er zijn al meerdere topics over geschreven, zit toch altijd nog met een paar vragen en weet niet in hoeverre je een oud topic weer "op mag schroeven"
Onze Lab (kr. met Golden) heeft HD en artrose. We kregen hem als herplaatser toen hij bijna 3 jaar was. Toen veel te dik. Op dieet gezet en aangezien ik vermoedde dat het niet helemaal 100% was met z'n heupen foto's laten maken.
HD + (in een minder erge vorm) en artrose erbij. De klachten die ik zag (wat stijfjes en trekken met z'n poot zo nu en dan als hij moe werd) kwam volgens de da meer van de artrose dan van de HD. Wel duidelijk niet goede heupen, maar niet zo ernstig dat dat de klachten zou veroorzaken.
Nu krijgt Jack dagelijks Hills JD voer en daarnaast 's morgens 1 pil Carprodyl en in de avond een halve. (hij mag max 2,25 per dag)
Dit krijgt hij nu al zeker dagelijks 2 jaar (ivm teveel klachten als hij niet krijgt...stijf na lopen, moeilijk wandelen etc)
Met de pillen doet hij het eigenlijk heel goed, een heel andere hond geworden.
Nu valt ons de laatste tijd echter wel op dat Jack weer vaker wat mee "sukkelt' op wandelingen.
Ik was net aan het googlen op artrose/pijnstilling etc etc en las ook ergens dat ze er op een gegeven moment iets immuum van kunnen worden.
Verder maak ik me af en toe toch wel wat zorgen om het langdurig gebruik van de Carprodyl en de gevolgen ervan, zeker aangezien Jack nog maar 3 jaar was toen we er mee begonnen.
Zijn er hier meer mensen met ervaring van ECHT langdurig gebruik van Rimadyl/Carprodyl (en dan bedoel ik echt JAAAREN). Vraag me namelijk af..."hoeveel jaar kan een hond zoiets verdragen?!"
En uiteraard tipjes voor misschien andere middelen NAAST de Hills JD (waarin de glucosamine etc al geregeld is)
Alvast super bedankt voor alle tips!