anaalklieren weghalen

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

anaalklieren weghalen

Ongelezen bericht door esmoezie »

Zojuist met Keo naar de dierenarts geweest voor inentingen en dergelijke.
Ook zijn Keo's anaalklieren nu voor de 2e keer uitgeknepen. Ze zaten vol.
Volgens de dierenarts kan ze de anaalklieren beter weghalen als hij er de volgende keer weer last van heeft, omdat het zo vervelend is voor Keo om uit te knijpen en dan zou hij maar een hekel aan haar krijgen :?

Keo heeft geen piepje gegeven met het uitknijpen. Stribbelde niet eens erg tegen. Is het echt zo'n erge handeling voor hem?

Wie heeft er ervaring met het laten weghalen van anaalklieren en is dit aan te raden?

Ben na dit bezoekje weer 220 euro armer. Inentingen, kennelhoestpufje, vlooien- en wormenkuur, bloedprikken om te titeren zodat we naar Schotland kunnen reizen met hem. Keo was blij dat we er vertrokken :roll:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Jess

Ongelezen bericht door Jess »

Heb niet een antwoord op je vraag over de anaalklieren. Al zou ik het persoonlijk lekker zo laten als hij het geen probleem vind.
Wat weegt deze behandeling op tegen een operatie?

Maar vind t verder wel een hoop geld. Konden ze hem niet gelijk voor alles titeren?
En ik laat bv mijn honden geen kennelhoestpufje krijgen, dat zou je ook eens kunnen overdenken om dat niet meer te doen.
Kennelhoest is nl niet dodelijk, en de honden die het snel krijgen zijn er juist tegen geënt. Bovendien kent kennelhoest meerdere strengen en die zitten niet allemaal in de enting.

Hetzelfde voor de vlooien en wormenbehandeling. Heeft hij vlooien en wormen dan?
Ontwormen kan je niet preventief, het middel is snel verdwenen en werkt pas als er daadwerkelijk wormen aanwezig zijn.
Hij zou ze bv best over een paar weken alsnog kunnen krijgen omdat het middel al uitgewerkt is. Vraag is dan wel of je je hond zovaak wilt ontwormen dat hij dus standaard onder deze zooi zit.
En wat betreft de vlooien, ik ontvlo al jaren niet en heb nooit een vlo gezien. Ik ga dus ook hier niet preventief met chemische rotzooi aan de gang.

Je snapt m al, ik ben nogal tegen al die chemische rotzooi en gebruik dus zo min mogelijk bij mijn honden.
Mijn ervaring is wel dat het dus ook niet zo nodig is als de da zegt. :wink:
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Ik sluit mij bij Jessica aan, Bommel heeft ook nooit last van vlooien ontwormen doe ik 2x p.j. (als hij (paarden)poep heeft gegeten :D )
Bommel heeft ook regelmatig verstopte anaalklieren, ik laat ze dan leegdrukken door de DA. opereren zou ik niet gauw doen
:blondpootje:
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

:D Wat een geweldige reden geeft jouw da om een operatie uit te voeren.
Sorry hoor, eigenlijk is het niet grappig maar ik heb nog nooit zoiets doms gelezen :?

Wat eet Keo, er zijn zelf ook nog wel zaken die je kunt doen om ervoor te zorgen dat de klieren geleegd worden.
De prijs is idd erg leuk, voor hoe lang heb je vlooienpipetjes en wormenkuur meegekregen?
Verder ben ik het met Jess eens :wink:
En was Keo de enige die blij was dat jullie vertrokken? :D
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Kennelhoest moet Keo voor ingeent zijn voor de training.
Ontwormen doe ik met regelmaat omdat Keo veel poep vreet, dikke kans op wormen.
Ontvlooien is een half jaar geleden en ik heb een pipetje meegenomen, maar ik begrijp dat je niet van die chemische rotzooi houdt Jessica. Misschien wacht ik er wel mee, want vlooien heeft ie niet en tegen teken helpt het niet echt terwijl hij juist daar veel last van heeft.
De DA heeft zeker niet altijd gelijk. Heb vaak het gevoel, na een bezoekje, dat de mijne nogal commercieel is ingesteld. Maar ik heb geen idee hoe ik dan wel een goede vindt. Toch eens rondvragen bij andere hondeneigenaren...

En met opereren voor die anaalklieren ga ik dus ook wachten!
groetjes Juliette

esmoezie
Speurneus
Speurneus

Martine.jolie schreef::D Wat een geweldige reden geeft jouw da om een operatie uit te voeren.
Sorry hoor, eigenlijk is het niet grappig maar ik heb nog nooit zoiets doms gelezen :?

Wat eet Keo, er zijn zelf ook nog wel zaken die je kunt doen om ervoor te zorgen dat de klieren geleegd worden.
De prijs is idd erg leuk, voor hoe lang heb je vlooienpipetjes en wormenkuur meegekregen?
haha nee, ik hoop er ook weer lang niet naartoe te hoeven :wink:

ja geweldige reden ja, het kan mij eigenlijk niet veel boeien of mijn hond een hekel aan de DA krijgt, als hem dat een operatie bespaard :D
maar hij krijgt sowieso niet snel een hekel aan iemand, hij was braaf haar oren aan het wassen tijdens het bloedprikken :D

Keo eet vanaf deze week Farmfood HE en KVV. Hiervoor kreeg hij nog andere brokken (nutro choice) afgewisseld met KVV. Misschien helpt de verandering van voer ook wel. Door KVV krijgt hij iig mooie harde keutels.
groetjes Juliette

Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

esmoezie schreef:
Martine.jolie schreef::D Wat een geweldige reden geeft jouw da om een operatie uit te voeren.

haha nee, ik hoop er ook weer lang niet naartoe te hoeven :wink:

ja geweldige reden ja, het kan mij eigenlijk niet veel boeien of mijn hond een hekel aan de DA krijgt, als hem dat een operatie bespaard :D
maar hij krijgt sowieso niet snel een hekel aan iemand, hij was braaf haar oren aan het wassen tijdens het bloedprikken :D

Keo eet vanaf deze week Farmfood HE en KVV. Hiervoor kreeg hij nog andere brokken (nutro choice) afgewisseld met KVV. Misschien helpt de verandering van voer ook wel. Door KVV krijgt hij iig mooie harde keutels.
En die hardere keutels helpen inderdaad heel mooi om de klieren te legen.
Mocht het nu weer niet goed gaan kun je er ook nog voor kiezen om bv eens per week een kipkarkasje bij zijn kvv te geven, door de toevoeging van bot wordt de ontlasting nog iets harder namelijk.
Succes ermee :wink:
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Zal de DA zijn eigen anaalklieren ook verwijderen als de stoelgang eens niet gaat zoals het moet gaan :roll: Ik vind het echt te zot voor woorden dat hij/zij zoiets durft aan te kaarten. Bah.....commercie :kots: Vervelend is en blijft het, maar zolang Keo het gelaten toelaat "gewoon" uitknijpen :wink: Misschien helemaal overgaan op KVV. Je geeft zelf al aan dat de ontlasting mooier is. Hierdoor worden de anaalklieren vanzelf geleegd :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wat een rare reden zeg. Maup had vroeger ook nog weleens last van haar anaalklieren. Die werden dan idd door de dierenarts geleegd. Maup vond dat echt niet ernstig, en zo te horen Keo ook niet. Dan zou ik niet eens denken aan een operatie. Als het nou ging ontsteken ofzo, maar dat is niet aan de hand toch?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
petra2612
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door petra2612 »

Mijn labje Xara heeft een ontstoken anaalklier gehad en toen zei mijn dierenarts dat als ze terugkerend last hiervan had ze beter operatief verwijderd konden worden (maar pas na 5 keer of zoiets). Gewoon uitknijpen als ze niet ontstoken zijn kan geen kwaad en kan je zelfs zelf leren doen. Een trimsalon doet dit ook en kan je evt. helpen om dit zelf te kunnen zo zullen ze niet zo vol worden. Maar heeft Keo er last van (rijen met kont over de grond)? Ik zou dus nu niet overgaan tot opereren tenzij het steeds ontstoken raakt maar dan NIET uitknijpen dit kan naar binnen slaan en erger veroorzaken!
***Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd!***
Groetjes, Petra
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Als ze er last van hebben inderdaad (laten) leegdrukken.
Zo 1 keer in het jaar heeft Bowie er 'last' van, ik heb bij de DA eens goed gekeken hoe het moet en doe het nu zelf (en dat kan ik gewoon in mijn eentje) en Bowie heeft nog steeds geen hekel aan me.
Bij Bowie heeft zijn ontlasting er geen invloed op, hij eet rauw en krijgt ook regelmatig bot en heeft dan ook stevige en soms harde ontlasting.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

petra2612 schreef:Mijn labje Xara heeft een ontstoken anaalklier gehad en toen zei mijn dierenarts dat als ze terugkerend last hiervan had ze beter operatief verwijderd konden worden (maar pas na 5 keer of zoiets). Gewoon uitknijpen als ze niet ontstoken zijn kan geen kwaad en kan je zelfs zelf leren doen. Een trimsalon doet dit ook en kan je evt. helpen om dit zelf te kunnen zo zullen ze niet zo vol worden. Maar heeft Keo er last van (rijen met kont over de grond)? Ik zou dus nu niet overgaan tot opereren tenzij het steeds ontstoken raakt maar dan NIET uitknijpen dit kan naar binnen slaan en erger veroorzaken!
Hij reed de laatste weken wel eens met zijn kontje over de grond idd. Niet dagelijks, ik heb het hem maar een paar keer zien doen en verder lijkt hij geen last te hebben.
Ik ben blij met jullie ervaringen. Vind het vervelend me dingen aan te laten praten die niet nodig zijn :evil:
groetjes Juliette

petra2612
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door petra2612 »

esmoezie schreef:
petra2612 schreef:Mijn labje Xara heeft een ontstoken anaalklier gehad en toen zei mijn dierenarts dat als ze terugkerend last hiervan had ze beter operatief verwijderd konden worden (maar pas na 5 keer of zoiets). Gewoon uitknijpen als ze niet ontstoken zijn kan geen kwaad en kan je zelfs zelf leren doen. Een trimsalon doet dit ook en kan je evt. helpen om dit zelf te kunnen zo zullen ze niet zo vol worden. Maar heeft Keo er last van (rijen met kont over de grond)? Ik zou dus nu niet overgaan tot opereren tenzij het steeds ontstoken raakt maar dan NIET uitknijpen dit kan naar binnen slaan en erger veroorzaken!
Hij reed de laatste weken wel eens met zijn kontje over de grond idd. Niet dagelijks, ik heb het hem maar een paar keer zien doen en verder lijkt hij geen last te hebben.
Ik ben blij met jullie ervaringen. Vind het vervelend me dingen aan te laten praten die niet nodig zijn :evil:
Bij Xara was een dikke rode bult te zien naast haar "poepgat" als je verder niets zichtbaar ziet is het waarschijnlijk niet ontstoken. Nee, je hoeft je niets te laten aanpraten. Handig hè zo'n forum om te overleggen. :klasse:
***Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd!***
Groetjes, Petra
Plaats reactie