Wat is goed tegen tandsteen?

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Wat is goed tegen tandsteen?

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Niet dat Miep er al last van heeft, maar ik vroeg me af wat echt goed is tegen tandsteen. Ze krijgt KVV en da's natuurlijk zacht.

Ik heb haar vandaag voor de 2e dag zo'n pedigree dentastix ding gegeven maar die had ze binnen 2 minuten op. Lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Verder heeft ze dagelijks een aantal uur een 'bot' van gedroogd runderhuid ter beschikking waar ze ook wel even op knabbelt.

Is dat voldoende?
Zijn er betere manieren?
marielle75
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door marielle75 »

volgens mij krijgen ze met kvv juist minder snel last van tandsteen.
En een penslap is volgens mij ook goed tegen tandsteen.
Afbeelding
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ja, de ene keer lees ik dat van KVV minder snel tandsteen ontstaat, ergens anders lees ik weer dat tandsteenvorming juist sneller ontstaat omdat KVV zacht is.
:confused:
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

marielle75 schreef:volgens mij krijgen ze met kvv juist minder snel last van tandsteen.
En een penslap is volgens mij ook goed tegen tandsteen.
Zeker weten, regelmatig een vuile penslap geven en de tandjes blijven mooi schoon, plus dat het harstikke gezond is en je hond er echt van geniet.
Die dentastixdingen helpen geen bal volgens mij bij grote honden, want het is hap, slik en weg :D
Iefke

Ongelezen bericht door Iefke »

ja dentastik slikken ze zowat heel door :lol:
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Ellenn. »

Dentastix van Pedigree zou ik zowiezo niet doen, die zijn zacht en werkt voor geen meter.. Ik zou zowiezo je hond aanleren dat je z'n tanden poetst.. Eventueel gewoon paar keer in de week met een tandenborstel de tandjes poetsen, kan nooit kwaad en werkt prima. Bij mijn hond ook aangeleerd en ze vind het prima.
Daarnaast zou ik haar gewoon lekker op een flos laten kauwen en dergelijke..
yari
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door yari »

Dentastix zijn 1 onnatuurlijke bron van rommel voor je hond en het helpt idd voor geen meter tegen tandsteen.
Kvv geeft iets minder kans op tandsteen dan brok. Kijk zelf maar eens wat er achter blijft op je tanden als je een koekje eet en als je een stukje vlees eet.
Maar om de tandjes mooi schoon te houden is iedere dag lekker kauwen eigenlijk wel een must.
Idd een penslap of zowiezo lappen vlees of wat dacht je van rauwe botten (wel even inlezen op rauwvoerfora zoals http://www.voernatuurlijk.nl/forum" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ).
En anders kun je voor gedroogde onbewerkte huiden/oren e.d. gaan.
Ik vind zelf de Rawhide kluiven van Farmfood ideaal. Doet ze tenminste eventjes mee.
Maar dat wordt hier maar weinig gegeven, omdat zij prooidieren krijgt, al dan niet nagebootst qua verhoudingen. 9 jaar is ze alweer en nog geen spatje tandsteen te ontdekken. :wink:
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Ellenn. schreef:Dentastix van Pedigree zou ik zowiezo niet doen, die zijn zacht en werkt voor geen meter.. Ik zou zowiezo je hond aanleren dat je z'n tanden poetst.. Eventueel gewoon paar keer in de week met een tandenborstel de tandjes poetsen, kan nooit kwaad en werkt prima. Bij mijn hond ook aangeleerd en ze vind het prima.
Daarnaast zou ik haar gewoon lekker op een flos laten kauwen en dergelijke..
Nooit zonder toezicht op een flos laten kauwen, want als ze die draadjes gaan lostrekken kunnen die als een bal samenklonteren in de darmen met alle gevolgen van dien. Hier komen geen flossen in huis, veel te gevaarlijk.

Om tandsteen te voorkomen krijgen ze hier dagelijks rauwe botten, runderoren en kauwstaven.
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor de tips allemaal!
:hehehe:
Plaats reactie