oefenen vast/los
oefenen vast/los
Mijn kleine Chica (10,5 mnd) is erg fanatiek met apporteren, maar kwakt het apport altijd voor mijn voeten neer.
Omdat we in april met een (KNJV)jachttraining gaan beginnen, wil ik haar graag alvast leren het netjes af te geven.
Heb hier al wat eerdere items over dit onderwep gelezen en ook het boek 'de drie apporten', dus de theorie is mij redelijk bekend.
De praktijk blijkt echter (zoals zo vaak) weerbarstiger, want ze is nu meer geïnteresseerd in de beloning (brokje) dan in de oefening zelf.
Ze breekt de oefening steeds eerder af om de beloning te komen halen..
Zodra ik haar prijs dat ze het goed doet, laat ze los en komt de beloning al halen.
Wat is nou het goede moment om te prijzen en/of te belonen...?
Wat is volgens jullie de meest effectieve methode...?
vast/los oefenen op de stoel, waarbij het voorwerp in bek wordt geduwd of de spelenderwijsmethode...?
Alvast dank voor jullie tips!
Groet,
J&C
Omdat we in april met een (KNJV)jachttraining gaan beginnen, wil ik haar graag alvast leren het netjes af te geven.
Heb hier al wat eerdere items over dit onderwep gelezen en ook het boek 'de drie apporten', dus de theorie is mij redelijk bekend.
De praktijk blijkt echter (zoals zo vaak) weerbarstiger, want ze is nu meer geïnteresseerd in de beloning (brokje) dan in de oefening zelf.
Ze breekt de oefening steeds eerder af om de beloning te komen halen..
Zodra ik haar prijs dat ze het goed doet, laat ze los en komt de beloning al halen.
Wat is nou het goede moment om te prijzen en/of te belonen...?
Wat is volgens jullie de meest effectieve methode...?
vast/los oefenen op de stoel, waarbij het voorwerp in bek wordt geduwd of de spelenderwijsmethode...?
Alvast dank voor jullie tips!
Groet,
J&C
-
- Middelgrote hondenneus
Ik zou de dummy vast laten houden, onder haar kinnetje kriebelen en dan pas los. En daarna pas de beloning uit je zak halen. Of wanneer je binnen oefent een bakje met beloningen neerzetten en alleen belonen wanneer ze het goed doet. Misschien pas braaf zeggen wanneer je de dummy in de handen hebt. Wanneer ik te vroeg braaf zeg denkt Donna dat de oefening al is afgelopen. Het blijft trouwens toch kijken wat voor jouw hond het beste is. Eerst binnen oefenen, dan in de tuin, dan op een locatie die prikkelarm is.
Veel succes.
Veel succes.
-
- Speurneus
De 'spelenderwijsmethode' werkte hier helaas niet, ze snapten gewoon niet dat ze beloond werden voor het vasthouden ipv voor het lossen.
Ik was altijd nogal tegen het zelf in de bek plaatsen van de dummy omdat ik om mij heen dit met flink geweld zag gebeuren en dat zag ik niet zitten bij mijn wat gevoeliger hondjes.
Geweld gebruik ik nog steeds niet maar na de eerste weerstand (omdat ze niet begrepen wat de bedoeling was) ging het veel gemakkelijker om de dummy zelf in de bek te leggen. Ramses begreep vrij snel wat de bedoeling was en werkt heel goed mee als ik zijn bek open maak en de dummy erin leg. Ik doe dit nooit boos of gefrustreerd maar altijd rustig doch beslist. Gaat super!
Het moeilijkst is de eerste paar keer als je moet zorgen dat die dummy in de bek blijft en dat je hem er pas uithaalt als de hond zijn verzet staakt maar rustig (min of meer) accepteert wat je doet.
Ik was altijd nogal tegen het zelf in de bek plaatsen van de dummy omdat ik om mij heen dit met flink geweld zag gebeuren en dat zag ik niet zitten bij mijn wat gevoeliger hondjes.
Geweld gebruik ik nog steeds niet maar na de eerste weerstand (omdat ze niet begrepen wat de bedoeling was) ging het veel gemakkelijker om de dummy zelf in de bek te leggen. Ramses begreep vrij snel wat de bedoeling was en werkt heel goed mee als ik zijn bek open maak en de dummy erin leg. Ik doe dit nooit boos of gefrustreerd maar altijd rustig doch beslist. Gaat super!
Het moeilijkst is de eerste paar keer als je moet zorgen dat die dummy in de bek blijft en dat je hem er pas uithaalt als de hond zijn verzet staakt maar rustig (min of meer) accepteert wat je doet.
Groetjes van Brigitte & Zoo

Bedankt Marjolein, hij is top!

Bedankt Marjolein, hij is top!
Inmiddels zijn we een paar weekjes verder, maar het schiet nog niet echt op. Ik heb een aantal malen geprobeerd om haar al zittend (aangelijnd) het object te laten vasthouden, maar het is meer een worstelpartij dan een oefening, want ze wil "de buit" direct (hard) aanhappen en meenemen als ik haar bek niet ondersteun en/of accepteert het ook niet als ik haar bek wel ondersteun en de dummy kort in haar bek wil laten vasthouden. Ik probeer haar op haar gemak te stellen en rustig te corrigeren als het moet, maar ik merk dat ze het niet leuk vindt en er onzeker van wordt. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
iemand nog tips en/of suggesties..?
Alvast Dank!
J&C
iemand nog tips en/of suggesties..?
Alvast Dank!
J&C
-
- Speurneus
Misschien als ze aan komt lopen met de dummy, de dummy niet aanpakken, maar meteen ook omdraaien en zorgen dat ze netjes meeloopt met de dummy in haar bek en tijdens het lopen haar flink de hemel inprijzen. Daarna zeggen los en de dummy aanpakken. Nog niet laten zitten.
Ik zou dan geen snoepje meer geven, maar met je stem belonen.
Ik zou dan geen snoepje meer geven, maar met je stem belonen.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke

-
- Grote hondenneus
Ik lees even mee want Narda laat het apport ook voor me neer vallen en no way dat ze hem oppakt dan, alleen als ik weer wat verder loop en haar weer laat apporteren.
Maar het apporteren en daarna meteen doorlopen werkt hier niet, dan nóg gooit ze hem neer en gaat ze netjes volgen.. prima, maar zonder apport :S
Maar het apporteren en daarna meteen doorlopen werkt hier niet, dan nóg gooit ze hem neer en gaat ze netjes volgen.. prima, maar zonder apport :S
-
- Speurneus
Ik lees vol interesse mee, want Keo heeft hetzelfde probleem
zo gauw hij enigzins in mijn buurt is wordt de dummy gedropt en idd dan kijkt hij me verlangend aan voor een beloning
Ik heb op de training geleerd om het aan de riem te oefenen. Dummy een paar meter verderop te gooien, commando apport geven en zo gauw Keo de dummy vast heeft zelf achteruit rennen en "vast" te zeggen. Zo lang ik in beweging blijf houdt hij hem dan ook vast, maar als ik naar hem toe beweeg om de dummy aan te pakken en "los" te zeggen is hij me vaak al te snel af en ligt de dummy weer op de grond. Over een paar weken begint de training weer en ik hoop het dan goed aan te leren.
zo gauw hij enigzins in mijn buurt is wordt de dummy gedropt en idd dan kijkt hij me verlangend aan voor een beloning

Ik heb op de training geleerd om het aan de riem te oefenen. Dummy een paar meter verderop te gooien, commando apport geven en zo gauw Keo de dummy vast heeft zelf achteruit rennen en "vast" te zeggen. Zo lang ik in beweging blijf houdt hij hem dan ook vast, maar als ik naar hem toe beweeg om de dummy aan te pakken en "los" te zeggen is hij me vaak al te snel af en ligt de dummy weer op de grond. Over een paar weken begint de training weer en ik hoop het dan goed aan te leren.
groetjes Juliette
Keo 26-03-2009
Harvey 30-07-2015

-
- Speurneus
Ik zou op het afgeven in het begin zeker niet teveel druk leggen! Wees tevreden met het mooi en rustig terugbrengen. Aan het zittend afgeven kun je dan later wel werken nog.
Begin eerst eens met het in de hand afgeven.
Dus dat ze de dummy vasthoudt tot jij je hand onder de bek hebt en 'los' zegt. Dat is al moeilijk genoeg in het begin. 

Begin eerst eens met het in de hand afgeven.

onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
-
- Hele grote hondenneus
Het komt veel vaker voor dan jullie denken hoor
En meestal is het het gevolg van, of te snel met je handen grijpen naar de dummie, of het belonen met snoepjes (ruilen)
Het best kun je toch teruggaan naar de basis.
Leg de dummie maar eens weg, en probeer het eerst met een balletje of een speeltje, in huis, zittend op een stoel of zelfs op de grond, net zoals je deed toen je hondje nog een puppert was.
Gooi het speeltje weg (inspringen mag gerust) en als je hondje het speeltje oppakt roep je vast...goedzo, haal het speeltje niet direct uit het bekkie, maar probeer je hondje eerst een beetje over zijn koppie te kriebelen..en dan pas zeg je los en neemt het speeltje tegelijkertijd uit zijn bekkie, en beloon je je hondje.
Daarna ga je het speeltje neerleggen, en begin je weer van vooraf aan.
Als dat goed gaat, probeer je eens het speeltje in zijn bekkie te doen, met een duidelijk commando vast, en laat je je hondje een tijdje volgen (niet aangelijnd), laat hem zitten....en neemt het speeltje uit het bekkie met het commando los, pas al het niet aangelijnd goed gaat probeer je het aangelijnd.
Als dat goed gaat probeer je het met een dummy, desnoods met een gebruikte sok van jou eromheen...en je begint weer bij het begin.
Pas als het binnen zittend goed gaat, ga je staan, eerst weer met het speeltje en dan met de dummy, en pas als dat goed gaat ga je in een pad, of thuis in de tuin, eerst weer met het speeltje en dan pas met de dummy.
En zo bouw je het heel langzaam en rustig uit.
Heel veel succes ermee

En meestal is het het gevolg van, of te snel met je handen grijpen naar de dummie, of het belonen met snoepjes (ruilen)
Het best kun je toch teruggaan naar de basis.
Leg de dummie maar eens weg, en probeer het eerst met een balletje of een speeltje, in huis, zittend op een stoel of zelfs op de grond, net zoals je deed toen je hondje nog een puppert was.
Gooi het speeltje weg (inspringen mag gerust) en als je hondje het speeltje oppakt roep je vast...goedzo, haal het speeltje niet direct uit het bekkie, maar probeer je hondje eerst een beetje over zijn koppie te kriebelen..en dan pas zeg je los en neemt het speeltje tegelijkertijd uit zijn bekkie, en beloon je je hondje.
Daarna ga je het speeltje neerleggen, en begin je weer van vooraf aan.
Als dat goed gaat, probeer je eens het speeltje in zijn bekkie te doen, met een duidelijk commando vast, en laat je je hondje een tijdje volgen (niet aangelijnd), laat hem zitten....en neemt het speeltje uit het bekkie met het commando los, pas al het niet aangelijnd goed gaat probeer je het aangelijnd.
Als dat goed gaat probeer je het met een dummy, desnoods met een gebruikte sok van jou eromheen...en je begint weer bij het begin.
Pas als het binnen zittend goed gaat, ga je staan, eerst weer met het speeltje en dan met de dummy, en pas als dat goed gaat ga je in een pad, of thuis in de tuin, eerst weer met het speeltje en dan pas met de dummy.
En zo bouw je het heel langzaam en rustig uit.
Heel veel succes ermee

-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Ik ken het probleem wel een beetje.
Nero geeft het apport altijd heel netjes en rustig af. Maar altijd staand, hij weigert gewoon te gaan zitten met het apport nog in zijn bek.
Hij brengt het apport heel netjes en laat pas los als ik commando geef en hij volgt ook heel netjes met de dummy in zijn bek.
Maar gaan zitten wil toch echt niet lukken.
Nero geeft het apport altijd heel netjes en rustig af. Maar altijd staand, hij weigert gewoon te gaan zitten met het apport nog in zijn bek.

Hij brengt het apport heel netjes en laat pas los als ik commando geef en hij volgt ook heel netjes met de dummy in zijn bek.
Maar gaan zitten wil toch echt niet lukken.
Groetjes Becky&Nero
-
- Hele grote hondenneus
- Contacteer:
-
- Speurneus
- Contacteer:
Dat moet ook niet, tenzij je een KNJV diploma wilt halen. Ook dan is het niet verplicht, maar krijg je wel punt aftrek vanwege "modelapport": ophalen van de dummy in gelijke snelheid als uitgaan en de dummy zittend aanbieden aan de voorjager tot deze wordt afgenomen.Netty schreef:Misschien een hele domme vraag: Waarom moet je hond de dummy zittend afgeven?
Geeft de hond de dummy staand af, krijg je 1 punt aftrek per staand afgegeven dummy. In de OWT's, FT's en workingtesten mag het overigens wel en krijg je geen puntaftrek, mits de hond de dummy wel aanbied aan de geleider. Of hij dat dan staand, zitten, voor of naast je doet maakt niet uit.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Dank voor jullie tips & suggesties!
Nog een vraag/probleem:
Chica ziet de objecten die zij moet apporteren waarschijnlijk als speeltjes en/of is te opgewonden door het apporteren en gaat daardoor te ruw met die objecten om (hard aanhapen/overpakken bij aankomst en er het liefst nog aan knagen). Waarschijnlijk komt dat probleem omdat ik haar eerder als spelletje/uitlaatklep balletjes en stokjes heb laten halen en zoeken. Maar doordoor was de dummy die ik voor haar had gekocht binnen een dag een gatenkaas.
Uiteraard kan ik los zeggen als ik zie dat ze dat doet en/of corrigeren, maar dan leert ze weer niet om het naar mij toe te brengen.
Hebben jullie tips/suggesties voor de juiste opbouw in deze...?
Hoe leer ik haar de dumy te respecteren..?
Wederom dank!
J&C
Nog een vraag/probleem:
Chica ziet de objecten die zij moet apporteren waarschijnlijk als speeltjes en/of is te opgewonden door het apporteren en gaat daardoor te ruw met die objecten om (hard aanhapen/overpakken bij aankomst en er het liefst nog aan knagen). Waarschijnlijk komt dat probleem omdat ik haar eerder als spelletje/uitlaatklep balletjes en stokjes heb laten halen en zoeken. Maar doordoor was de dummy die ik voor haar had gekocht binnen een dag een gatenkaas.
Uiteraard kan ik los zeggen als ik zie dat ze dat doet en/of corrigeren, maar dan leert ze weer niet om het naar mij toe te brengen.
Hebben jullie tips/suggesties voor de juiste opbouw in deze...?
Hoe leer ik haar de dumy te respecteren..?
Wederom dank!
J&C
-
- Speurneus