keuze van cursus

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
mirjamm1

keuze van cursus

Ongelezen bericht door mirjamm1 »

Abe is nu bijna 3 jaar.
Het eerste jaar hebben we gehoorzaamheid gedaan en daarbij zaten ook kleine onderdelen van doggy dance en behendigheid dit deed hij altijd allemaal met veel enthausiasme en plezier (tenminste dat denk ik).
Toen hij 14 maanden was zijn we begonnen met behendigheid.
In het begin vond hij het geweldig maar het laatste half jaar merk ik dat hij de eerste 20 min. leuk vind en hierna gewoon geen motivatie meer heeft.
Hij doet het allemaal wel maar het is dan geen enthausiaste hond.
Nou begint over een paar weken het nieuwe cursus jaar weer en ik ben sterk aan het twijfelen wat ik met hem zal gaan doen.
Hij vind het over het algemeen erg leuk om nieuwe dingen te leren en is hier dan ook enthausiast in maar als hij het eenmaal kent vind hij er niks meer aan.
Ik denk de laatste tijd ook wel eens aan jachttraining maar ook bij apporteren is het zo dat hij dit 2x doet en daarna de bal, de stok of het speeltje weer links laat liggen.
Hebben jullie dit ook met je hond en wat zouden jullie doen.
Ik sta me nu namelijk iedere zaterdag ochtend uit te sloven op het veld en Abe loopt volgens mij 10x liever een stevige wandeling in het bos waarbij hij lekker zijn gang kan gaan.
Nou las ik net ook iets over breiten sport, zit hier veel afwisseling in?
Alvast bedankt!
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Breitensport is een samenvoeging van behendigheid en gehoorzaamheid.
Nino is ook zo'n hond die liever alleen wandelt, tot dat ik met Rally0 begon.
En dat is zijn ding wel, daar is hij enthousiast.
Ach , en als jou hond niets leuk vind, dan geniet je toch gewoon van gezamenlijke wandelingen.
mookje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door mookje »

Bico vindt trainen op zich wel leuk maar ook hij gaat liever een paar keer per dag naar de bossen om te rennen en te spelen.
Wij trainen nu met hem vooral voor de fun (doggy dance, gehoorzaamheid, treibbal, speuren, behendigheid etc). Alle activiteiten afwisselend en niet te lang achter elkaar en dan heeft hij er veel lol in en wil hij graag voor ons werken :D

Er zijn ook hondenscholen die 'fun'lessen geven waarbij je iedere week een andere soort van sport krijgt aangeboden. Dan heb je in ieder geval veel afwisseling :klasse:
mirjamm1

Ik denk inderdaad dat ik maar naar zoiets opzoek ga!
Ik vind het namelijk voor mijzelf wel lekker dat je echt een vast uur in de week hebt waarin je traint met je hond, naast alle uitlaatbeurten e.d..:P
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

Bij KC pampus kun je vrijwel alle sporten doen. Behendigheid, breitner, flyball en natuurlijk ook gehoorzaamheid. Kijk maar eens op hun site: http://www.kcpampus.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de jachttraining zou je aan jachthondenshoolalmere kunnen denken. Bram vindt de jacht ook geweldig. Hun sitë: http://www.jhsa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
mirjamm1

Ja ik train nu ook behendigheid bij KC Pampus, maar twijfel nu dus om door te gaan dit seizoen!
Haha op dit soort momenten zou het zo fijn zijn als je hond kon praten om even uit te leggen wat hij het liefst zou willen :)
EricaM
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door EricaM »

mirjamm1 schreef:Ja ik train nu ook behendigheid bij KC Pampus, maar twijfel nu dus om door te gaan dit seizoen!
Haha op dit soort momenten zou het zo fijn zijn als je hond kon praten om even uit te leggen wat hij het liefst zou willen :)
Dan misschien toch de jacht?? Bram is tijdens de jachttrainingen volledig gefocused op de oefeningen die we doen, dus laat zich niet afleiden. Hij vindt het echt heel erg leuk. :D Natuurlijk wil dat niet zeggen dat Abe dat ook zo leuk zou vinden, maar je zou het eens met de basistraining kunnen proberen. Dan kun je daarna altijd nog kijken wat te doen.

Wij gaan straks in februari bij KC Pampus verder met GGB. Ik denk dat Bram dat minder leuk vindt dan de jacht. Bij Bram merk ik echt dat je hem bezig en alert moet houden, anders gaat het hem vervelen. En dat is bij gehoorzaamheid toch vaker het geval. Aan de andere kant vind ik de combi jacht en gehoorzaamheid erg prettig en lekker om consequent samen te trainen.

Ik hoor wel wat je gaat doen. Succes
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

Breitensport bestaat uit 4 onderdelen.
Onderdeel 1 ; gehoorzaamheidsparcours
Onderdeel 2 ; Behendigheidsbaan. Hierbij mag de hond niet meer dan twee meter van de baas af zijn. Het is dus samen hetzelfde tempo lopen...(natuurlijk wel zo snel mogelijk :D )
Onderdeel 3 ; Slalommen (wat je dus ook samen zo snel mogelijk moet doen...De hond moet dan volgen)
Onderdeel 4 ; Hordes. Ook dit doet de baas samen met de hond dus samen springen.

Veel succes met uitzoeken van een nieuw trainingsprogramma!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Je moet iets kiezen wat je zelf leuk vind om te doen. Want jouw enthiousiastme zul je overbrengen op je hond. :wink:
Bij iedere nieuwe vorm van training is het eerst afwisselend en wordt het op den duur routine. Ook bij Breiten en/of jachttraining.

Vraag jezelf af wat je leuk vind en trek je hond erin mee. :D

Lastig als je hond dingen niet leuk lijkt te vinden, maar probeer eens uit hoe het gaat als je zelf extra gek en blij gaat doen. 8)
Of bespreek het met je trainer hoe je de motivatie bij Abe op kunt krikken.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
mirjamm1

Ik vind behendigheid zelf helemaal te gek!
Dit probeer ik ook met heel veel enthausiasme over te brengen op Abe maar de trainers snappen het ook niet helemaal.
Hij doet het wel maar zo motivatieloos hoe leuk en gek ik ook doe.
Ook kwa materialen en voeren heb ik al veel geprobeerd om te belonen maar zodra ik echt lekker voer heb vergeet hij de wereld om zich heen en richt hij zich dus alleen daarop en niet op het springen e.d..
Ook aan zijn conditie ligt het niet want we lopen en fietsen veel met hem.
Ik ga denk ik toch maar eens jacht proberen, en tja alles verveelt misschien idd op den duur maar dan kan ik er misschien voor kiezen om per seizoen iets nieuws te doen hahaa...
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Ja elk seizoen iets anders kan wel.......... maar dan bereik je ook niets. De hond doet op het eind waar hij zin in heeft dan. Namelijk plichtmatig wat gevraagd wordt, maar de passie krijg je er zo niet in. :(

Jacht werkt ook alleen als de hond drift tot werken heeft vrees ik.

Is flyball niets voor Abe? Dat is zelfbelonend immers en motiveert de honden vaak enorm. :D
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Ik snap wat je bedoelt, Pandora is ook zo'n hond. Ze vind het helemaal leuk om samen dingen te doen en van alles te leren maar het maakt eigenlijk niet uit wat, ik kan met haar enorme lol beleven met een clicker, een paar snoepjes en een truckje wat ik haar wil leren.
Jacht/apporteren vindt ze leuk maar elke week een training van 2 uur en tussendoor ook nog oefenen doe ik haar geen plezier mee, behendigheid vond ze leuk maar dat ze wild enthousiast was ... nee, fietsen vindt ze leuk maar niet te snel en niet te lang.
Dit is gewoon het temperament van de hond en dat moet je tot op zekere hoogte accepteren. Mits de hond natuurlijk gezond is, niet te zwaar is en altijd dit temperament heeft gehad. Als het komt omdat de hond ergens last van heeft of niet fit is omdat hij teveel kilo's mee moet zeulen is het een ander verhaal maar dat is bij Pandora niet het geval.
Pandora's grootste motivator is 'eten' dus wat zij wel heel leuk vind is een funtraining met clicker waar ze heel veel kleine snoepjes kan verdienen. Die is hier helaas gestopt maar ik ik kan me met Pandora inmiddels ook heel goed zelf vermaken. Bovendien heeft ze wel weer het goede temperament voor de Snuffelcolleges en dat vindt ze ook erg leuk om te doen.

Leg niet teveel druk op jezelf en de hond want dat gaat niet werken. Geniet samen van de leuke momenten die je hebt. Als hij maar 20 minuten geconcentreerd en gemotiveerd blijft... geniet dan van 20 minuten en stop er dan mee.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
mirjamm1

Wat je schrijft over Pandora is precies zoals Abe ook is en met fietsen inderdaad ook precies hetzelfde!
IK moet er wel bij zeggen dat het de grootste schat is die het snelst leert van alle honden die ik heb gekend en nergens bang voor is maja waarschijnlijk is hij daarom ook snel uitgekeken:p hahaa
Naja onze jack is nu 8 maandjes dus over 4 maanden ga ik hiermee starten en ik denk dat dit een hond is die er nooit genoeg van zal krijgen! Dus dan zal ik het misschien wel eens zat zijn :)
mirjamm1

oja en flybal is hij denk ik echt niet voor te porren :roll:
Hij houdt zowiezo niet zo van ballen en na 2x achterna rennen is hij er moe genoeg door volgens zichzelf:P
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door riwka »

En Funny o bij Kc Pampus? Heb ik ook gedaan met STorm. Wij hadden elke week een ander parcour dus nooit het zelfde....
Sterkte met je keuze :)
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz
Plaats reactie