fokken met teef
-
saskia burghout
- Grote hondenneus

- Contacteer:
fokken met teef
ik heb mijn teef laten testen via een gen test de testen die ik binnen heb gekregen zijn erg positief.overal is ze vrij van krijg nog wel 1 test binnen.wij willen een kennel oprichten en vinden het heel belangrijk dan de gen testen allemaal goed zijn (CNM,EIC,PRCD-PRA en RD-OSD) zijn die testen niet goed zal ik de teef niet gebruiken voor een nestje niet goed wil zeggen drager of lijder)
bij de NLV mag je nog wel fokken met een teef die drager is van 1 van de hierboven genoemde dingen wat is jullie mening hier over:
ik zelf vind dit ontzettend verkeerd je hond is niet gezond dus je moet er niet mee gaan fokken zo blijf je het wel in stand houden
bij de NLV mag je nog wel fokken met een teef die drager is van 1 van de hierboven genoemde dingen wat is jullie mening hier over:
ik zelf vind dit ontzettend verkeerd je hond is niet gezond dus je moet er niet mee gaan fokken zo blijf je het wel in stand houden
-
Els
- Speurneus

Welke teef ga je als stammoeder gebruiken voor jullie kennel Saskia?
Ik vind dat een teef volledig vrij moet zijn dan om te gaan fokken met een teef die niet helemaal vlekkeloos uit een test is gekomen. Waarom fokken met een teef die drager is en daardoor minder raszuiver (zeg je dat zo?) te gaan fokken?
Maar aangezien ik geen fokker ben, kan ik de plank net zo goed compleet misslaan hiermee.
Afgezien van de discussie wens ik jullie veel succes met het laten uitkomen van jullie dromen.
Ik vind dat een teef volledig vrij moet zijn dan om te gaan fokken met een teef die niet helemaal vlekkeloos uit een test is gekomen. Waarom fokken met een teef die drager is en daardoor minder raszuiver (zeg je dat zo?) te gaan fokken?
Maar aangezien ik geen fokker ben, kan ik de plank net zo goed compleet misslaan hiermee.
Afgezien van de discussie wens ik jullie veel succes met het laten uitkomen van jullie dromen.
Groetjes,
Els
Max, Voor altijd in ons hart.
Els
Max, Voor altijd in ons hart.
-
Sascha
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Re: fokken met teef
Fijn is dat he, dat je nu zeker weet dat je meiske helemaal oke is.saskia burghout schreef:ik heb mijn teef laten testen via een gen test de testen die ik binnen heb gekregen zijn erg positief.overal is ze vrij van krijg nog wel 1 test binnen.wij willen een kennel oprichten en vinden het heel belangrijk dan de gen testen allemaal goed zijn (CNM,EIC,PRCD-PRA en RD-OSD) zijn die testen niet goed zal ik de teef niet gebruiken voor een nestje niet goed wil zeggen drager of lijder)
Heb jij het laten testen via de NLV prikdag?
Ik wel bij Chelsea maar wacht nog steeds op de RD-OSD en B-locus uitslag!
Ook hier was alles tot dusver helemaal toppie

-
saskia burghout
- Grote hondenneus

- Contacteer:
Re: fokken met teef
"Sascha schreef:Fijn is dat he, dat je nu zeker weet dat je meiske helemaal oke is.saskia burghout schreef:ik heb mijn teef laten testen via een gen test de testen die ik binnen heb gekregen zijn erg positief.overal is ze vrij van krijg nog wel 1 test binnen.wij willen een kennel oprichten en vinden het heel belangrijk dan de gen testen allemaal goed zijn (CNM,EIC,PRCD-PRA en RD-OSD) zijn die testen niet goed zal ik de teef niet gebruiken voor een nestje niet goed wil zeggen drager of lijder)
Heb jij het laten testen via de NLV prikdag?
Ik wel bij Chelsea maar wacht nog steeds op de RD-OSD en B-locus uitslag!
Ook hier was alles tot dusver helemaal toppie
inderdaad bij de nlv prikdagen en ik wacht ook nog op de RD-OSD super dat het bij jou ook tot nu goed is
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Dit is een lastige materie waar je genuanceerd naar moet kijken.
Ieder levend wezen (ook jij en ik) is drager van ongewenste erfelijke eigenschappen. Alleen weten we dat niet, omdat er geen testen voor zijn. Dat heet heterozygotie en dat hoort zo. Als je iedere drager zou uitsluiten van de voortplanting, zou niks of niemand zich meer mogen voortplanten, we zijn immers allemaal wel ergens drager van.
De meeste erfelijke aandoeningen zijn recessief. Dat betekent dat er twee dragers nodig zijn om een lijder voort te brengen. De kans dat je als menselijke drager van een zeldzame ziekte een partner kiest die toevallig ook drager is, is heel klein. In een gesloten fokpopulatie is die kans veel groter omdat de genenpool veel kleiner is. In een gesloten fokpopulatie loopt per definitie het inteeltpercentage heel langzaam op en worden de dieren steeds meer familie van elkaar. En dan wordt de kans dat je dragers met dragers gaat kruisen, steeds groter.
Het lijkt een goede oplossing om dan alle dragers uit te sluiten van de fok. Maar.... daarmee versmal je de fokbasis nog verder. Hoe minder dieren zich mogen voortplanten, hoe kleiner de genetische variatie wordt. En dat is weer negatief voor de hele populatie. Die is juist gebaat bij een zo breed en gevarieerd mogelijke genenpool, dus bij een spreiding van fokdieren.
De erfelijke aandoeningen waar testen voor bestaan, zijn simpel verervende aandoeningen. Ze worden veroorzaakt door één fout gen, dat zowel de moeder als de vader moet hebben. Heeft één ouder het niet, dan kan hooguit de helft van de pups drager zijn, maar er zullen nooit lijders geboren worden. Als iedereen alle fokdieren zou testen en uitsluitend met drager x vrij zou fokken of een enkele keer zelfs lijder x vrij (of vrij x vrij natuurlijk), verdwijnt geleidelijk aan de aandoening uit de populatie, zonder dat er andere waardevolle eigenschappen verloren gaan en zonder verdere versmalling van de genenpool.
Dus zeker als de drager een fokdier is met bijzondere talenten, mag je best met zo´n dier fokken, op voorwaarde dat de partner vrij getest is. Want het zou zonde zijn om die talenten niet door te geven aan te toekomst.
Hanneke
Ieder levend wezen (ook jij en ik) is drager van ongewenste erfelijke eigenschappen. Alleen weten we dat niet, omdat er geen testen voor zijn. Dat heet heterozygotie en dat hoort zo. Als je iedere drager zou uitsluiten van de voortplanting, zou niks of niemand zich meer mogen voortplanten, we zijn immers allemaal wel ergens drager van.
De meeste erfelijke aandoeningen zijn recessief. Dat betekent dat er twee dragers nodig zijn om een lijder voort te brengen. De kans dat je als menselijke drager van een zeldzame ziekte een partner kiest die toevallig ook drager is, is heel klein. In een gesloten fokpopulatie is die kans veel groter omdat de genenpool veel kleiner is. In een gesloten fokpopulatie loopt per definitie het inteeltpercentage heel langzaam op en worden de dieren steeds meer familie van elkaar. En dan wordt de kans dat je dragers met dragers gaat kruisen, steeds groter.
Het lijkt een goede oplossing om dan alle dragers uit te sluiten van de fok. Maar.... daarmee versmal je de fokbasis nog verder. Hoe minder dieren zich mogen voortplanten, hoe kleiner de genetische variatie wordt. En dat is weer negatief voor de hele populatie. Die is juist gebaat bij een zo breed en gevarieerd mogelijke genenpool, dus bij een spreiding van fokdieren.
De erfelijke aandoeningen waar testen voor bestaan, zijn simpel verervende aandoeningen. Ze worden veroorzaakt door één fout gen, dat zowel de moeder als de vader moet hebben. Heeft één ouder het niet, dan kan hooguit de helft van de pups drager zijn, maar er zullen nooit lijders geboren worden. Als iedereen alle fokdieren zou testen en uitsluitend met drager x vrij zou fokken of een enkele keer zelfs lijder x vrij (of vrij x vrij natuurlijk), verdwijnt geleidelijk aan de aandoening uit de populatie, zonder dat er andere waardevolle eigenschappen verloren gaan en zonder verdere versmalling van de genenpool.
Dus zeker als de drager een fokdier is met bijzondere talenten, mag je best met zo´n dier fokken, op voorwaarde dat de partner vrij getest is. Want het zou zonde zijn om die talenten niet door te geven aan te toekomst.
Hanneke
-
Michelle/Dinky
Ik heb toevallig vorige week een aflevering van ZEMBLA gekeken ''einde van de rashond''.... (ik moet wel zeggen dat ik hier erg van geschrokken ben) Als ik zelf nog een pup zou willen aanschaffen zou ik als eerst kijken of alle testen goed zijn. Ik vind namelijk de gezondheid belangrijker dan eventuele bijzondere talenten.... Maar dit is puur eigen mening hoor, vast niet iedereen is het hier mee eens... Succes!
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
-
Sascha
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
-
Tika Trails
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Ik ben het met Hanneke eens, als er alleen met "vrije" dieren zou worden gefokt, dan blijft er weinig over om mee verder te gaan. De combinatie drager en vrij is niks mis mee en ben je op de goede weg.
Als er echt alleen maar met vrije honden zou worden gefokt, wat blijft er dan over en wat voor aandoening zal er dan weer de kop op steken.
Belangrijker nog.....Er is geen enkele "vlekkeloze" hond op deze aardbol.
Als er echt alleen maar met vrije honden zou worden gefokt, wat blijft er dan over en wat voor aandoening zal er dan weer de kop op steken.
Belangrijker nog.....Er is geen enkele "vlekkeloze" hond op deze aardbol.
-
Sascha
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
-
saskia burghout
- Grote hondenneus

- Contacteer:
nee alleen via de mail en ace is vrij dus vrij van allesSascha schreef:OepsSascha schreef:Heb jij de EIC uitslag op papier al binnen gekregen? Wij nog niet! Wel net de B- Locus uitslag, Chelsea vererft zoals al verwacht geen bruinMaar mooi dat we dat ook op schrift hebben
bedoelde natuurlijk de RD-OSD uitslag
-
mariska1972
ook ik vind dat je met gezonde honden moet fokken MAAR hoever ga je dar in mee
zoals EIC mag je met lijders en dragers fokken als je maar een vrije reu gebruikt!!!
onze Angel is gezond op alles alleen op EIC daar is ze drager en dat betekend dus dat wij op zoek zijn gegaan naar een vrije reu ik zou het namelijk door zoiets erg jammer vinden als je niet met een goede dame mag fokken en ze is nu eenmaal niet ziek als iedereen zo zou kijken naar bijvoorbeeld het EIC geval kunnen we straks in onze labradorwereld zeggen kijk we hebben het uitgesloten
ik ga wel straks mocht angel eventueel pups krijgen degene die ik eventueel zelf hou in het nest al testen op EIC zodat ik hopelijk een vrij teefje eruit kan houden maar mocht deze ook drager zijn dan zal ik geen seconde twijfelen en haar gewoon behouden om een mooie lijn op te zetten
gr mariska
zoals EIC mag je met lijders en dragers fokken als je maar een vrije reu gebruikt!!!
onze Angel is gezond op alles alleen op EIC daar is ze drager en dat betekend dus dat wij op zoek zijn gegaan naar een vrije reu ik zou het namelijk door zoiets erg jammer vinden als je niet met een goede dame mag fokken en ze is nu eenmaal niet ziek als iedereen zo zou kijken naar bijvoorbeeld het EIC geval kunnen we straks in onze labradorwereld zeggen kijk we hebben het uitgesloten
ik ga wel straks mocht angel eventueel pups krijgen degene die ik eventueel zelf hou in het nest al testen op EIC zodat ik hopelijk een vrij teefje eruit kan houden maar mocht deze ook drager zijn dan zal ik geen seconde twijfelen en haar gewoon behouden om een mooie lijn op te zetten
gr mariska
-
speurneus carola
- Speurneus

wat het grootste probleem wordt denk ik door met dragers te fokken, is de geheimhouding erna... dus het niet doorgeven aan pupkopers dat hun hondje uit een dragende ouder komt en die er miss weer mee gaan fokken etc. en dan misschien wel de verkeerde reu kiezen offff misschien de generatie erna
en ergens is het inderdaad zo dat de wetenschap nog niet zover is om op alles te testen en ook op combinaties van problemen
en ergens is het inderdaad zo dat de wetenschap nog niet zover is om op alles te testen en ook op combinaties van problemen
al me kinders uitgevlogen