Hard in de bek
Hard in de bek
Ik ben de troste eigenaar van een 11 maanden jonge (jacht)hond uit een echte werklijn. Vanwege een eerdere (gelukkig onterechte) verdenking van HD heb ik mij geconcentreerd op haar opleiding als gehoorzame huishond en niet als jachthond. Dus mocht ze van mij allerlei dingen doen die zij erg leuk vindt, zoals balletjes en/of stokken halen, maar niet bevorderlijk zijn voor een jachthond (en ik weet het, ook niet altijd verstandig zijn)
Gelukkig blijkt het met haar heupen allemaal erg mee te vallen en willen we alsnog aan de jachttrainingen gaan deelnemen. Helaas blijkt zij echter behoorlijk hard in de bek geworden, want de dummy die ik een paar dagen geleden heb aangeschaft is inmiddels een gatenkaas. net als bij de balletjes, verpakt zij die in haar bek, ze bijt het met het vast/los oefenen hard aan en gaat er het liefst nog mee schudden / aanbijten.. Als ik haar dan corrigeer laat ze wel los, maar dan kan ik de dummy zelf gaan halen en gaat de apporteeroefening de mist in.
Ze kan best zacht in haar bek zijn, want ze brengt 's ochtends altijd vrolijk mijn schoenen waar nog steeds geen beschadiging op te zien is en heeft thuis - en ook haar eigen speeltjes - nog nooit iets gemold, maar buiten moet alles wat gegooid/gehaald wordt kapot.
Wellicht dus dat ze wel voorzichtig is met mijn spullen, maar de rest, inclusief de dummy, als speelgoed ziet.
Ik realiseer mij dat dit aangeleerd gedrag is, maar hoe krijg ik het er nu weer uit...?
Alvast dank!
J&C
Gelukkig blijkt het met haar heupen allemaal erg mee te vallen en willen we alsnog aan de jachttrainingen gaan deelnemen. Helaas blijkt zij echter behoorlijk hard in de bek geworden, want de dummy die ik een paar dagen geleden heb aangeschaft is inmiddels een gatenkaas. net als bij de balletjes, verpakt zij die in haar bek, ze bijt het met het vast/los oefenen hard aan en gaat er het liefst nog mee schudden / aanbijten.. Als ik haar dan corrigeer laat ze wel los, maar dan kan ik de dummy zelf gaan halen en gaat de apporteeroefening de mist in.
Ze kan best zacht in haar bek zijn, want ze brengt 's ochtends altijd vrolijk mijn schoenen waar nog steeds geen beschadiging op te zien is en heeft thuis - en ook haar eigen speeltjes - nog nooit iets gemold, maar buiten moet alles wat gegooid/gehaald wordt kapot.
Wellicht dus dat ze wel voorzichtig is met mijn spullen, maar de rest, inclusief de dummy, als speelgoed ziet.
Ik realiseer mij dat dit aangeleerd gedrag is, maar hoe krijg ik het er nu weer uit...?
Alvast dank!
J&C
Bij het uitblijven van reacties zelf maar even het wereldwijde web opgegaan. Uitkomst onderzoek: waarschijnlijk heeft het met name met overenthousiasme/spanning/nervositeit te maken. Er wordt dan niet meer rustig opgepakt, maar hard aangebeten en overgepakt.
Bijgaand ter lering en (vooral) den vermaak een verhaal (van ene Ralph) over een labrador en zijn voorjager die beiden erg hard in de bek waren en hoe hij ze daarvan genas. Erg geestig (en leerzaam)
http://www.weimaraners.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=565" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
J&C
Bijgaand ter lering en (vooral) den vermaak een verhaal (van ene Ralph) over een labrador en zijn voorjager die beiden erg hard in de bek waren en hoe hij ze daarvan genas. Erg geestig (en leerzaam)
http://www.weimaraners.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=565" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
J&C
Oh ja, ter aanvulling: toch maar een privé-trainer in de hand genomen om het correct apporteren te leren, want kon zelf welblijven aanklooien met vast/los oefeningen en het (weer) zacht in de bek worden, maar beter nu wel goed aanleren, dan later al het verkeerde weer moeten afleren.
En zo worden we door schade en schande weer wat wijzer...
J&C
En zo worden we door schade en schande weer wat wijzer...

J&C
-
- Speurneus
-
- Middelgrote hondenneus
Nou ik heb niet zitten lachen. Ik begrijp dat dit voor jou een groot probleem is. Ik zie net dit topic voor het eerst en kon daarom niet eerder reageren. Sowieso een goede trainer zoeken is altijd goed en privetraining is in het begin ook wel fijn of in kleine groepjes. Ik kan je aanraden om binnen te beginnen met de dummy. De hond moet de dummy altijd respecteren. Het is geen speelgoed. Je laat je hond voor je zitten en biedt de dummy aan. Je hond moet blijven zitten, doet hij dat niet dan stap je een stap achteruit tot hij rustig zit en probeer je weer de dummy aan te bieden. Dus vooral rust inbouwen. Zodra hij de dummy kan aanpakken, even laten vasthouden en daarna weer los. Dit doe je ongeveer drie keer achter elkaar. En bv drie keer op een dag. Niet te snel willen gaan. Ik zou nog niet gaan gooien met dummies en ook nog niet laten halen. Eerst alleen het vast/los oefenen en rust. Een werkhond haalt nl altijd de dummy. Ik zelf heb heel veel gehad aan het boek De drie karakters. En uiteraard mijn trainers.
Heel veel succes met de jachttraining.
Ik train zelf met Donna en mijn man is pas begonnen met Faye.
Heel veel succes met de jachttraining.
Ik train zelf met Donna en mijn man is pas begonnen met Faye.
@Donna, ik hoop dat je begreep dat ik met het geestige verhaal, het verhaal van die Ralph bedoelde, waarvan ik link had neergezet.
Tja, ik realiseer mij dat ik destijds wat al te hard van stapel ben gelopen en haar (onbewust) verkeerd gedrag heb aangeleerd, door haar enthousiasme te voeden en niet te corrigeren. Maar goed, dat kwam ook omdat ik haar niet vanaf het begin als jachthond heb opgeleid, maar als gehoorzame huishond, die gewoon leuk met balletjes mocht spelen. De wens van de jachttraining is pas gekomen, nadat bleek hoe leuk zij dat vindt en haar heupen het aankunnen.
Goede tip hoe je het respecteren vd dummy aanpakt en hetzelfde geldt voor de tip van Saskia over de rust inbouwen. Lupos adviseerde mij ook al eerder veel meer op gehoorzaamheid en steadyness te trainen dan het apporteren zelf, want dat doet ze toch wel.
Zit nu alleen wel met een labje die letterlijk verlangend zit te kijken naar de bak met balletjes, die niet meer meemogen...
Wat doen jullie met jullie hond om hun energie te lozen in de periode dat er niet op halen/brengen mag worden getraind, omdat eerst de basis goed moet worden aangeleerd...?
J&C
Tja, ik realiseer mij dat ik destijds wat al te hard van stapel ben gelopen en haar (onbewust) verkeerd gedrag heb aangeleerd, door haar enthousiasme te voeden en niet te corrigeren. Maar goed, dat kwam ook omdat ik haar niet vanaf het begin als jachthond heb opgeleid, maar als gehoorzame huishond, die gewoon leuk met balletjes mocht spelen. De wens van de jachttraining is pas gekomen, nadat bleek hoe leuk zij dat vindt en haar heupen het aankunnen.
Goede tip hoe je het respecteren vd dummy aanpakt en hetzelfde geldt voor de tip van Saskia over de rust inbouwen. Lupos adviseerde mij ook al eerder veel meer op gehoorzaamheid en steadyness te trainen dan het apporteren zelf, want dat doet ze toch wel.
Zit nu alleen wel met een labje die letterlijk verlangend zit te kijken naar de bak met balletjes, die niet meer meemogen...
Wat doen jullie met jullie hond om hun energie te lozen in de periode dat er niet op halen/brengen mag worden getraind, omdat eerst de basis goed moet worden aangeleerd...?
J&C
-
- Speurneus
Ik ga met Lina fietsen. Dat is goed voor haar conditie en daar kan ze ook wat energie in kwijt. En veel steadiness. Zit, dummy weggooien en zelf ophalen bijvoorbeeld. En dan daarna een dummy gooien die ze dan na even wachten wel mag halen. Elke hond moet zijn eigen schema aanhouden, ze gaan niet allemaal met ieder onderdeel in hetzelfde tempo denk ik zo. 

onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
-
- Speurneus
-
- Middelgrote hondenneus
Sorry, ik was weer eens te serieus. Dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf een hond heb die nog wel eens wil inspringen wanneer de concurrentiestrijd erg hoog is. Donna is nl erg zacht in de bek en ik zat alleen maar te bedenken om je te helpen. Het klonk zo zielig dat nog niemand had geantwoord. Ik zal volgende keer meer de hilarische kant lezen en niet de serieuze.