Linnie schreef:speurneus carola schreef:aan houding van zitten of lopen, buiten het mank lopen is niet op te maken hoe de botten en gewrichten er van binnen uitzien,alleen alser daadwerkelijk iets te zien is, bv het mank lopen, of een knie die duidelijk anders staat dan hoort.
maar hd en ed is alleen definitief te beoordelen via een foto
dus scheef zitten, puppy zit of liggen als een kikker zegt weinig
Dus je bedoelt dat die scheve voorpoten als hij zit niets betekenen zolang hij niet mank loopt?
Misschien ben ik een zwartkijker, maar met Daan heb ik daar toch andere ervaringen mee.
Daan zijn voorpoten stonden (en nu nog wel) naar buiten gedraaid bij zit, en die heeft toch echt in beide poten ED gehad.
Nu wil ik niet zeggen dat Guus ED heeft (ik hoop zeker van niet) maar het valt me wel op bij veel puppen die met hun poten naar buiten zitten...
Kay zat ook wel op 1 bil bv als pup maar zijn poten stonden wel gewoon recht vooruit.
Dit is zeker geen reactie om je bang te maken hoor, want nogmaals ik hoop absoluut niet dat Guus ED heeft
Foto's maken kan je altijd laten doen, als het ED is is dit vanaf een maand of 5 te zien.
En buiten dat, een goede orthopeet zal ook door bewegingen (rekkingen/strekkingen ed) kunnen beoordelen of er afwijkingen zitten en dat eventueel kunnen ondersteunen met een foto.
Je kan dus ook gewoon eerst eens langs een orthopeet om de poten te laten beoordelen met klinisch onderzoek
Ik vind het loopje trouwens niet erg makkelijk om te bekijken ... Maar zolang hij geen bokkende bewegingen maakt (en die kunnen heel minimaal zijn) zou ik me niet al teveel zorgen maken!!