Mariska+Noa schreef:Nadat we laatst in de cursus een keertje met de dummy hebben gewerkt en Noa heel gefixeerd was op de dummy

keihard blaffen als hij niet aan de beurt was

(hoe moet ik dit eigenlijk corrigeren?) , als een duveltje uit een doosje het apport gaan halen, maar dan helaas ermee gaan paraderen, en andere honden in het langsrennen compleet negeerde (terwijl hij normaal gezellig zou gaan buurten), vond ik het tijd om een dummy aan te schaffen en langzaam, maar goed te gaan oefenen..
Als ik thuis bijvoorbeeld een flostouw of een bal weggooi blijft hij al redelijk netjes rustig naast me wachten totdat ik het commando 'apport' geef. Hij haalt het dan direct op en ik maak me helemaal leuk

Alleen als hij zo'n 2 meter voor me aankomt, laat hij het apport vallen.. rent dan door naar mij en gaat netjes zitten..
Ook ben ik begonnen met het aanleren van het commando 'vast'. Dat kwartje is al gevallen, maar het oprekken van die tijd van vasthouden is heel lastig..
Hoe kan ik dit nu met de dummy het beste aanpakken? Alvast bedankt voor de tips!
Het eerste wat je moet doen, is zorgen dat Noa door krijgt dat samenwerken met jou erg leuk is.
Ik las laatst een tip in een boekje (de drie karakters) voor honden die de dummy niet terug willen brengen.
Neem een salamiworst (ongeveer net zo'n groot stuk als een dummy) doe daar een sok omheen, doe in de sok ook wat gesneden stukjes salami en bind het geheel goed dicht met een dik elastiek ofzo.
De hond aan de lijn laten volgen en bied hem de "dummy" aan, laat hem er een stukje mee volgen, dan doe jij een paar stapjes achteruit zodat de hond voor je komt en dan pak je heel rustig de "dummy" aan eventueel met het commando los, doet hij dit goed, de hemel in prijzen en de sok open maken en hem met salami belonen. Als het aan de riem goed gaat probeer je het los, zelfde tafreel, doet hij het goed en gaat hij er niet mee vandoor dan de hemel weer in prijzen, sok open maken en hem een stukje worst geven.
Als dit allemaal goed gaat (hij krijgt nu door dat dat ding afgeven betekend dat hij lekkers krijgt en het dus leuk is om hem af te geven) dan zet je de hond naast je en legt de "dummy" een meter of 2 voor je, loopt terug naar de hond en stuurt hem, weer uit je dak gaan en belonen uit de sok als hij hem netjes terug brengt. Zo kan je het uitbreiden en af en toe een gewone dummy leggen ipv de sok, als hij deze ook netjes terug brengt natuurlijk wel weer belonen met worst
Let wel op dat je niet te snel beloond, dan loop je het risico dat hij de dummy voor je gaat laten vallen in afwachting van de beloning.
Wat ik met Doran deed in het begin toen in nog beloonde was, hij gaf de dummy af, dan moest hij aan de voet gaan zitten en dan kreeg hij pas wat lekkers.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes