Weer een hotspot!

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Weer een hotspot!

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Vanmorgen heerlijk met Noah gewandeld, hij heeft lekker met zijn vriendje King gespeeld en gezwommen.
Bij thuiskomst meteen goed afgedroogd zoals altijd....
Begint hij vanmiddag ineens heel vaak te krabben achter zijn oor, Noah krabt bijna nooit dus dat valt wel op, ik kijken en ja hoor daar heb je hem weer.... een hotspot!
Een hele grote kale vurige plek, gelukkig nog zalf in huis van de vorige keer dus ik heb de plek meteen ingesmeerd.
Zo weer even goed de plek ontsmetten en dan weer lekker zalven.
Hij heeft er wel weer last van, arm ventje :(
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Beterschap voor Noah!
Max heeft tot nu toe nog geen hotspot gehad...wat is dat precies en waardoor wordt het veroorzaakt?
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Oh wat erg! Ik hoop dat het bij Olly ook niet meer voorvalt; vorige zomer had ze voor 't eerst een hotspot en achossie, wat was ze toen enkele dagen echt zielig :(. Beterschap voor Noah!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

royenmarjolein schreef:Beterschap voor Noah!
Max heeft tot nu toe nog geen hotspot gehad...wat is dat precies en waardoor wordt het veroorzaakt?
Dank je wel!
Een hotspot is een oppervlakkige huid ontsteking die veroorzaakt word door het overmatig krabben.
De hond kan bv last hebben van een muggen, vlooien of tekenbeet, het kan ook zijn dat het onder zijn vacht is gaan broeien en dat het daardoor geïrriteerd is geraakt (daarom de vacht altijd goed afdrogen als je hond heeft gezwommen)
Het word dan een kale, vuurrode, nattige plek en ze kunnen er veel last van hebben en erg ziek van zijn.
Er word gezegd dat het op te lossen is door het schoon te maken met betadine scrub en te druppelen met tea tree olie, maar Noah krijgt alleen maar meer last als ik tea tree olie gebruik.
Ik maak het dus schoon met betadine scrub en smeer het daarna in met zalf van de DA.
Als je googelt op hotspot hond kan je voorbeelden zien.
Afbeelding

sharon66057
Speurneus
Speurneus

Miske schreef:Oh wat erg! Ik hoop dat het bij Olly ook niet meer voorvalt; vorige zomer had ze voor 't eerst een hotspot en achossie, wat was ze toen enkele dagen echt zielig :(. Beterschap voor Noah!!!
Dank je wel!
Ja het is echt sneu voor ze he, Noah is ook erg zielig nu, ligt lekker naast me op de bank :)
Afbeelding

maria1

Ongelezen bericht door maria1 »

Beterschap voor Noha, zielig hoor.
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door labbers »

Hoi hoi..misschien een raar advies maar wij kregen het aangereikt van een fokker en een DA en het hielp fantastisch bij Storm. De eerste keer waren we ook in de weer met zalfjes e.d. Maar de 2e keer hebben we met betadine schoongemaakt, beetje haartjes weggeknipt en dan deppen met maizena..echt een plakzooi.. maar was in no time genezen en niet weer teruggekomen. Ook het zwemmen in de zee hielp goed.

succes ermee
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)
Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

Ik heb een stukje gevonden over hot spots, er staan een aantal mogelijke oorzaken in, misschien heb je er iets aan?
Beterschap voor Noah!

Voor de behandeling van de Hot Spot is het heel belangrijk dat de oorzaak aangepakt wordt.
Vlooien en teken moeten worden bestreden.
Het afdoden van vlooieneieren en larven in huis met behulp van sprays of andere producten is ook noodzakelijk, vlooienspray werkt doeltreffend.
Het is verkrijgbaar bij de dierenarts of drogist.
In geval van een oormijtinfectie of algemene oorontsteking door bacteriën of gisten moeten de oren langere tijd worden behandeld. [ooronsteking /huid ontstking is gevolg van verkeerde voeding, hoge gistvorming op de huid dus ook in het oor..]

Voor het bepalen van de uitgebreidheid van de ontsteking en voor het behandelen van het huidoppervlak met crèmes of lotions die verkoelend en ontstekingsremmend werken, wordt de huid door de dierenarts zoveel mogelijk geschoren.
Vaak blijkt dan pas hoe groot de ontstoken plek is.
Om de vicieuze cirkel van jeuk en krabben te doorbreken en om de huid snel rust te geven, kan door de dierenarts ook een jeukremmende injectie worden gegeven, al dan niet gecombineerd met een antibioticakuur.
Dat gebeurt zeker als het dier ziek is.
In sommige gevallen kan een Hot Spot erg hardnekkig zijn en een langere behandeling is dan noodzakelijk.
Er moet gewaakt worden voor een terugkeer van de aandoening.

Een hond met een allergie moet onderzocht worden zodat een passende behandeling opgesteld kan worden.

Hotspot heeft meestal verschillende oorzaken tegelijk.
Het begint met een allergie, of een andere oorzaak. Op de dan geïrriteerde plek krijgen vervolgens bacteriën vat die een ontsteking veroorzaken.
Men moet dus beide oorzaken behandelen. De ontstoken huid moet dus ook behandeld worden met een antibioticum.
Vaak is dit een kuur van een dag of vijf.

U hoeft dus in principe niet bang te zijn dat u de ene hond besmet via uw handen.
Het is echter wel heel goed mogelijk dat toch op een of andere manier een vicieuze cirkel ontstaat wanneer meerdere honden huidproblemen hebben. Alle honden goed behandelen is dan raadzaam.
Aanleiding voor de hotspots zijn in het grootste deel van de gevallen vlooienbeten. Ter preventie dus zorgen voor een goede vlooienbestrijding. Verder het haar op en om de hotspot goed wegknippen of scheren.Maak de plek schoon met betadineshampoo, bij de apotheek te verkrijgen. Zo kan er lucht bij komen en dat versnelt het genezingsproces.Zorg wel dat je hond voorlopig uit het water blijft want anders kan de wond niet goed genezen. Mocht je je hond toch willen laten zwemmen, ga dan met hem naar zee. De wond reinigt hierdoor heel goed.

Hotspot is een symptoom van verkeerde voeding [kippeneiwit gevoelig/rundvleesallergie/graan/glutenallergie] en/of inentingen..
Een klass. veterinair homeopaat het hotspot "genezen" ZONDER gebruik van antibiotica..
Dus niet zoals bij een antitiotica onder drukken, nee, door het dier weer in balans te brengen GENEEST de hond..
Antibiotica vernieitigt de darmflora..[en verzwakt de hond..]
Een vlo en een wondje is de tricker van het begin van een hotspot niet de de oorzaak..
Een antibiotica zal de hotspot TIJDELIJK doen weggaan, de kwaal slaat naar binnen, het LIJKT over te zijn..
De volgende keer zal de hotspot weer te voorschijnkomen...
En nog hardnekkiger zijn...[dus nog langer een ab kuur..]

De oorzaak van hotspot is over in-enten en of voeding
FunnyNina
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door FunnyNina »

Beterschap Noah :groteknuffel:
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

roef heeft er vorig jaar eentje gehad,ik deed er teatree olie op,binnen 2 dagen was het gelukkig weg.
ik hoor er veel goede geluiden over,maar natuurlijk ook wel waar het niks bij hielp.
voordeel is ook dat ze het erg vies vinden en dus van de plek af blijven :klasse:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
sharon66057
Speurneus
Speurneus

@ Martine.jolie Bedankt voor het plaatsen van het interessante artikel!
Noah die heeft regelmatig last van vieze oortjes, heeft 1 keer een hele erge oorontsteking gehad die maar niet over wou gaan en sindsdien blijft hij ermee sukkelen.
Wij hebben ook druppels voor zijn oortjes en als hij veel zwemt moeten we ook echt om de dag druppelen, anders 1 keer per week.
Nu kwam ik er van de week achter dat zijn oren weer wat gevoelig en vies waren, dus ben ik ook weer meer gaan druppelen.
Zijn rechter oor die het ergst was (is nu zo goed als over) daar zit ook de hotspot achter maar dat had ik nooit met elkaar in verband gebracht...
Nu lees ik hierboven dat dat wel een oorzaak zou kunnen zijn.
Het zit natuurlijk wel precies achter dat oor.
Afbeelding

sharon66057
Speurneus
Speurneus

roef schreef:roef heeft er vorig jaar eentje gehad,ik deed er teatree olie op,binnen 2 dagen was het gelukkig weg.
ik hoor er veel goede geluiden over,maar natuurlijk ook wel waar het niks bij hielp.
voordeel is ook dat ze het erg vies vinden en dus van de plek af blijven :klasse:
Ik heb het bij Noah ook wel eens geprobeerd, maar hij had er heel erg last van toen het erop zat, ging met de plek over de grond wrijven en juist veel meer krabben, hij werd gewoon letterlijk gek als het erop zat...
Was echt zielig, de keer daarna nog eens geprobeerd maar weer hetzelfde.
Bij Noah dus geen optie helaas!
Afbeelding

sharon66057
Speurneus
Speurneus

labbers schreef:Hoi hoi..misschien een raar advies maar wij kregen het aangereikt van een fokker en een DA en het hielp fantastisch bij Storm. De eerste keer waren we ook in de weer met zalfjes e.d. Maar de 2e keer hebben we met betadine schoongemaakt, beetje haartjes weggeknipt en dan deppen met maizena..echt een plakzooi.. maar was in no time genezen en niet weer teruggekomen. Ook het zwemmen in de zee hielp goed.

succes ermee
Bedankt voor de tip, die had ik nog niet eerder gehoord! :D
Afbeelding

Plaats reactie