Zoeken met de ogenipv de neus

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Zoeken met de ogenipv de neus

Ongelezen bericht door jeltje »

Mijn man zit met Zyva op jachttraining. Zowel manlief als Zyva vinden het erg leuk. Nu kreeg hij te horen dat Zyva te veel op haar ogen is gericht. Ze zoekt de dummy met haar ogen ipv met haar neus. Is het zo dat de ene hond gewoon meer op zicht is gericht en een ander meer op reuk? Is dit wel te trainen en hoe zouden we dat dan met Zyva kunnen oefenen dat ze meer met haar neus doet?
Brellow
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Brellow »

de ene hond is meer jachtgericht en jaagt dus beter met zn neus.
Daarom spreken we ook over Labjes die zijn geboren uit een jachtlijn.

Wat je kunt doen is spoor training.
Dan gebruik je dus geen voorwerp maar een vloeistof(kan vanalles zijn, van ranja tot melk of whatever.

Je moet dus zorgen dat je hond het spoor van de vloeistof gaat volgen, dit doet hij namelijk puur via de neus.
Aan t einde van t spoor kun je een beloning neerleggen, maar ook een dummy met de geur van de vloeistof
Hij moet dus wel gaan sporen en niet de vloeistof gaan aflikken, want dat is niet de bedoeling, dus wellicht geen lekkere geur voor hem gebruiken als hij de verleiding niet kan weerstaan.

Het spoor kan een rechte streep zijn, maar ook een stipje hier en een paar meter verder weer een paar druppels, als hij maar zn neus gebruikt om het spoor te volgen.
Afbeelding

Met heel veel dank aan Sarah!
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Dit kan zeker verschillend zijn per hond! Mijn Pien zoekt bijvoorbeeld echt alleen met haar neus en maakt hierbij ook een soort van 'klokkend' geluid. Als ze zo intens aan het speuren zijn ademen ze ook anders, waardoor dat klokkende geluid ontstaat. Maar Rosa, met wie ik ook speur, doet het bijvoobeeld weer half/half. Zij speurt dus deels met haar neus op geur en deels met haar ogen op zicht. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dit kunt veranderen of dat het nou eenmaal de manier is waarop een hond speurt? Maar misschien door veel te oefenen en door bijvoorbeeld een pens spoor (of welke geur dan ook) uit te zetten, waardoor ze puur op de geur moet speuren ipv dat er aan het eind bijvoorbeeld iets ligt.

Succes!
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het kan zijn dat Zyva een ogenhond is.

Ik raad je 2 boeken aan waar je enorm veel uit kan leren :klasse:

De Drie karakters een gevoelshond, een actiehond, een ogenhond - Anke Bogaerts

Omschrijving
De drie karakters.

Anke Bogearts onderscheidt in haar trainingsvisie de gevoelshond, de actiehond en de ogenhond. Zij geeft in dit boek de verschillende manieren van training aan voor de respectievelijke karakters. Zij legt uit welke problemen zich kunnen voordoen tijdens de training en maakt duidelijk hoe deze problemen inherent zijn aan de verschillende karakters.

Zij beschrijft in dit boek het ontstaan van (eventuele) problemen en geeft tevens aan hoe men het probleem had kunnen voorkomen. Het boek staat vol met verhalende voorbeelden.

De drie apporten - Antonisse-Zijda, Tineke J

Omschrijving
Dit boek geeft een omschrijving van de drie verschillende apporten (markeerapport, verloren apport en dirigeerapport), compleet met foto's en schema's c.q. tekeningen. uitgave 2004, aangepaste druk 96 bladzijden - paperback

Succes :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Zyva is nog jong, er zijn heel erg veel jonge honden die op zicht werken in het begin, zeker als je opbouwt met alles laten zien. Mijn Juna heeft het eerste jaar ook zo veel mogelijk met zicht gedaan, wat langzaam aan steeds meer neus werd, en nu een duidelijke combinatie. Ik werk zelf niet met vloeistofjes en dat soort zaken, maar ik maak gebruik van de omgeving: een goot/gleuf bedekt met begroeiing, waar ik dan dummy's inleg bijvoorbeeld. Vervolgens een zoeksignaal geven en dan is er maar 1 mogelijkheid: met de neus. Bij voorkeur gebruik ik puppy dummy's, omdat die nog sneller tussen begroeiing onzichtbaar worden. Ik ga er vlak naast staan en geef een zoeksignaal. Als mijn hond te ver weg loopt, fluit ik terug in en geef rondom de dummy's (leg er meerdere neer zodat er vlot succes komt) zoeksignaal, net zolang tot ze de wind in de neus gaan krijgen en dummy's gaan vinden op neus :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Knutselsmurf
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Knutselsmurf »

Lunatic schreef:Het kan zijn dat Zyva een ogenhond is.

Ik raad je 2 boeken aan waar je enorm veel uit kan leren :klasse:
(...)
Ze staan allebei in de Boekenshop!
Afbeelding Al smurfende, leert men!
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

nou ik zoek met honden voor mijn beroep al een jaar of 20 en heb nog nooit een onderscheid gemaakt op ogenhond???? en neushond???

windhonden tsja die jagen op het OOG dat klopt maar dat labradors op het oog zoeken.. nee dat gaat er niet in bij mij.

wat er hier bedoeld wordt is dat deze hond verkeerd getraind is en dus niet goed geleerd is om met zijn neus het doel te bereiken, deze hond heeft dat gecompenseerd door zijn ogen mee te gaan gebruiken. niet goed, maar leer dat maar eens af. helemaal terug gaan naar af, als een klein pupje het zoeken opnieuw aanleren en hem alleen materiaal te zoeken aan bieden dat verstopt is, dus niet te fout in laten gaan, wanneer de hond leert en merkt dat zijn ogen hem niet kunnen helpen zal ie toch vanzelf volledig overgaan op zijn neus

er zijn wel honden die op verschillend niveau zoeken, zo kan de ene in hele korte tijd een vrij grote vlakte uit filteren terwijl een ander zo pietluttig is dat ie heel secuur op een kleine oppervlakte zoekt, dan noemen wij fijn en grof zoekers, maar neus of ogen.... hebben wij in de zoekwereld niet aan, zoeken doe je met je neus en niet met je ogen (goede ogen hebben wij mensen ook daar hebben we geen hond voor nodig) (sorry, op zoekgebied dan he.... :wink: )
al me kinders uitgevlogen
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Een retriever moet ook zijn ogen kunnen gebruiken. Bij het markeren is het juist de bedoeling dat hij goed kijkt en onthoudt waar wild gevallen is, soms moet hij meerdere plaatsen tegelijk onthouden. Vervolgens moet hij als een streep naar die valplaatsen lopen (op geheugen én zicht dus) en mag hij pas eventueel de laatste paar meters zijn neus gaan gebruiken, maar dat mag pas binnen een zeer beperkte straal rondom de valplaats. Een labrador moet dus allebei kunnen, én een sleep uitwerken (met zijn neus) of een verloren zoek doen (met zijn neus), én een markeerapport halen (op zicht).

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

markeren is wat anders dan zoeken met zijn ogen

markeren is kijken

en met zijn neus is zoeken

dan maak je nog steeds geen 2 variaties van zoekende honden een met ogen en een met neus

en met de juiste opbouw en uitbouw van de training zoekt een pupje van 8 weken al zijn speeltje volledig op zijn neus
al me kinders uitgevlogen
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Iedereen bedankt voor de reacties, er is nog een hoop werk aan de winkel. We gaan lekker aan de slag met Zyva. Ze vindt het hartstikke leuk dus dat is alvast mooi meegenomen.
Plaats reactie