Jachttraining
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Jachttraining
Ik ben benaderd door een man die zelf ook traint/wedstrijden loopt op hoog niveau.
Hij wil mij graag helpen, dit is namelijk m'n eerste pup en ik wil er graag mee de jacht in.
Is het nadelig voor je hond/pup als je de eerste tijd priveles hebt?
Hij wil mij graag helpen, dit is namelijk m'n eerste pup en ik wil er graag mee de jacht in.
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Re: Jachttraining
Ik doe dit ALTIJD met een jonge hond of herplaatser. Juna heb ik vanaf pup en heb ik tot 15 maanden alleen in prive training mee gewerkt. Pas daarna ben ik langzaam de concurrentie gaan opbouwen. Sinds anderhalve maand heb ik Mees erbij, een teefje van 14 maanden. Het eerste wat ik deed was een prive training nemen bij mijn vaste trainsterlucievd schreef:Ik ben benaderd door een man die zelf ook traint/wedstrijden loopt op hoog niveau.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Dinie
- Speurneus

Yara en ik hebben eerst ook bijna een jaar privétraining gehad, voordat ik bij een groep/jachthondenvereniging ging trainen.
Dat is Yara en mij uitstekend bevallen.
Zou het een volgende keer weer zo doen.
Dat is Yara en mij uitstekend bevallen.
Zou het een volgende keer weer zo doen.
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Ok, dus dat is zeker wel positief
Ja je hoort dan weer van die verhalen dat het niet goed is voor de pup/jonge hond om alleen te trainen.
Ik word inmiddels echt doodgegooid met adviezen over wat ik wel en niet moet doen.
En ik ben natuurlijk onervaren, maar zoveel advies hoeft ook weer niet, want iedereen zegt wat anders.
Dus ik moet echt nog leren om gewoon mijn eigen plan te trekken.
Maar bedankt voor jullie antwoord!
Is het eigenlijk ook gebruikelijk/makkelijk om met een clicker te werken (bij de jacht)?
Ja je hoort dan weer van die verhalen dat het niet goed is voor de pup/jonge hond om alleen te trainen.
Ik word inmiddels echt doodgegooid met adviezen over wat ik wel en niet moet doen.
En ik ben natuurlijk onervaren, maar zoveel advies hoeft ook weer niet, want iedereen zegt wat anders.
Is het eigenlijk ook gebruikelijk/makkelijk om met een clicker te werken (bij de jacht)?
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Het is niet gebruikelijk, maar ik heb het wel gedaan met Juna, met name bij de gehoorzaamheid. Voor het apporteerwerk had ik geen clicker nodig, want Juna werd blijer van een blij baasje dan van een brokjelucievd schreef:Ok, dus dat is zeker wel positief![]()

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Ja het lijkt mij ook een handig hulpmiddel.
Alleen ben sinds gister bezig om hem te conditioneren. Op het moment dat hij de beloning wil pakken, click ik.
Alleen nou lijkt het wel dat hij de click helemaal niet hoort, zo gefixeerd is hij op het eten. Kan dat?
Want ik heb nou al een aantal sessies gedaan. Steeds 10x achter elkaar en dan stoppen. En dat ongeveer 3x per dag. En dan op verschillende plekken.
Alleen vandaag liet ie geen enkele reactie zien toen ik clickte, je zag niet dat hij wist dat er een beloning zou moeten komen.
Moet ik het conditioneren anders doen?
Misschien eerst clicken en dan snel de beloning geven?
Alleen ben sinds gister bezig om hem te conditioneren. Op het moment dat hij de beloning wil pakken, click ik.
Alleen nou lijkt het wel dat hij de click helemaal niet hoort, zo gefixeerd is hij op het eten. Kan dat?
Want ik heb nou al een aantal sessies gedaan. Steeds 10x achter elkaar en dan stoppen. En dat ongeveer 3x per dag. En dan op verschillende plekken.
Alleen vandaag liet ie geen enkele reactie zien toen ik clickte, je zag niet dat hij wist dat er een beloning zou moeten komen.
-
Aldinne
- Middelgrote hondenneus

Volgens mij moet het met clicker training net andersom.. Eerst clicken en dan de beloning..
lucievd schreef:Ja het lijkt mij ook een handig hulpmiddel.
Groetjes Marloes, lebbers van Kai, Zepp, Jula & Pleun

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Nee dat klopt dan niet echt
De clicker is de aankondiging voor beloning, zodat je het gedrag wat je van je hond wilt zien als het ware kunt "markeren" het aanleren ervan doe je in 5 minuten. Je clickt, en binnen een halve seconde krijgt je hond een voertje. Dit doe je enkele keren en dan wacht je even tot je hond niet naar jou kijkt, dan click je. Kijkt hij op? Dan heeft hij de clicker door en weet nu dat hij bij dat geluid een voertje gaat krijgen. Vanaf dat moment kun je het gaan gebruiken voor de training. Je hondje zal actief op zoek gaan naar gedrag waar hij eerder de click voor kreeg. Ik heb zelf de voorkeur om het voer zo snel mogelijk uit mijn handen weg te laten en pas te pakken als de click klinkt. Dit hoeft, als eenmaal de clicker is aangeleerd, niet meer binnen een halve seconde gegeven te worden, want de clicker zal het signaal zijn van het gewenste gedrag om te herhalen. Het brokje is de bevestiging dat de hond op de clicker moet blijven reageren (dus verkeerde timing met clicken betekent toch belonen!)
De clicker is de aankondiging voor beloning, zodat je het gedrag wat je van je hond wilt zien als het ware kunt "markeren" het aanleren ervan doe je in 5 minuten. Je clickt, en binnen een halve seconde krijgt je hond een voertje. Dit doe je enkele keren en dan wacht je even tot je hond niet naar jou kijkt, dan click je. Kijkt hij op? Dan heeft hij de clicker door en weet nu dat hij bij dat geluid een voertje gaat krijgen. Vanaf dat moment kun je het gaan gebruiken voor de training. Je hondje zal actief op zoek gaan naar gedrag waar hij eerder de click voor kreeg. Ik heb zelf de voorkeur om het voer zo snel mogelijk uit mijn handen weg te laten en pas te pakken als de click klinkt. Dit hoeft, als eenmaal de clicker is aangeleerd, niet meer binnen een halve seconde gegeven te worden, want de clicker zal het signaal zijn van het gewenste gedrag om te herhalen. Het brokje is de bevestiging dat de hond op de clicker moet blijven reageren (dus verkeerde timing met clicken betekent toch belonen!)

-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Volgens mij heeft ie het inmiddels al aardig door, want hij kijkt nu wel op als ik click.
(Alleen hij is snel afgeleid nog door alles wat ie om hem heen hoort of ziet, dus dan lijkt het soms weer alsof ie niet reageert op de click. Kan dat komen door de afleiding?)
Bedankt nog voor je uitleg trouwens!
Ga vanmiddag even weer trainen met die kleine.
(Alleen hij is snel afgeleid nog door alles wat ie om hem heen hoort of ziet, dus dan lijkt het soms weer alsof ie niet reageert op de click. Kan dat komen door de afleiding?)
Bedankt nog voor je uitleg trouwens!
Ga vanmiddag even weer trainen met die kleine.