop alleen ORWEJA's en workingtesten in Belgie), maar er zijn er vast wel die wel gaan