Gewrichten
Gewrichten
Hallo!
Een van mijn angsten bij Otis is dat hij HD of ED krijgt. Zijn ouders hebben dat niet, maar je weet het nooit.
Ik houd er zoveel mogelijk rekening mee: ik houd het wandelschema aan (met af en toe een uitschieter, maar dat moet kunnen vlgs de da), we hebben nog steeds kleden op de vloer (Otis is nu 10,5 mnd), hij loopt geen trappen...
Maar... in- en uit de auto tillen, dat lukt al niet meer vanaf een maand of 6-7 (toen woog meneer al zo'n 30 kilo). Dus hij springt er zelf in- en uit.
Nu kwam dat net in een ander topic even ter sprake, dus wordt ik er weer mee geconfronteerd.
Hoe erg is dat??!!
Een van mijn angsten bij Otis is dat hij HD of ED krijgt. Zijn ouders hebben dat niet, maar je weet het nooit.
Ik houd er zoveel mogelijk rekening mee: ik houd het wandelschema aan (met af en toe een uitschieter, maar dat moet kunnen vlgs de da), we hebben nog steeds kleden op de vloer (Otis is nu 10,5 mnd), hij loopt geen trappen...
Maar... in- en uit de auto tillen, dat lukt al niet meer vanaf een maand of 6-7 (toen woog meneer al zo'n 30 kilo). Dus hij springt er zelf in- en uit.
Nu kwam dat net in een ander topic even ter sprake, dus wordt ik er weer mee geconfronteerd.
Hoe erg is dat??!!
-
- Speurneus
Niets is zeker in het leven ! Persoonlijk zou ik niet te krampachtig omgaan met Otis. Geniet gewoon. In de auto springen is overigens niet zo'n belasting. Uit de auto is zwaarder maar zolang het niet zo'n SUV auto is, kan het m.i. niet zoveel kwaad zolang het maar niet tig keer op een dag is.

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Guus weegt nu ook 33 kilo en ik krijg hem nu ook niet meer van de achterbank langs de voorstoelen het voorste portier uitgetild. Dus heel langzaam moet hij van de achterbank op het voetengedeelte stappen en dan de auto uit stappen. Om vervolgens in het bos over omgevallen boomstammen 10 keer heen en weer te springen

-
- Speurneus
- Contacteer:
Met 10,5 maand is het grootste gevaar wel voorbij hoor. Ze zijn het kwetsbaarst in de groei, maar met 10,5 maand zijn de groeischijven waarschijnlijk al gesloten en de gewrichten grotendeels gevormd. De officiële foto´s kunnen met 12 maanden al gemaakt worden, dan zijn de gewrichten dus helemaal klaar. Jouw hondje zit nog maar een paar weken van die leeftijd af, je kunt gerust wat minder spastisch worden hoor
Hanneke

Hanneke

-
- Middelgrote hondenneus
Rico wordt in Maart 2 jaar en weegt 40 kilo en we tillen Hem uit de auto.
Gaat niet gemakkelijk, maar het gaat.
Het is niet alleen voor HD en ED maar ook voor zijn rug niet goed om zo hoog te springen.
Dit is een schema wat ik gecopieerd heb over de groeischijven.
Het sluiten van de groeiplaten voor een gemiddeld grote hond:
Schouder 10-12 maanden
Elleboog 9-11 maanden
Tenen 6-7 maanden
Bekken 5-6 maanden
Heup 9-11maanden
Knie 10-14 maanden
Hieruit kunnen we besluiten dat voor de leeftijd van 14 maanden we de hond zeker niet te zwaar mogen belasten omdat de beenderen nog niet volledig volgroeid zijn!
Gaat niet gemakkelijk, maar het gaat.
Het is niet alleen voor HD en ED maar ook voor zijn rug niet goed om zo hoog te springen.
Dit is een schema wat ik gecopieerd heb over de groeischijven.
Het sluiten van de groeiplaten voor een gemiddeld grote hond:
Schouder 10-12 maanden
Elleboog 9-11 maanden
Tenen 6-7 maanden
Bekken 5-6 maanden
Heup 9-11maanden
Knie 10-14 maanden
Hieruit kunnen we besluiten dat voor de leeftijd van 14 maanden we de hond zeker niet te zwaar mogen belasten omdat de beenderen nog niet volledig volgroeid zijn!
Groetjes Lucia
Ik zou me er toch ook niet te druk om maken hoor! Je kan heel voorzichtig gaan doen, maar vervolgens is het precies wat Linnie zegt en rennen ze zelf alle kanten op als ze los zijn of spelen met andere honden in de meest vreemde houdingen. Misschien moet je de natuur ook een beetje op zn beloop laten (tot op een bepaalde hoogte dan
), anders kun je zelf ook niet echt genieten lijkt me!

-
- Speurneus
- Contacteer:
Als je hond niet goed in elkaar zou steken, dan komt er uiteindelijk toch wel HD/ED naar voren, hoe voorzichtig je ook bent in het eerste jaar
Heeft hij het genetisch niet bij zich, dan kun je echt wel een potje breken voordat je echt schade aanricht hoor
Je moet natuurlijk niet gaan overdrijven, maar alles kan met mate, dus ook een sprongetje, of een keer een trap lopen, een keer met een wilde hond ravotten (want velen vergeten dat DAT het meest slecht is voor de pootjes!!), een keertje door zand heen lopen, een keer de kant opklimmen uit een sloot enzovoorts.

Heeft hij het genetisch niet bij zich, dan kun je echt wel een potje breken voordat je echt schade aanricht hoor

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
- Speurneus
Hier worden beide jongens ook nog steeds uit de auto getild,
Bear is bijna 2, en weegt 41kg. Een flinke knul, waarbij ik gewoon niet wil dat ie zo hoog eruit springt ook al zit hij goed in elkaar.
En Mexx sprong normaal uit en in de auto, maar na een rugblessure ( niet door het springen uit de auto) vind ik dat eng en til ik hem erin en eruit, Mexx weegt zo'n 36kg.
Bear moet ik ook nog weleens een trap optillen, dat is een mietje en durft soms niet.
Ik heb de spierballen het eerste jaar geweekt, toen de jongens langzaam steeds zwaarder werden
Bear is bijna 2, en weegt 41kg. Een flinke knul, waarbij ik gewoon niet wil dat ie zo hoog eruit springt ook al zit hij goed in elkaar.
En Mexx sprong normaal uit en in de auto, maar na een rugblessure ( niet door het springen uit de auto) vind ik dat eng en til ik hem erin en eruit, Mexx weegt zo'n 36kg.
Bear moet ik ook nog weleens een trap optillen, dat is een mietje en durft soms niet.
Ik heb de spierballen het eerste jaar geweekt, toen de jongens langzaam steeds zwaarder werden

groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC
Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

-
- Hele grote hondenneus
Omdat laatst inderdaad Tabor zich verstapt had of iets ben ik behoorlijk geschrokken. Vanwege de HD en ED vraag ik me af wat je nou eigenlijk wel voor spelletjes kan doen met een jonge hond. Ik weet dat je niks mag gooien, dit doen we zeker na het voorval (Tabor dook een hoek in en daarbij gleed hij denk ik uit of iets en kwam met een piep mank die hoek uitgestrompeld:() dan ook niet. Mijn vriend stoeit graag met Tabor, maar omdat hij daarbij soms best druk wordt en bijt vind ik dit zelf niet altijd even leuk. Zelf ben ik lekker aan het kroelen, en gewoon samen met speeltjes in de weer (beetje bijten, netjes zitten en dan speeltje geven en kauwen soms ook trekken, maar dat is ook niet zo verstandig dus dat niet te vaak..) Wat doen/ deden jullie als jullie aan het spelen waren met de pups?
Zoekspelletjes vinden ze leuk en is ook niet zo belastend!
Kan je op allerlei verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld een speeltje onder een kussen verstoppen of een doos vol met snippers oud papier en daar dan wat koekjes in strooien (geeft wel veel rommel
)
Of een hondenpuzzle. Wij hebben voor Otis ook de piramide van Nina Ottoson:

Op de foto was hij een dagje mee naar mijn werk en had hij genoeg te doen met zijn pyramide.
Kan je op allerlei verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld een speeltje onder een kussen verstoppen of een doos vol met snippers oud papier en daar dan wat koekjes in strooien (geeft wel veel rommel

Of een hondenpuzzle. Wij hebben voor Otis ook de piramide van Nina Ottoson:

Op de foto was hij een dagje mee naar mijn werk en had hij genoeg te doen met zijn pyramide.
-
- Hele grote hondenneus
Hihi, wat leuk inderdaad wij hebben de wobbler, lijkt volgens mij wel aardig op de pyramide. Daar doe je dan ook snoepjes of voer in? Onze kleine draak is daar vaak hooguit kwartiertje mee zoet:p (hij had het dan ook al in 5 minuten door hoe het werkte:P)
Met speeltjes is tabor nog niet zo in de weer, misschien wel omdat er gewoonweg te veel ligt hoor
Maar speuren gaan we zeker doen:)
Met speeltjes is tabor nog niet zo in de weer, misschien wel omdat er gewoonweg te veel ligt hoor